30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 99)
  • Q:
    Bijdrager
    sedikit

Tros Radar over Apple-garantie

Garantie bij Apple
    Uitzending 17-10-2011
    Bezitters van een iPad, iPhone of iPod zijn doorgaans erg blij met hun Apple-product, maar wat als dit na anderhalf jaar kapot gaat?
    Volgens het consumentenrecht hebben zij twee jaar lang recht op kosteloze reparatie of vervanging. Hoe vriendelijk gaat Apple met zijn klanten om?

Bijdrager
    mymac

Dat zal wel een mooi stukje gezeik op gaan leveren die uitzending, vrees ik. Ben ook al benieuwd wat voor mensen er zitten, echte Apple gebruikers of niet?

Bijdrager
    sedikit

@mymac,
    Ja hoor! Daar gaan we weer. Zonder nog iets gezien of gehoord te hebben al bij voorbaat “gekwetst” zijn (een allergie die kenmerkend is voor gelovigen, de “echte Apple gebruiker” kennelijk).

Moderator
    Strifer

Het maakt niet uit wie er zit. Apple moet net als de anderen gewoon die twee jaar geven. Niet zo zeuren. Dat doen winkels als MediaMarkt en BCC ook gewoon met Apple producten.

Bijdrager
    Topaz

Bij een defect in het tweede jaar gewoon een Consumer Law formulier invullen bij de plaatselijke APR/ASP. Met uitzondering van HD’s en batterijen en mits het artikel er nog goed uit ziet (geen schade/deuken etc), krijg je of een vervanging van een idevice of reparatie van je computer vergoedt. En voor oudere bekende problemen heeft Apple verschillende programs lopen. Zelfs voor 5 jaar oude Macs. Ik ben benieuwd welke verhalen Radar heeft verzameld en of ze er duidelijk bij gaan zeggen wie de verkopende partij is per verhaal. Want soms kan het ook liggen aan hoeveel effort de verkopende partij voor de klant doet.

Bijdrager
    bitsflew
    Strifer op 17 oktober 2011

Het maakt niet uit wie er zit. Apple moet net als de anderen gewoon die twee jaar geven. Niet zo zeuren. Dat doen winkels als MediaMarkt en BCC ook gewoon met Apple producten.

Probleem is dat dat laatste lang niet altijd het geval is en de klant met het smoesje dat het bedrijf xyz maar 1 jaar fabrieksgarantie geeft wordt afgewimpeld.

Zie ook: Vijf Nederlandse elektronicaketens beboet wegens garantiemisleiding

De kern van het probleem is dat de wettelijke garantie termijn meestal langer is dan de fabrieksgarantie, het gevolg is dat de verkoper opdraait voor de reparatie- vervangingskosten na het verstrijken van de fabrieksgarantie.

Inactief
    Anoniem

Ik moet zeggen dat MediaMarkt ALTIJD zonder enig gezeur, gezanik of gezeik spullen terugneemt. Petje af.

Bijdrager
    Da Vinci

Alleen jammer dat de MM weer lange service heeft, waardoor het apparaat lang moet wegblijven.

Ik vind het trouwens goed dat Radar tijd gaat besteden voor deze misstanden, want het is werkelijk van de zotte dat bedrijven het in hun hoofd halen om – tegen Europese wetgeving in – slechts één jaar garantie te verlenen op hun producten. Gezeik? Als je het gezeik vindt vrees ik dat je even uit je ei moet kruipen, want al vind ik Apple zo’n goed bedrijf: blijf achter je producten staan!! Het is toch allemaal zo geweldig? User experience is ook dat het een tijdje blijft werken. Ik betaal immers veel geld voor mijn apparatuur, dus dan vind ik dat je er vanuit mag gaan dat het toch wel zeker enkele jaren blijft werken…..

Bijdrager
    sedikit

Wat een verademing: als je een paar jaar geleden, in je argeloosheid, ook maar iets vermeldde wat eventueel uitgelegd zou kunnen worden als ten nadele van Apple, kreeg je de hele boel over je heen. Ook al was je maar de boodschapper.

Bijdrager
    Oppie

Je hebt helemaal geen ‘twee jaar lang recht op kosteloze reparatie of vervanging volgens het consumentenrecht’.
    Dat is geroeptoeter, dus ik ben benieuwd wat ze daadwerkelijk stellen bij Radar in de uitzending…
    Ben ik ook benieuwd hoe ze het spelen; alleen als je bij Apple zelf besteld, dus in NL bij de AppleStore online, heb je met Apple te maken igv een garantieclaim.
    Bij alle andere aankopen: naar de winkel/dealer!

Maar het is uiteraard helemaal niet zo erg om Apple eens even op te schudden in deze; of hun ASP’s.

Moderator
    Strifer

@Bitsflew
    Ik heb er bij BCC of MM nooit problemen mee gehad. 2 jaar. Staat er ook gewoon zwart op wit verder. Die link gaat erover wat ze deden na die termijn van twee jaar, waarna je ook nog rechten (en plichten!) hebt.

@THX
    Jup, zelfde ervaring. Alleen ooit bij MM gezeur gehad, omdat we het bij een andere MM hadden gekocht. Na wat zeuren en praten is het gewoon ingenomen en gerepareerd. Zijn allemaal franchisers volgens mij. Bij BCC is het een geheel en zouden ze niet moeilijk moeten doen over waar het gekocht is. Doen ze normaal gesproken ook niet bij MM – DENK IK.

@Da Vinci
    Bij de APR/ASP met eigen reparatie afdeling duurde de reparatie van mijn MBP een eeuwigheid. Er was nog niets mee gedaan na anderhalve week. Lag nog niet eens bij de reparatie afdeling ‘in de rij’ om het zo maar even te zeggen. Geen verschil met MM of BCC te merken.

Anyway, ik dwaal weer af :s. Back on topic!

Bijdrager
    mymac
    sedikit op 17 oktober 2011

@mymac,

Ja hoor! Daar gaan we weer. Zonder nog iets gezien of gehoord te hebben al bij voorbaat “gekwetst” zijn (een allergie die kenmerkend is voor gelovigen, de “echte Apple gebruiker” kennelijk).

En die conclusie trek je uit mijn reactie? Oké. Ik verwacht dat alleen, maar als het zo is dan voel ik me totaal niet gekwetst. Word er zelf momenteel dagelijks op gewezen dat Apple niet perfect is, dus ik ben niet aan het zweven. Als ze (Apple) negatief in beeld komen hebben ze dat zelf veroorzaakt. Of het nou Apple, Microsoft, Samsung of Sony is, als ze moeilijk doen over garantie is dat gewoon een slechte zaak. Een goed voorbeeld is Microsoft met de Xbox 360. Heb er nooit problemen mee gehad wat betreft garantie of iets dergelijks. Of loop ik nu te vloeken door vol lof over de grote concurrent te spreken?

Bijdrager
    sedikit

Ik ga dit toch echt niet uitleggen:
    “Dat zal wel een mooi stukje gezeik op gaan leveren die uitzending, vrees ik. Ben ook al benieuwd wat voor mensen er zitten, echte Apple gebruikers of niet?”

Bijdrager
    mymac

Ik zeg toch oké… Maar dat is wel mijn eerste gedachte bij Tros Radar, helaas.

Bijdrager
    MacBeer2

Gezellig, ik zit vanavond met een bak chips voor de buis!

Bijdrager
    llowboy

Als er misstanden zijn dan is het terecht dat dat besproken wordt, alleen heb ik bij Radar een beetje het zelfde gevoel als mymac. Niet omdat het nu over Apple gaat maar gewoon omdat ze elk verhaal daar altijd maar vanuit één kant lijken te belichten en voor het gemak voorbij gaan aan belangrijke feiten. Ik ben in ieder geval wel benieuwd…

Bijdrager
    Hansi2124
    Bijdrager
    Dick de Roos

Ach, misschien zit er wel iemand van Apple Nederland/Benelux bij, die het een en ander kan verklaren.
    Of wellicht beterschap gaat beloven.
    In elk geval heeft een goed programma hoor en wederhoor.
    Ik hoor het wel.

Bijdrager
    1984

Ik ben benieuwd, al heb ik niet zoveel met Tros Radar, maar dit is al eerder ten sprake geweest, Apple geeft op de kwestie geen commentaar.
    http://radio.tros.nl/?page=detail&p=38823&type=news&userPage=Radio-online
    http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/het-tweezijdige-beleid-van-apple/speel/1/

Bijdrager
    sedikit

@1984,
    De radio uitzending is uit 14-11-2009
    en de tv uitzending is uit 5-12- 2009
    Dat is lang geleden…..

Bijdrager
    1984
    sedikit op 17 oktober 2011

@1984,
    De radio uitzending is uit 14-11-2009
    en de tv uitzending is uit 5-12- 2009
    Dat is lang geleden…..

Dan kun je je nagaan of er in die periode wat veranderd is.

Bijdrager
    bitsflew

@Bitsflew

Ik heb er bij BCC of MM nooit problemen mee gehad.

Jij misschien niet, maar in het OMT forum heb ik diverse berichten gezien waaruit blijkt dat sommige Apple wederverkopers (o.a. MM) zich niet houden aan de wettelijke garantie.

2 jaar. Staat er ook gewoon zwart op wit verder. Die link gaat erover wat ze deden na die termijn van twee jaar, waarna je ook nog rechten (en plichten!) hebt.

Naar aanleiding van de EU richtlijn van 2 jaar garantie, hebben veel fabrikanten in de EU ook de fabrieksgarantie opgekrikt naar twee jaar, vandaar sommige winkels 2 jaar garantie op de factuur zetten.
    Waar het om gaat is dat je als Nederlandse consument na het verstrijken van de fabrieksgarantie vaak ook nog aanspraak kunt maken op de wettelijke garantie en die gaat in veel gevallen verder dan 2 jaar, eventuele kosten die daaruit voortvloeien zijn dan voor rekening van de winkelier.

Apple hanteert nog steeds één jaar fabrieksgarantie (wat gewoon mag) met als gevolg dat de tussenhandel na één jaar al begint te sputteren.

Moderator
    Strifer

Nee, dat klopt uiteraard. Maar om nou te gaan geloven dat er een bedrijf is dat altijd alles goed doet… Helaas. Ik bedoel… over elk bedrijf zijn er hele goede en hele slechte verhalen te vinden. Dat ik er dan toevallig geen probleem mee heb gehad, wil niet zeggen dat er geen anderen zijn die er wel problemen mee hadden.

Volgens mij doen oa BCC en MM gewoon altijd twee jaar, ook al doet de fabrikant maar een jaar (Apple!). Belangrijk is dat na die twee jaar niet gelijk alles ophoudt en de wettelijke garantie meer biedt. Het is nou ook weer niet zo dat alles maar kosteloos vergoedt dient te worden na die twee jaar. Lastige zaak zo alles bij elkaar.

Bijdrager
    bitsflew

Nee, dat klopt uiteraard. Maar om nou te gaan geloven dat er een bedrijf is dat altijd alles goed doet… Helaas. Ik bedoel… over elk bedrijf zijn er hele goede en hele slechte verhalen te vinden. Dat ik er dan toevallig geen probleem mee heb gehad, wil niet zeggen dat er geen anderen zijn die er wel problemen mee hadden.

Volgens mij doen oa BCC en MM gewoon altijd twee jaar

Toch hoor ik regelmatig verhalen dat ze onder de wettelijke garantie verplichtingen proberen uit te komen.

Maar zelf als geven ze twee jaar garantie dan nog doen ze het fout want de wettelijke garantie termijn is veelal langer dan twee jaar.

ook al doet de fabrikant maar een jaar (Apple!).

Met fabrieksgarantie heeft de consument niets te maken, wat telt is de wettelijke garantie.

Echter voor de wederverkopers zou het een heel stuk prettiger zijn als Apple de fabrieksgarantie zou verhogen naar twee of nog beter drie jaar, maar goed dat is iets tussen de wederverkopers en Apple.

Bijdrager
    bitsflew
    bitsflew op 17 oktober 2011

Volgens mij doen oa BCC en MM gewoon altijd twee jaar

Toch hoor ik regelmatig verhalen dat ze onder de wettelijke garantie verplichtingen proberen uit te komen.

Maar zelf als geven ze twee jaar garantie dan nog doen ze het fout want de wettelijke garantie termijn is veelal langer dan twee jaar.

ook al doet de fabrikant maar een jaar (Apple!).

Met fabrieksgarantie heeft de consument niets te maken, wat telt is de wettelijke garantie.

Echter voor de wederverkopers zou het een heel stuk prettiger zijn als Apple de fabrieksgarantie zou verhogen naar twee of nog beter drie jaar, maar goed dat is iets tussen de wederverkopers en Apple.

Moderator
    Strifer

nou ja, minimaal twee jaar dan;) daarna zijn er natuurlijk een hoop haken, ogen, rechten en plichten. ik zeg: vijf jaar no nonsense, full service garantie. maar ja.. das wishful thinking!

Bijdrager
    1984

ik zeg: vijf jaar no nonsense, full service garantie. maar ja.. das wishful thinking!

Als je overtuigt bent dat je een goed product levert kun je zorgeloos 5 jaar garantie bieden……..Tja….? Think Different.?

Eizo bied bijvoorbeeld 5 jaar garantie

Bijdrager
    Soulshaker

zojuist heb ik de afleveringen gezien , Apple had ten minste een reactie mogen geven , maar dat doen ze niet . Getuigd van onwil en arrogantie in mijn ogen

Het is iets wat me al jaren stoort aan Apple
    Het is toch van de zotte dat bijvoorbeeld een harde schijf van WD 3 jaar garantie krijgt bij WD , datzelfde type schijf die ook in de iMac steekt heeft dan maar 1 jaar garantie
    En ze vervangen kost dan het veelvoud (exclusief werkuren) , kom op , wat een afzetterij

Premium service bij premium producten , punt

Bijdrager
    SunKeeper

Toch vindt ik het een nietszeggende aflevering.

Het is namelijk gewoon klaagzang #2483587, maar de acties die genomen zijn na vaststellen van de problemen worden niet verteld.

Daarnaast viel mij die man met die omgedraaide iMac G5 op. Want ook al zegt hij op Windows te zijn overgestapt (wat dat hiermee te maken heeft ontgaat me volledig overigens) je ziet hem toch alleen achter zijn Macs zitten en zelfs de BOIINGGG op een trompet spelen.

Sja, en dat rondje langs de verschillende Apple-winkels biedt ook niet veel vernieuwing. Iedereen roept keurig ”1 jaar” behalve dozenschuiver MediaMarkt. Totdat je echt met een probleem bij de MediaMarkt aankomt, dan is het nog maar de vraag of het mooie praatje waargemaakt kan worden.

Bijdrager
    nicow101

@SunKeeper

Jij werkt bij Apple, dat kan niet anders. Arrogantie van de bovenste plank.

Denigrerend naar “dozenschuiver” MediaMarkt, terwijl dit de enige winkel is in de reportage die zich aan de Nederlandse wet houdt.

Schaam je.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 99)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.