18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    iMichel

Tunnel maken?

Hi mensen,

Ik wil met Terminal een tunnel maken naar een apple op m’n werk, zodat ik uiteindelijk met Apple remote desktop die mac kan bedienen.

Nu kan dat niet direct want hij moet via een PC waar Linux op draaid.

Ik weet het Ip nr van de PC en het Ip nr van de mac die ik wil bereiken.
    Maar hoe zet ik een tunnel op?
    Wat moet ik intypen in Terminal om dit voor elkaar te krijgen?

Greetz iMichel

Bijdrager
    iJoost

man ssh

En realiseer je ter dege dat als je willens en wetens de firewall van je werk lek prikt met een tunnel, dat je dan persoonlijk verantwoordelijk bent voor wat er via dat gat in de firewall naar binnen komt of naar buiten gaat. En wat de gevolgschade daarvan is. Dergelijke grappen kunnen je met een beetje pech je baan kosten. Hoe leuk het ook lijkt om de beveiliging te (kunnen) omzeilen.

Bijdrager
    madcat

inderdaad wijze woorden van joost, als je niet weet hoe een tunnel werkt moet je er zeker niet aan beginnen. Een tunnel van binnen naar buiten is nog relatief veilig maar van buiten naar binnen is niet iets wat je zonder ICT beheer te informeren zou moeten uitvoeren.

Vraag anders een VPN connectie aan op je werk!

edit: thanks:P

Inactief
    Anoniem
    ”madcat”

Een tunnel van buiten naar binnen is nog relatief veilig maar van buiten naar binnen is niet iets wat je zonder ICT beheer te informeren zou moeten uitvoeren

Moet de een van de twee niet van binnen naar buiten zijn? :? :wink:

Bijdrager
    iMichel

kvraag niet of het veilig is.
    We maken er merdere malen gebruik van.
    Ook toen m’n manager er bij stond dus ontslagen maak ik me geen zorgen.
    De externe programmeur die mij verleden keer had geholpen (toen hadden we een tunel met een PC gemaakt) is op wereld reis gegaan en kan mij dus niet echt snel helpen. Tevens heeft hij geen ervaring met een apple dus als hij het zou willen doen moet ie achter me mac zitten om te kijken hoe het moet.

Dus vandaar mijn vraag op dit forum.

En een VPN connectie dan moet ik toch nog altijd via die PC naar binnen komen?
    Dus dan moet ik ook nog een tunel maken, toch?

Bijdrager
    iJoost

Ik zei ook niets over hoe veilig het is. Ik zei iets over risico’s en verantwoordelijkheid. En ik gaf je het gevraagde antwoord (wel even opletten ;-).

Bijdrager
    readefries

Kun je niet VPN gaan tunnelen ofzo? Met ssh kan het natuurlijk ook, maar als je toch linux hebt is dat misschien gemakkelijker daar een VPN server op te zetten.

Bijdrager
    Jordgubb

Kijk eens ofdat Hamachi je probleem oplost.
    http://tweakers.net/meuktracker/15192/Hamachi-1.0.2.1.html

dowload: Windows / Linux / Mac OSX
    http://hamachi.cc/download/list.php

succes.

Bijdrager
    iMichel

iJoost lost me dude.
    “Ik zei iets over risico’s en verantwoordelijkheid”
    kzei toch dat me manager er bij staat in die het goed vindt.

ssh is toch veilig? of is dat kletspraat?

VPN opzetten in die linux bak wordt moeilijk omdat die door een exwerknemer is gemaakt en die weet de ww niet meer……..dus hij draait gewoon en voor de rest kunnen we er niet echt in komen.

ICT op dit moment op m’n werk is een freelancer die er maar 3 halve dagen is. Dus met hem iets nieuws opzetten gaat niet lukken omdat ie z’n handen vol heeft.

even voor alle duidelijkheid ik ben GEEN programmeur.
    kben een vormgever. Als ik programmeur was of wist hoe ssh werkt, leest en schrijf dan zou ik hier niet zitten, toch?

Op dit moment heb ik via een programeur die bij NTRconnect werkt app gekregen. (trail version)
    en dat werkt ook. Alleen wilde ik het via ARD hebben omdat je dan niet via een bedrijf connectie maakt, maar direct.

Zijn er hier mensen die ARD 3.1 gebruiken?

Bijdrager
    iJoost
    ”iMichel”

kzei toch dat me manager er bij staat in die het goed vindt.

En jij denkt dat dat jouw nek gaat redden als het fout gaat?;-)

Bijdrager
    iMichel

@iJoost :lol: ervaring…..?

nee daar maak ik me echt niet druk om als er meer mensen in de kamer zijn en hij geeft het ja woord.
    Als het 1 op 1 was dan wil ik natuurlijk een akkoord via de mail. Ben niet helemaal van gisteren…. :wink:

maar m’n vraag nog eigenlijk onbeantwoord…

wat voor code/zin moet ik intypen in Terminal om een tunnel te maken?

Bijdrager
    madcat

lees dit maar eens:

http://www.rzg.mpg.de/networking/tunnelling.html
    of als dit nog niet genoeg is hier dan maar

maar je moet wel wat unix kennis hebben en “weten” waar je mee bezig bent.
    En je zal toch root rechten moeten hebben op de gateway van je werk (valt ook nog wel te regelen/hacken)

ps: SSH is veilig, maar er is veel meer mee mogelijk dan wat de meeste mensen denken “een telnet alternatief”
    een VPN server op zetten zou idealer zijn, maar dat zou ik je niet aanraden

Bijdrager
    iJoost
    ”iMichel”

maar m’n vraag nog eigenlijk onbeantwoord…

wat voor code/zin moet ik intypen in Terminal om een tunnel te maken?

Dat zei ik al in mijn allereerste antwoord:

man ssh

RTFM

Bijdrager
    iMichel

@madcat: thanks zoiets was ik aan het zoeken. en voor de rest heb ik alle gegevens die ik nodig heb, moest alleen weten hoe.

@iJoost
    :
    de M van RTFM was ik aan het zoeken maar nog niet echt iets gevonden + dit forum kwam als bijna eerste omhoog bij mij, dus waarom niet gewoon vragen.

F gebruik ik bij me meisie

R wil ik pas goed doen als ik er iets van begrijp.

laatste vraag aan jou, heb je ook een iDictionary voor de vertaling van:

man ssh = RTFM

Bijdrager
    iJoost

M is van manual. Ook wel bekend als man. Nou ga ‘m lezen…

Tik in Terminal in: man ssh

(Dat vroeg je toch? “Wat moet ik intikken?”)

En lees alles wat je maar weten wilt over het ssh-commando en al z’n mogelijkheden. Succes!

Bijdrager
    mtersteege

in de Terminal:

[code:1:cac523374e]ssh <servername> -l <gebruikersnaam>[/code:1:cac523374e]

Bijdrager
    BSDaemon

Met dat commando log je gewoon in via een secured shell, de vraag ging over tunnels, en dan zou ik inderdaad zeggen: google op ssh tunnel, internet staat er vol mee. Mocht je het helemaal niet snappen, kan je altijd putty downloaden.
    Met putty kan je namelijk tunnels op zetten in een grafische interface, is misschien een iets kleinere stap voor de niet ICT’er.

Putty: http://putty.darwinports.com/

(Er zullen ongetwijfeld nog andere mooie SSH clients zijn, maar putty ken ik nog uit mijn windows tijdperk ;))

Bijdrager
    McShamus
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.