17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Lucide-B

Trim op externe SSD?

Kan je TRIM aanzetten op SSD’s die zijn verbonden via USB 3.0?
    En is het eigenlijk nodig?

Ik gebruik 2 externe SSD’s voor gebruik met Pioneer CDJ’s
    Er staan alleen muziek bestanden op en wat files die alleen geschikt zijn voor Pioneer spelers.

Bijdrager
    makasa
    Bijdrager
    Lucide-B

Ok ik begrijp dat je via USB trim niet kan aanzetten.
    ik zou wel de SSD via de interne bus van mijn Mac Pro kunnen aansluiten, op die manier trim kunnen aanzetten en hem dan vervolgens weer als usb schijf gebruiken. Is het dan gewoon een kwestie van trim-enable via het terminal command? En wordt dan bij alle SSD’s op de inerne bus trim aangezet?

En heeft dat dan wel zin? ..of werkt trim dan nog niet via USB.
    En is trim eigenlijk wel nodig bij het gebruik als schijf voor Pioneer CDJ’s?.

En dan nog een vraagje: Mocht ik een “trim enabled” SSD wissen, moet trim dan weer opnieuw aangezet worden?
    I wis mijn externe schijven nog wel eens.

Bijdrager
    Nikita

De meeste SSD’s van tegenwoordig hebben o.a. Garbage Collection ingebouwd in hun firmware, onafhankelijk van hoe ‘ie is aangesloten of aan welk besturingssysteem het hangt (waar TRIM wel van afhankelijk is).

Bijdrager
    Lucide-B

Hoe kan ik zien of mijn SSD’s dat hebben?
    Ik heb 2 Samsung 840 EVO’s

Moderator
    Mac Daddy
    Bijdrager
    Lucide-B

Gaan we bijdehand doen?:P
    Je kan in elk topic wel naar Google verwijzen.

Ik hoor graag de kennis en ervaring van mijn medeforummers ok?

Bijdrager
    TheBigZ

De discussie wel/geen TRIM is op dit forum al vaak genoeg gevoerd.

http://www.google.com/search?q=site:onemorething.nl+ssd+trim+nodig

Als je zelf niet verder wilt zoeken, de samenvatting: nee, niet nodig.

Bijdrager
    Lucide-B

Je hoeft mij niet te helpen al je daar geen zin in hebt.
    Ik heb hier wel naar gezocht maar ik begrijp er weinig van.
    Het is ook geen eenvoudige materie.

Ook dat Garbage collection is nog altijd minder goed dan trim wat ik er van begrepen heb.

Als iemand mij gewoon antwoord wil geven graag

Moderator
    Mac Daddy

Hoezo elk topic? Alleen in dit topic.
    Ik geef je het antwoord.
    Tip: Als je de specificatie pdf opent, druk je op ctrl+f en typ je ‘Garbage Collection’ in en tadaa: Antwoord.

Ik kan ja of nee zeggen, maar wie vertouw je meer? Mij of de samsung website zelf?
    Ik geeft deze link, omdat specificaties van hardware heel makkelijk online zijn te vinden. Een kwestie van iets verder kijken dan je neus lang is.

Bijdrager
    Lucide-B

Dank voor het linkje Mac Daddy, ik zal het bekijken.
    Als je dat nou metteen gestuurd had.. naar Google verwijzen is echt flauw

Moderator
    Mac Daddy

Ik heb er ook geen verstand van, maar als ik weet welke hardware ik heb en welke term ik op moet zoeken, dan heeft google vaak het antwoord heel snel gevonden.

Inactief
    Anoniem
    lucide-b op 18 augustus 2016

Als iemand mij gewoon antwoord wil geven graag

Als je per se een antwoord wilt kun je denk ik beter de helpdesk van Samsung bellen. Die hebben er voor doorgestudeerd en hier tref je alleen maar een paar goedbedoelde, onbetaalde Apple gebruikers. Misschien weet iemand het, maar misschien ook niet.

Bijdrager
    Lucide-B

Volgens mij zijn forums als dit bedoeld om kennis te delen.

Het kan toch zijn dat er anderen op dit forum zijn die SSD’s op dezelfde manier gebruiken als ik (met Pioneer CDJ’s) en al tegen allerlei dingen aangelopen zijn en al vele telefoontjes naar klantenservices hebben gepleegd?
    Als dat niet op jou van toepassing is en je mij geen nuttige info en tips kan geven behalve naar Google te verwijzen zou ik zeggen.. bespaar je de moeite en ga gewoon lekker door met je leven.

Dessalniettemin dank voor de verspilde moeite:)

Bijdrager
    Nikita

Met die 840’s hoef je je geen zorgen te maken inderdaad; dat zijn prima SSD’s.
    Dat Pioneer apparaat waar je het gaan gebruiken, schrijft die veel naar de SSD’s of is het voornamelijk lezen? In het geval van alleen lezen hoef je je ├╝berhaupt geen zorgen te maken, het is m.n. de schrijfacties die de SSD’s verouderen.

Bijdrager
    GoeieDag

Nou ja, je kunt ook problemen zoeken die er niet zijn.
    Gebruik die dingen gewoon zoals ze zijn, en je bent klaar.

Bijdrager
    MrBelloNLD

wel wordt (ivm de eerder genoemde garbage collection) aanbevolen de laatste firmware te gebruiken EXT0DB6Q

http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/tools.html

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.