6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Hydrarchos

TRIM activeren op een third-party SSD in MacBook Air (2017) – of niet?

Na enige tijd me geërgerd te hebben over het onmogelijke (voor mij dan) toetsenbord en de Touchbar-gimmick van een MacBook Pro, heb ik deze ingeruild voor een Air (oude model, 2017) waar ik een 1TB Samsung Evo 970 in geschroefd heb.

Het werkt als een tierelier; het enige nadeel is wat verlies van batterijduur omdat de Evo meer warmte produceert dan de oorspronkelijke SSD (hoewel nog steeds niet genoeg om de ventilator in beweging te krijgen). Maar met 8-9 uur kom ik er ook nog wel.

Mijn vraag is of het verstandig is om TRIM aan te zetten voor deze SSD. Ik lees op fora namelijk nogal tegenstrijdige berichten. Het voordeel ligt vooral in snelheid, maar links en rechts wordt ook gesuggereerd dat het ten koste zou gaan van de levensduur van de SSD. Is dat larie? En zoniet, in welke termen moet ik denken? Misschien zoek ik niet goed, maar ik kom er niet eenvoudig achter.

Hebben jullie hier een mening over?

Bijdrager
    TheBigZ

Het werkt als een tierelier, zeg je. “if it ain’t broke, don’t fix it.”

Bijdrager
    Hydrarchos

Een kwestie van eerst kijken, dan zeiken. Nog een goegeltje meldt dat in HS en Mojave TRIM standaard is aangezet, ook voor niet-Apple-SSD’s zolang die compatibel zijn. Bij mij staat het dus al aan. Deze draad kan ook weer dicht. Sorry, lui.

Bijdrager
    TheBigZ

(y)

Bijdrager
    Tegenwind

Naar mijn weten kun je de TRIM-status uitlezen in Systeeminformatie, kopje SATA/ SATA Express. Tenzij hier bij “Trim-ondersteuning” specifiek “Ja” staat, zou ik toch even het commando “sudo trimforce enable” draaien in je Terminal.

Dat TRIM ten koste gaat van de levensduur lijkt me eigenlijk stug, daar het enige wat TRIM doet is dat het de cellen die het OS markeert als ‘niet langer in gebruik’ alvast leegt.
    Dit zou anders ook gebeuren wanneer het systeem nieuwe data weg wil schrijven naar deze cellen, echter moet dit dan ad-hoc gebeuren wat dus een vermindering van de prestaties oplevert.

Bijdrager
    Hydrarchos

Het staat natuurlijk alleen bijSATA/SATA Express als je een SATA-SSD hebt, en de mijne is een NVme-exemplaar. Volgens System Info staat TRIM keurig aan. En heeft het waarschijnlijk ook altijd aan gestaan. Naar ik begrijp kunnen er problemen ontstaan bij oudere SSD’s, maar de mijne is nagelnieuw.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.