10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Fredje

Transparante gifjes maken

Hoe kan je met Photoshop op een mooie manier transparante gifjes maken?

Als ik die wil gebruiken in een webpagina met een gekleurde achtergrond, dan zie ik altijd een of ander randje rond mijn vorm. Meestal komt dat voor bij afbeeldingen waar ronde vormen in zitten aan de buitenkant.

Bijdrager
    helix

dit komt omdat ‘antialiassing’ er voor zorgt dat uw contouren er scherper uitzien op scherm, daarom wordt uw kleurovergang gemaakt van voor naar de achtergrond, daar deze vaak standaard op wit staat zie je altijd een randje op een donkerder achtergrond?
    de oplossing is eenvoudig: stel gewoon bij save for web de matte (zie je wel ergens staan) in op een andere kleur nl uw achtergrondkleur van de plaats waar de knop of zo opkomt, dan krijg je een mooie overgang van voor naar achtergrondkleur, en werkt transparantie mooier.

veel succes
    Helix

Bijdrager
    Jan-Willem

met image ready (krijg je er bij) zitten veel export opties voor het web. kijk daar eens tussen.

Moderator
    Adriaan Mol

Ga naar het menu ”File” > “Save of Web…”. Kies in dit scherm rechts “GIF” en let er op dat “Transparency” aangevinkt is.

Adriaan

Bijdrager
    helix

Adriaan, was mijn uitleg iets te ingewikkeld misschien? :o :mrgreen:

Bijdrager
    lampje

nee, die “matte” is wel goeie tip, alleen “transparancy” geeft niet altijd het
    mooiste resultaat….

Bijdrager
    Fredje

Werkt de optie matte bij save for web ook als je icoontje op een willekeurige achtergrond moet komen (je weet bijvoorbeeld het achtergrondkleur nog niet)?

Bijdrager
    lampje

dat dan weer niet, want bij matte moet je een kleur selecteren,
    de achtergrondkleur van je pagina…

Bijdrager
    Elger

transparency met GIFJes is meestal goed te doen, maar je hebt een enorme beperking; maar 1 kleur die transparant kan zijn.
    op pc’s kan je met DHTML hele plaatjes semi-transparant maken.

Dus zorg er voor dat je plaatjes goed met de achtergrond van je site zijn geintergreerd. :innocent:

Bijdrager
    lampje

je ka ook overstappen op het PNG formaat,
    daar kan je ook meerdere kleuren kiezen…

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.