10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    wouterw

Trage wifi (glasvezel)

Zojuist is een monteur van KPN geweest om mijn nieuwe glasvezelverbinding te installeren. We liepen tegen een probleem aan waar hij me niet mee kon helpen, vandaar dat ik het aan jullie vraag. Hopelijk kunnen jullie helpen?

Als ik op mijn Macbook Pro een speedtest draai op bijvoorbeeld http://www.speedtest.net/nl/, krijg ik als downsnelheid 10.93 Mbps en upsnelheid 6.12 Mbps.
    Als ik dezelfde test draai op mijn Macbook Air krijg ik downsnelheid 59,38 en upsnelheid 38.31.

MacBook Pro:
    Retina, media 2012

MacBook Air
    Volgens mij uit de zomer van 2013

Er zit een verschil in Wifikaarten. De Pro heeft 802.11 a/b/g/n en de Air heeft 802.11 a/b/g/n/ac.
    Maar een korte zoektocht op internet leert dat de wifi-kaart van de Pro veel sneller moet kunnen dan die 10.93 die ik nu haal.

Hebben jullie een idee waar het aan kan liggen?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    KarelWillem

De MacBook Pro van mijn zoon (i.i.g. ouder dan 2012) haalt op WiFi gemiddeld een snelheid van ± 80-85 Mbit/s van de 100 die maximaal haalbaar is.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    wouterw

Ik heb ook een abonnement van 100 Mbit/s en op mijn MacBook Air kom ik daar dus dicht bij in de buurt…
    Overigens haal ik de snelheden wel als ik mijn MacBook Pro via een Ethernetkabel aansluit, maar dat is niet handig voor mij.

Bijdrager
    KarelWillem

Dan zou je Air toch ook een stuk sneller moeten zijn op WiFi.
    Je WiFi snelheden liggen dus nogal laag. Maak je gebruik van de WiFi van de Experiabox?

Wij niet (Airport Time Capsule). Dus misschien dat daar het verschil in zit.

Op de iPad (Mini 1) pak ik nu 75/68 Mbps.

Bijdrager
    wouterw

Ja ik maak gebruik van de Experiabox van KPN, dus misschien kan het probleem inderdaad daar aan liggen.
    Ik kom van een oude verbinding waarbij het feest was als uploaden naar Dropbox met 150 kb/s ging. Dus deze snelheden zijn nu al een verademing, haha!

Maar dan nog is het wel vreemd dat de snelheid bij mijn MB Air zes keer zo hoog ligt als die van mijn MB Pro.

Bijdrager
    KarelWillem

Dat is inderdaad niet echt verklaarbaar.

Bijdrager
    tarun

Heb je al geprobeerd om het WiFi-netwerk te “vergeten” op je MBP en opnieuw aan te melden? (Misschien draait je MBP een oudere versie van het WiFi-protocol?)

Bijdrager
    wouterw

De wifi-verbinding is vanmorgen pas aangemaakt, maar ik zal het straks proberen! Dank voor de tip!
    Ik heb inmiddels al wel een manier gevonden om op mijn werkplek bedraad-netwerk te hebben. De kabel lag er al een paar jaar, maar nooit gebruik van gemaakt. Nu ergens een splitter neergelegd en kan ik dus via een Ethernet-verbinding m’n tunderbolt ingang in.
    Dat is natuurlijk helemaal ideaal, dan ligt de snelheid rond de 90 Mbps. Maar een snelle verbinding in de rest van het huis zou ook wenselijk zijn.

Dank voor jullie reacties.

Bijdrager
    computer space

AC is flink snellercdan N. Misscien draait de air ook op 5ghz en de mbp op 2.4. Zou ook kunnen schelen.

Bijdrager
    wouterw

Nee de Air draait ook op N en beiden op 2.4 GHz en ook beide op hetzelfde kanaal. Daar kan het dus volgens mij niet aan liggen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.