8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Johnny

Transcend JetDrive Lite 128gb v.s. SanDisk Ultra Fit 128gb

Zo’n drie jaar geleden heb ik bij Xando een MacbookPro Retina 13” aangeschaft. Daar ik de Macbook voornamelijk voor tekstverwerken, surfen op het internet en het kijken van films en series zou gaan gebruiken, heb ik gekozen voor het 128gb model. Achteraf gezien niet zo’n slimme keus. Maarja, ‘berouw komt na de zonde’. Continue ben ik bezig met wikken en wegen over wat ik nu weer eens zal verwijderen, opdat ik nog enigszins wat kwijt kan op mijn laptop.

Eerst dus maar eens Google doorgespit, opzoek naar hoe ik het geheugen van mijn Mac’je uit kon breiden. Conclusie daaruit was dat, tenzij ikzelf rare capriolen uit ga halen, of organen ga verkopen om een uitbreiding bij Apple te kunnen bekostigen, dat dus mooi niet mogelijk is. Afin, gelukkig ben ik een aantal alternatieven tegengekomen die wellicht mijn probleem kunnen oplossen.

Je kunt namelijk het geheugen van je Macbook uitbreiden door er permanent verwisselbare media op aan te sluiten. Dat kan via SD(SDXC) cardslot of via de USB 3.0 poort. Tussen die twee zit, qua prijs, nogal een groot verschil. Vandaar dat ik jullie vraag om jullie deskundige advies.

De Transcend JetDrive Lite 128gb (website) gaat permanent in het SD(SDXC) cardslot op mijn Macbook. Dat ziet er gestroomlijnd uit, d.w.z. dat het eruitziet alsof het zo hoort. De prijs van zo’n Nifty MiniDrive is, op zijn ‘goedkoopst’, 82 eurootjes.

Tegenover de Transcend JetDrive Lite staat de SanDisk Ultra Fit 128gb USB (website ) dat ding gaat, u raadt het al, in de USB poort van mijn Macbook en dat ziet er net iets minder gestroomlijnd uit, maar is wel aanzienlijk goedkoper. 29 eurootjes bij de Duitse Amazon.

Nu mijn vraag dus aan jullie welke ik het beste aan kan schaffen. Zijn er andere aanzienlijke verschillen tussen beide opties, of is de Sandisk USB gewoon écht een smartbuy? Graag hoor ik wat van jullie.:) Wellicht zijn er zelfs nogs andere opties, waar ik niets van af weet.

Moderator
    Raymon Mens

Buiten het esthetische en of je altijd een USB-poort kunt missen, zou ik ook letten op de snelheden die daadwerkelijk gehaald worden. Tot 150MB/s op een verpakking is mooi, maar in de werkelijkheid haal je dat vaak niet.

Even gezocht naar de Benchmarks.

– De SanDisk Ultra Fit USB 3.0 haalt vrij beroerde snelheden (benchmark)
    – De JetDrive lijkt het beter te scoren maar dat is op één benchmark gebaseerd (benchmark)

Al met al zou ik voor de JetDrive gaan omdat die a) je werk het minst vertraagt en b) minder stoot, val of beschadigingsgevoelig is dan zo’n USB-stick die er toch iets uitsteekt. Dat laatste is vooral prettig als je je MacBook regelmatig onderweg of op locatie gebruikt.

Bijdrager
    Johnny

@Raymon

Ik heb op YouTube even een aantal video’s met elkaar vergeleken waarin de read en write snelheden worden getest van beide opties. Opvallend is dat de SanDisk Ultra Fit USB 3.0 juist hogere snelheden lijkt te halen dan de JetDrive.

De JetDrive haalt ± een write van 33 mb’s en een read van 87 mb/s.
    Waar de SanDisk Ultra Fit USB 3.0 een write haalt van ± 57 mb/s en een read van 111.8 mb/s.

Programma dat in beide gevallen is gebruikt:

Moderator
    Raymon Mens

Strange! Dan spreken verschillende benchmarks elkaar tegen. (je zou natuurlijk beiden kunnen kopen en degene die niet bevalt bij Amazon kunnen retouren binnen 14 dagen. Je kunt geloof ik gratis retouren en verzendlabels printen)

Anders gezien: hoe gebruik je de MacBook? Als je ‘m vaak meeneemt in een tas/onderweg bent, zou ik die USB-stick niet doen. Die kan ergens achter blijven haken/beschadigen/je bestanden op straat liggen. Die SD-kaart is volledig plat en heeft minder risico op beschadigen of vallen. Als je MacBook nooit echt het huis verlaat, is die USB-stick wel de meeste ‘bang for the buck’.

Bijdrager
    Johnny

@raymon

Inderdaad very strange. Ik gebruik mijn MacBook voornamelijk binnenshuis. Eens in de zoveel tijd neem ik hem mee naar school, maar dan zou ik natuurlijk, om schade te voorkomen, de USB-stick er tijdelijk uit kunnen halen. Ik denk dat ik toch maar voor de SanDisk Ultra Fit ga, gebaseerd op de goede reviews die ik erover heb gelezen en simpelweg gezien het feit dat hij aanzienlijk goedkoper is. Dank voor je hulp.

Bijdrager
    bassbug

Laat je nog weten hoe het bevalt?
    We zijn benieuwd.

Bijdrager
    Johnny

@Bassbug

Ik zal mijn bevindingen over de SanDisk Ultra Fit USB 3.0 én de JetDrive in dit topic plaatsen. (Heb beiden namelijk besteld bij Amazon).

Bijdrager
    bassbug

Dank je!
    Denk dat er meer mensen zijn die benieuwd zijn

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.