9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    snipper

Trendbreuk in prijzen?

Ik weet het, het is een oud onderwerp: De prijzen van de Amerikaanse Apple Store bedragen vaak evenveel dollars als de Europese in Euro’s. Zelfs als je de 19% BTW niet terug kunt vragen die in de Nederlandse Apple Store prijzen verwerkt zit, is vanwege de sterke euro het verschil intussen opgelopen tot tegen de 50%. Dat wil zeggen, een euro is bijna $1,50 waard.

Het valt me op dat de MacBook Pro als enige ‘goedkoper’ is. Dus de dollarprijs ligt boven de europrijs.

Is dit een recente ontwikkeling? Betekent dit dat Apple eindelijk de prijzen een beetje gaat gelijktrekken of was dit al langer zo?

Bijdrager
    Oppie

De berekening komt me raar over, die $1.50. Bij Apple krijg je juist ‘minder dollars voor je euro’!

Maar Apple is ook niet gek; intern zal alle verrekend worden in dollars, waar de Mac’s dan ook vandaan komen (meestal China); alle ander currencies zijn dus omrekeningen. En ze zullen bij al die continue koerswisselingen zeer voorzichtig te werk gaan met de ‘lokale’ prijzen, want als, bijvoorbeeld, de euro in een keer inzakt t.o.v. de dollar, zouden ze onmiddellijk alle prijzen weer moeten optrekken in de eurozone; nogal een klus.
    Ik denk dus dat ze het risico afdekken, en daarmee iets duurder zijn in ander geld dan dollars.

Bijdrager
    snipper

Ik bedoel juist dat ze voor een bepaald apparaat evenveel dollars als euro’s vragen. Dus een laptop van 2000 dollar kost meestal ook 2000 euro. Wat vreemd is aangezien de euro al meer dan een jaar tussen de 1,3 en 1,5 dollar zweeft.

Enige uitzondering (zo te zien) is de MacBook Pro, vandaar mijn vraag.

Bijdrager
    Mendoza

een bedrijf houdt voor zover mij bekend geen rekening met de onderlinge koers van de dollar en de Euro. ik vind het ook een beetje vreemd dat je de prijzen met de USA vergelijkt. ik begrijp dat dit je op dit moment goed uitkomt (want dan kan je over de prijs zeuren :wink: ), maar waarom vergelijk je de EU prijzen niet met die van Japan?

Bijdrager
    Oppie

Psies!
    Zij het dat de Macjes/iPodjes in Japan ook een stuk goedkoper zijn…

Maar je een gallon super-benzine die Shell in de US verkoopt, is precies dezelfde benzine als 3.8L super van de Shell hiero; toch is het prijsverschil gigantisch!
    Maar wat moet je met die kennis?!

Bijdrager
    Mendoza

oh, dat kan. ik ken de koers van de yen even niet. laat staan het prijsbeleid van apple in Japan. wat zou een iMac in Korea eigenlijk kosten?

Bijdrager
    Xserve

Wel we hebben in Europa zoiets als dure sociale zekerheid en hoge belastingen (21% BTW), misschien heeft het daar iets mee te maken? :sealed:

Bijdrager
    ivan92
    ”Xserve”

Wel we hebben in Europa zoiets als dure sociale zekerheid en hoge belastingen (21% BTW), misschien heeft het daar iets mee te maken? :sealed:

20% als ik met niet vergis:?

Inactief
    Anoniem

B.T.W. in Belgiƫ is 21%, in Nederland (binnenkort) 20%.:wink:

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.