9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Serge

Trillen nieuwe harde schijf 7200rmp.

Hallo Mede-OMT’ers,

Ik kleine vraag,
    is het normaal dat mijn macbook pro lichtelijk trilt met mijn nieuwe harde schijf die 7200rmp is?
    Ik kom af van een 3200rmp schijf, dus ik denk dat het “trillen” normaal is, klopt dit?

Alvast Bedankt,

Mvg,

Serge

Bijdrager
    Godfather

Hij draait twee keer zo snel dus er is meer vibratie. Als het echt trillen is lijkt het wel onbalans en zou ik de schijf vervangen maar ik verwacht dat dat niet het geval is. En ja, ook zul je merken dat je batterijtijd omlaag gaat gezien de hogere toeren en extra vereiste koeling.

Bijdrager
    Serge
    Godfather op 14 juni 2013

Hij draait twee keer zo snel dus er is meer vibratie. Als het echt trillen is lijkt het wel onbalans en zou ik de schijf vervangen maar ik verwacht dat dat niet het geval is. En ja, ook zul je merken dat je batterijtijd omlaag gaat gezien de hogere toeren en extra vereiste koeling.

Het is inderdaad meer vibreren dan trillen, bedankt voor de extra informatie!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Elke HD is zo uitgebalanceerd dat ook vibratie niet voor komt. (Je hoort hem soms wel, maar dat is dan niet perse vibratie) Heb je dit wel dan is er onbalans en/of speling en dat kan alleen maar erger worden.
    Maar natuurlijk kan de vibratie ook van een ventilator komen die nu constant harder moet draaien omdat een 7200 rpm drive nu eenmaal ook warmer wordt.

btw: vibratie is overigens gewoon synoniem met trilling…

Bijdrager
    GrannySmith

3200 rpm schijf? Lijkt me niet; de laatste jaren is 5400 toch standaard?

Enfin; ik heb diverse notebooks met schijven die licht vibreren (voel je als je je hand er op legt). Nooit enig probleem gehad.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je hebt vibreren en vibreren. Elk elektrisch apparaat heeft dat, een voeding vibreert ook en dat is normaal. Maar als dat vibreren dus komt door een onbalans in de bewegende delen dan gaat dat onherroepelijk een keertje fout.

Bijdrager
    Serge

Ik heb niet het idee dat het schadelijk is, een 7200rpm schijf draait sneller en daardoor zal deze iets meer vibreren, het is echt zeer onopvallend.
    een 3200 rpm schijf zat toch standaard in de macbook pro 13” early 2011?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Nee hoor, dat was volgens mij allemaal 5400 rpm. 3200 lijkt mij geeneens een standaard.

Bijdrager
    Serge

Oh ik zie het ja, is inderdaad een 5400 rpm geweest, sorry mijn fout.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.