14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    MDW

transfer van mail op oude iMac naar nieuwe iMac

Ik heb me zojuist een iMac Retina gekocht.
    Hoe kan ik nu mijn mail op een correcte wijze van op mijn oude iMac overbrengen naar mijn nieuwe?
    Ik weet van de migratieassistent, …. maar hoe zet je dan de juiste mappen van de mails en de accounts daar mee over?

Bijdrager
    TheBigZ

Als je op je oude iMac een IMAP account gebruikte is het simpel.
    Je vult de accountgegevens in in Mail op je nieuwe Mac, en laat de boel ophalen.

Bijdrager
    MDW

Dat begrijp ik, maar wat met al mijn bewaarde mails die ik in afzonderlijke mappen heb gestoken?

En wat met mijn POP3 account?

Bijdrager
    TheBigZ

Je kunt of met de Migratie-assistent alles over laten zetten, of je doet het zelf handmatig.
    Waar alles staat kun je hier vinden:
    https://support.apple.com/kb/PH13985?viewlocale=nl_NL&locale=nl_NL

Gegevens en instellingen van Mail: ~/Bibliotheek/Mail/V2

Bijdrager
    fixar

Wanneer je de migratie assistent van Apple gebruikt om al je data (dus incl. programma’s) of alleen de gebruikersfolders over te zetten worden alle gegevens die in die gebruikers thuisfolder staan netjes gekopieerd van de oude naar de nieuwe computer. In jouw user folder bevinden zich de bekende mappen: documenten, films, muziek, foto’s, bureaublad en alle mappen die je binnen jouw thuisfolder hebt aangemaakt. Een folder die je normaliter niet ziet wordt óók meegekopieerd: de bibliotheek map (oftewel ~/Library)…. Hierin bevinden zich o.a al jouw mailbestanden en allerlei andere zaken die jij als gebruiker ooit hebt ingesteld zoals voorkeuren van programma’s en je internetbookmarks en geschiedenis.

Dus…. niet zelf gaan *()^&*^(-en als je enige moeite hebt met dit soort materie en dus liever de migratie assistent gebruiken. Je zult zien dat dan alles vaak helemaal goed komt… ook met al je mails en dergelijke….

Succes! En veel plezier met je nieuwe 5K iMac!

Bijdrager
    MDW

Nou het was geen succes die migratie.
    In mijn mail, … en dat was voor mij het belangrijkste vond ik niets terug.
    Alles van Dropbox werd keurig overgepompt, … maar daar had ik nu echt geen nood aan, … want waarom staat het op dropbox? Omdat ik het daar wil hebben, en niet op mijn iMac.

Ik heb dan zelf maar *()^&*^ gedaan. Heb de map mail overgezet op mijn nieuwe iMac, en dan via de importeerfunctie in mijn mail gestoken.

Ik vind mijn 2 gmail accounts terug, maar mijn Pop-account kan ik niet vinden.

Mijn zelf aangemaakte mappen zijn ook aanwezig, maar het lijkt me niet echt geïntegreerd in het mailprogramma. Zo kan ik bv een bericht niet naar een andere map slepen. Echt frustrerend. Ik begrijp niet dat men bij Apple het migreren van Mail zo ondoorzichtig maakt. Dit is echt iets dat iedereen die overstapt naar een nieuw toestel feilloos wilt kunnen doen. Dit heb ik bij windows nooit meegemaakt.

Bijdrager
    MDW

Het leven kan soms wel eenvoudig zijn. Ik heb namelijk mijn TimeMachine aan mijn nieuwe iMac gehangen, …. en ik moest niets doen. Alles ging vanzelf.
    Heel mijn mail staat nu mooi met al zijn mappen op mijn nieuwe iMac.
    Bovendien zijn al de door mezelf geïnstalleerde programma’s overgezet.
    Ook mijn bureaublad ging mee. De bureauachtergrond van Yosemite bleef echter onaangeroerd.
    Dus so far lijkt alles in orde te komen.

Morgen probeer ik iPhoto en iTunes in orde te krijgen, want al die media staan op een afzonderlijk harde schijf, en blijkbaar moet mijn fotobibliotheek met een upgrader bijgewerkt worden.
    De synchronisatie via de iCloud moet ik ook nog eens bekijken, …. maar ik ben hoopvol.
    De Microsoft office 2004 die ik gebruikte is echter niet meer te gebruiken en werd dus niet meer gemigreerd.

Ik begrijp niet dat men niet meer ruchtbaarheid geeft aan de mogelijkheden van de TimeMachine, want dat lijkt wel te werken.
    Afin, ik voel me al heel wat beter dan voorheen.:-D

Bijdrager
    Koezel

Als je in je eerste post vermeld had dat je beschikt over TM waren we snel klaar geweest….

Bijdrager
    MDW

Nou, ik heb weer veel te vroeg victorie geblazen.

Gisteren avond wou ik mijn nieuwe iMac met mijn TM backten op mijn TM-backup-schijf.
    Ik kreeg vanTM de melding dat de data van de oude iMac op stond, en dat ik de keuze had:
    – ofwel alles overschrijven, en dan kon ik mijn oude iMac niet meer restoren
    – ofwel kon ik een 2de soort partitie aanmaken voor mijn nieuwe iMac.
    Ik dacht dat het wel verstandig was om mijn oude data nog even bij te houden, en daarom koos ik voor de 2de optie.
    Toen ik TM zijn reservekopie wou laten maken, kreeg ik de melding dat er onvoldoende plaats was.
    Ik heb dan de data van mijn oude iMac voor een groot deel gewist (laatste 3 kopieën laten staan). Zo had ik voldoende ruimte.
    Nadien heb ik TM opgestart om mijn nieuwe iMac te backuppen, en zelf gaan slapen.

Toen ik deze morgen kwam kijken zag ik al onmiddellijk dat er iets niet pluis was.
    Bij het inloggen vroeg de nieuwe iMac naar het paswoord van mijn account op mijn oude iMac.
    Ik zag dat er delen verdwenen waren van de setup die ik gisteren gedaan had.

Waarschijnlijk heeft dit te maken met wat ik vroeger gedaan had toen ik via “Delen” geprobeerd had data over te pompen.
    Nadien had ik de migratie-assistent geprobeerd, en dat was ook fout gelopen omdat mijn beide Mac’s eenzelfde naam hadden.

Afin, ik wil opnieuw beginnen en mijn nieuwe iMac volledig herinstalleren.
    Ik ga naar de App store om OS X Yosemite opnieuw te downloaden en te installeren, … maar daar krijg ik nu de boodschap dat ik al Yosemite draai, … en ik kan blijkbaar geen download meer doen. Wat is dat nu weer?

Hoe geraak ik nu aan de OS X installatie-software?

Bijdrager
    fixar

Beste MDW,

Het zit je niet mee, en ik krijg het idee dat je een beetje verstrikt bent geraakt in alle mogelijkheden en technieken. Ik vermoed dat je er verstandig aan doet om er hulp bij te gaan halen die voorkomt dat je nog verder in de problemen raakt.

Dat gezegd hebbende:

Zolang je zorgt dat alle data die op de oude mac stond niet meer veranderd wordt, kun je vandaar uit ook je nieuwe iMac voorzien van die data. Beschouw die oude iMac maar als een essentiële backup.

Bijdrager
    MDW

Nou, ik wil niet verder prutsen met mogelijk verkeerde instellingen op mijn nieuwe mac.
    Daarom lijkt het me best een clean install te doen en vervolges mijn TM aan de iMac te hangen om vooral mijn mail goed te krijgen.
    Al mijn andere data staat ofwel in de iCloud, ofwel op een externe harde schijf.
    Dat moet toch te doen zijn.
    Waarschijnlijk kan ik OS X niet meer downloaden omdat het reeds op mijn systeem zit (ik maakte als eerste stap namelijk een bootable disk aan)

Als ik de iMac opstart met Command R dan zie ik de mogelijkheid om OS X te herinstalleren (OS X Recovery).
    De vragen die ik me echter stel is: moet ik mijn interne harde schijf wissen?

Ik dacht het volgende te doen:
    – opstarten via mijn opstartschijf
    – de interne HD wissen
    – dan via OS X recovery Yosemite terug op mijn iMac zetten
    – TM aan de iMac hangen

Is dat een goed idee?

Bijdrager
    fixar

Misschien hoeft opnieuw installeren niet.

Stel je had op de oude iMac de gebruiker ‘Piet’ en TimeMachine maakte backups van de oude iMac.

Op de nieuwe iMac heb je ook een nieuwe gebruiker gemaakt misschien ook wel ‘Piet’.

Als je dan op de nieuwe iMAc allerlei dingen gaat doen in de nieuwe gebruiker ‘Piet’ (zoals documenten heen en weer kopiëren, bureaublad instellen etc) dan is die nieuwe ‘Piet’ dus anders dan op de oude iMac (en de ™-backup)

Als je DAARNA de computer opdracht geeft om een backup terug te zetten van de ™ dan wordt dus die ‘nieuwe’ ‘Piet’ vervangen door ALLES van de oude ‘Piet’…. dus inclusief het oude wachtwoord en alle instellingen (ook mail)

Logisch dus dat er na et terugzetten van de backup weer moet worden ingelogd met het oude wachtwoord….en alle documenten/instellingen die je had veranderd/toegevoegd in ‘nieuwe Piet’ zijn dus ook weer weg.

Bijdrager
    MDW

Nou, het heeft er misschien wel iets mee te maken.
    De software stelt automatisch een naam voor, … en die vertrekt waarschijnlijk van mijn naam die ik bij het begin van de installatie opgaf. Ik zag ook dat ik in de Finder 2 “verwijderde gebruikers” had staan (ik had 2 inlogaccounts op mijn oude iMac).

Merkwaardig is echter dat ik na het overpompen van mijn gegevens via TM wel alles mooi voor elkaar had.
    De miserie is begonnen toen ik zo snel mogelijk een backup wou maken van mijn nieuwe iMac.

Als ik daar nu verder over nadenk, … ik vond het raar dat bijna onmiddellijk na het aansluiten van de TM op mijn nieuwe iMac alle maildata kon zien.
    Misschien zag ik ze wel via de harddisk op de TM, en niet vanaf de interne HD van de iMac.
    Nadien ben ik op de TM beginnen data te wissen omdat er onvoldoende plaats was voor de backup van het nieuwe systeem.

Enfin, ik ben er in geslaagd om OS X terug te kunnen downloaden (duurt nog wel een paar uurtjes).
    Het komt er dan op aan dat ik op de in te voeren gebruikersnaam moet letten, … en dan opnieuw de TM aansluiten.
    I ‘ll keep my fingers crossed.

Bijdrager
    MDW

Oeffff, het is me uiteindelijk gelukt.
    Ik heb de indruk dat ik al mijn mail heb kunnen recupereren, in dezelfde folders als deze in de oude iMac.

Ik zie nu wel dat mijn gebruikers account van de oude iMac is meegekomen via de TimeMachine. Dat betekent dat ik problemen kan krijgen als ik nu mappen tussen de beide iMac’s ga delen. Voorlopig ga ik dat dus niet doen.

Als alles stabiel draait, maak ik de TM leeg, en hang ik deze aan mijn nieuwe iMac
    Dan ga ik op de oude iMac een clean install doen van Snow Leopard, want die werkt momenteel heel erg traag. Dat wordt dan mijn reserve toestel
    Nou Fixar toch bedankt voor de tips.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.