28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    whaha

Tussenvoegsel in contacten / telefoonboek – suf probleem!

Sommige van mijn vrienden en kennissen hebben tussenvoegsels in hun naam.
    Op mijn Nokia 3110c kon ik tijdens het invoeren makkelijk tussenvoegsels zoals ‘de’ ‘van’ en ‘van de(r)’ toevoegen.
    Vreemd genoeg lijkt dit me na ruim 2 jaar nog steeds niet te lukken op mijn iPhone.

Heeft iemand enig idee hoe je dat instelt?
    Ik wil het absoluut niet invoeren bij de achternaam, want dan gaat mijn telefoon alles sorteren op de ‘de’ en de ‘van’.
    Dat zou een achteruit gang zijn.

Nu ik dit toch schrijf: voorheen gebruikte ik PhoneCopy om mijn contacten te back-uppen, maar ik heb te veel contacten.
    Toen ontdekte ik dat Gmail en iCloud dit ook synchroniseren. Welke van de twee werkt het beste en welke kan ik het beste gebruiken?

Bijdrager
    fred44nl

als je op achternaam wil sorteren, dan kun je het tussenvoegsel toevoegen aan de voornaam.

Bijdrager
    whaha

Je wilt toch niet serieus suggereren dat de iPhone voor zoiets simpels als dit geen oplossing heeft?
    Ik wil niet gebeld worden door ‘xxxx de’ of iets dergelijks, ik wil gewoon gebeld worden door ‘xxxx’.
    Is dat echt zo veel gevraagd?

Mijn excuses voor de verhitte reactie, als je gebeld wordt, staat er altijd ‘voornaam’ + ‘achternaam, dus je suggestie zou in ieder geval werken, maar zou niet heel elegant zijn. Ik vind het gewoon raar dat dit niet kan….

Bijdrager
    fred44nl

in Contacten heb je voor de naam 2 velden en je kunt sorteren op de ene òf op de andere.
    meer kan ik er ook niet van maken.

Bijdrager
    whaha

Het ligt dan ook niet aan jou, fred44nl, maar aan Apple.

Het is onbegrijpelijk dat ’s wereld zogenaamd beste telefoon geen veld heeft voor tussenvoegsel.
    Nu weet ik wel dat mijn oude Nokia een zakelijk toestel was en dat het dan handig is als de namen kloppen, maar dat als je van een dumbphone naar een smartphone gaat, je ook zaken gaat verliezen is bizar.

Zo weet ik ook nog steeds niet hoe je nu een telefoonherinnering in programmeert.
    Bij diezelfde Nokia kon ik het zo instellen dat ik op een specifieke tijd een herinnering kreeg dat ik iemand moest bellen en dat ik dan alleen de telefoon hoefde te ontgrendelen en dat ik dan metéén kon bellen. Ik heb nog niet ontdekt hoe dat precies moet mijn iPhone. Ik heb wel eens geprobeerd een herinnering te maken met een telefoonnummer er in, maar dan is het telefoonnummer niet ‘aanraakbaar’ en kun je dus niet meteen bellen.
    Hopelijk doe ik iets verkeerd en kan dit wel, want anders zou dat wel erg triest zijn.

Bijdrager
    mackerjack

ik ben er blij mee. mijn naam begint met ‘den’ en dat is geen tussenvoegsel maar gewoon een onlosmakelijk deel van mijn familienaam.

Bijdrager
    SunKeeper

In de notities bij een Herinnering zijn teksten wel aanraakbaar.
    Dus dan zeg je in de Herinnering ”Piet bellen” en bij de notities het nummer.

Handig is het niet, maar meer kan ik er niet van maken.

Zelf heb ik ook gesorteerd op achternaam en de voorvoegsels achter de voornaam gezet. Amerika kent waarschijnlijk geen voorvoegsels.:nerd:

Bijdrager
    Shmoo

Steve van Jobs?
    Tim de Cook?

Why not?

Bijdrager
    SunKeeper

:lol:

Bijdrager
    Shmoo
    Inactief
    Anoniem

‘Van’, ‘De’, etc is toch gewoon een deel van de achternaam, en geen tussenvoegsel?

Van Dongen
    De Vries

Bijdrager
    fred44nl

in Nederland niet:)
    bovendien wordt in Nederland het tussenvoegsel met een kleine letter geschreven.

Bijdrager
    Shmoo

Precies dat.

Bijdrager
    Scout

Is dat echt zo moeilijk? Ga naar contacten, kies je gewenste contact, klik op wijzig, scrol helemaal naar onderen, daar zul je een knop zien met de naam- nieuw veld- druk daarop, en dan krijg je allemaal functies zoals voegsels etc.

Bijdrager
    Thomas De Lange

Kom op jongens zo moeilijk is het niet: contact – wijzig – helemaal naar beneden – voeg veld toe

Bijdrager
    SvS

whaaaa tip van de dag! thx!
    gr van meelezer

Edit: Euh, tussenvoegsel missen we hier wel.

Bijdrager
    Thomas De Lange

Ah TUSSENvoegsel…

Die zet ik gewoon bij mn achternaam daar hoort ie bij toch?

Bijdrager
    fred44nl

hoe het hoort bepaal je zelf:)
    maar als je het tussenvoegsel voorin het veld van de achternaam zet,
    dan worden die contacten gesorteerd op “de xxxxxxx” of “van xxxxxx”.
    dus Willem van Oranje komt dan bij de letter “V”, i.p.v. bij de letter “O”.

Bijdrager
    Thomas De Lange

Ik sorteer toch op voornaam
    Maar zoals “van XXX”
    Wordt ook in ziekenhuizen etc gebruikt dus dat is de officiële manier om te sorteren op achternaam

Bijdrager
    SvS

oke, ik vind het ook irritant dat ik steeds naar de V moet gaan ipv K als ik iemand Van Klomp moet hebben, bijv. Elke keer tot ontdekking komen dat ik naar de V moet gaan. Sorteren op voornaam is beter dan, maar wel slordig dat dit niet anders kan.

Bijdrager
    Thomas De Lange

Gebruik achternaam als achternaam en navoegsel als tussenvoegsel

Bijdrager
    whaha

Ja, maar wordt je dan niet gebeld door ‘Maikel Bakker de’ ipv ‘Maikel de Bakker’?

Bijdrager
    GoeieDag

Whaha, en anderen, wat zitten jullie nou te kutten??
    Het gaat helemaal niet om ‘tussenvoegsels’, maar om ‘voorvoegsels’! ‘van’, ‘de’, etc zijn VOORVOEGSELS! En die werken altijd al prima in iOS! Dus wat is nou het probleem? Probeer het nou maar eens, voordat je verder gaat met zeuren.

Bijdrager
    fred44nl

alleen is het een beetje jammer dat een voorvoegsel in Contacts van OS X vóór de voornaam komt.

edit:
    in iCloud – contacten kun je een veld voor een 2e voornaam toevoegen.
    misschien is dat iets.

edit 1:
    bij OS X het dit veld 2e naam.

lijkt te werken.

Bijdrager
    GoeieDag
    fred44nl op 23 juni 2015

alleen is het een beetje jammer dat een voorvoegsel in Contacts van OS X vóór de voornaam komt.

Ja, dat ziet er inderdaad raar uit.
    Maar als je selecteert Toon: Achternaam, Voornaam, heb je er geen last van. En m.i. de meest logische manier van presenteren.

Bijdrager
    SvS

Ik snap het niet helemaal door die “[edit]” teksten, hoe moet ik t nu doen? Ik krijg t niet voor elkaar op iphone.

Inactief
    Anoniem

Ik los dit al jaren op door het voorvoegsel in het veld van ‘tweede naam’ te zetten.

Op deze manier krijg je dit:

Sorteer op voornaam:

Jantje de Lange (onder de letter J)

Sorteer op achternaam:

Jantje de Lange (onder de letter L)

Óf je sorteert op achternaam en toont de achternaam vóór de noornaam, dan krijg je:

Lange, Jantje de (onder de letter L)

Werkt perfect. Tenzij je daadwerkelijk het veld voor een tweede naam gebruikt, maar dat doen niet veel mensen denk ik.

Zie screenshots:

Sorteer op voornaam:

Sorteer op voornaam, maar toon achternaam eerst:

Sorteer op achternaam:

Sorteer op achternaam en toon achternaam voor voornaam:

Bijdrager
    whaha

Ik zal dat maar eens gaan gebruiken dan, dat veld voor ‘2e voornaam’.
    Het is in ieder geval beter dan na- of voorvoegsel.

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.