9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    bugboy

TRIM support voor Mac OS X

Ik las bij de concurrentie dat TRIM aangezet kan worden onder Mac OS X. Meer info op http://www.appletips.nl/trim-enabler-tool-voor-ssds-mac-os-x-10-6-7

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    Macosxachist
    Bijdrager
    Sam Rijver

“Luck favors the brave” heb ik wel eens horen zeggen.

Dus time machine aan en proberen maar:

Ging soepeltjes en lijkt mooi te werken. Nog geen problemen ondervonden (10 minuten geprobeerd en 2 reboots voor de zekerheid).

Ik had eigenlijk willen wachten met op wat reacties van anderen maar kon het enthousiasme toch niet meer bedwingen.

Ik heb dit gedaan op een Macbook Unibody van feb. 2009 met een OCZ Vertex 2 schijf van 120 GB die geïnstalleerd is op de positie van de superdrive. Mac OSX is (natuurlijk) helemaal up to date met 10.6.7.

Als er verder nog vragen zijn over mijn configuratie lees ik dat vanzelf wel.

Volgens mij ga ik er weinig van merken dat het nu werkt, maar het is altijd lekker voor de “gemoedsrust”.

Bijdrager
    iep

Apple heeft het aangezet voor haar eigen ssd’s. Apple heeft grote invloed bij de ontwikkeling van deze ssd’s en kan niet alleen de firmware van de ssd’s finetunen maar ook OS X. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat het alleen aan staat voor hun eigen ssd’s. Daar schuilt echter ook het grote gevaar. Juist doordat Apple hier grote invloed op heeft kon het nog wel eens dermate specifiek zijn voor deze Apple ssd’s dat het problemen kan opleveren bij de niet-Apple ssd’s. Het is en blijft een hack dus wees bewust waar je mee bezig bent en zorg dat je meer backups hebt dan anders. De kans op dataverlies is vrij reëel.

Als je graag gewoon werkend spul wil hebben blijf dan uit de buurt van deze tweak. TRIM is namelijk geen noodzaak aangezien iedere ssd die sinds 2008 op de markt is verschenen een vergelijkbaar systeem heeft (Garbage Collection (GC), NAND Launderer, etc.) dat net zo goed werkt en in sommige gevallen zelfs beter is dan TRIM. Gebruik je RAID dan is het gebruik van TRIM niet mogelijk ondanks dat je het aanzet in OS X/Windows/Linux (waarbij opgemerkt moet worden dat RAID en ssd’s vaak problemen opleveren en ook niet erg veel meerwaarde biedt).

@Sam: je Vertex loopt 2 firmware versies achter. De nieuwste (1.32) schijnt de problemen met de slaapstand in OS X aardig goed op te lossen. Zeker aan te raden om te updaten.

Bijdrager
    Sam Rijver

Hai iep, ik sla meteen aan het googlen hoe dat moet! Ik heb overigens nog geen problemen ondervonden en was me er eerlijk gezegd niet bewust van dat deze er überhaupt waren… Weer een zorg erbij:p

Bijdrager
    iep

Ik kwam toevallig op het OCZ forum tegen dat ze er druk mee bezig waren. Weekje later zag ik op tweakers.net dat ze ‘m vrijgegeven hadden. Updaten moet via Windows omdat ze bij Sandforce niet snappen dat er ook niet-Windows gebruikers zijn. Op het OCZ forum hebben ze een topic hoe je het zonder een Windows installatie kunt doen. Komt erop neer dat je iets met een Windows 7 recovery cd of een Linux livecd moet booten om daarna de flash utility te draaien. Kleine moeite voor Sandforce om eventjes een Linux livecd met flashtool in elkaar te draaien, dan kun je het op Windows, Linux en OS X machines draaien… Ander handig topic is de firmware faq waarin ook info staat hoe je moet flashen.

Bijdrager
    ruujan

TRIM is namelijk geen noodzaak aangezien …..

iep, ik heb zelf wat zitten filosoferen over TRIM, garbage collect, overprovisioning e.d. en ik had dat gevoel al een beetje. Maar is er ergens een serieus stuk documentatie waar dat uit blijkt? Ik heb niks kunnen vinden.

Bijdrager
    iep

Anandtech heeft heel wat artikelen over ssd’s geschreven. Daar hebben ze het o.a. over deze verschillende technieken gehad maar bekijken ze bijv. ook de levensduur van zo’n ssd. Dat laatste is overigens in de review van de Vertex 3 (of de Vertex 3 Pro, weet niet exact meer welke) verwerkt. Verder zijn er ook de ervaringen van de gewone gebruikers op diverse fora zoals die van macrumors en OCZ (bekijk eens de diverse benchmark scores; de Windows 7/Linux mensen gebruiken TRIM, de OS X mensen GC). Het beste artikel is toch wel deze: The SSD Relapse: Understanding and Choosing the Best SSD van Anandtech wat eigenlijk een “alles wat je moet weten over ssd’s” artikel is.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.