13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    freeway

trage wifi

Ik heb een oude Imac, geen problemen tot dusver en hij staat nog steeds erg mooi in de huiskamer.

maar nu ben ik van ISP geswitched naar XS4ALL  met een nieuwe fritsbox

alle wifi werk hier prima (windoos, linux, android, iPhones,oude androids)  behalve deze mac

speedtest.net  geeft overal 50 mb verbinding behalve op deze imac, daar geeft het 4 mb

Ik heb ip6 al uitgezet ( denk ik), hielp niets

hieronder gegevens waarvan ik hoop dat ze iets onthullen van het probleem.

Zou je svp even kunnen kijken of je iets ziet wat de oorzaak zou kunnen zijn?

OS X El Capitan
    iMac 24 0inch half 2007
    4 GB 677 MHz DDR2 SDRAM

Systeemsoftwareoverzicht:

Systeemversie: OS X 10.11.6 (15G22010)
    Kernelversie: Darwin 15.6.0
    Opstartvolume: Macintosh HD
    Opstartmodus: Normaal
    Computernaam: iMac van gerard
    Gebruikersnaam: gerard (gerard)
    Beveiligd virtueel geheugen: Geactiveerd
    System Integrity Protection: Geactiveerd
    Tijd sinds opstarten: 25 minuten

Softwareversies:
    CoreWLAN: 11.0 (1101.20)
    CoreWLANKit: 11.0 (1101.20)
    Menu-extra: 11.0 (1121.34.2)
    Systeeminformatie: 12.0 (1100.2)
    IO80211-familie: 11.1 (1110.26)
    Diagnostische info: 5.1 (510.88)
    AirPort-configuratieprogramma: 6.3.6 (636.5)
    Interfaces:
    en1:
    Type kaart: AirPort Extreme (0x14E4, 0x88)
    Firmwareversie: Broadcom BCM43xx 1.0 (5.10.131.39.16)
    MAC-adres: 00:1c:b3:7a:46:39
    Taalversie: ETSI
    Landcode: NL
    Ondersteunde PHY-modi:: 802.11 a/b/g/n
    Ondersteunde kanalen: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 36, 40, 44, 48, 52, 56, 60, 64, 100, 104, 108, 112, 116, 120, 124, 128, 132, 136, 140
    Activeer bij draadloze verbinding: Ondersteund
    Status: Verbonden
    Informatie huidig netwerk:
    FRITZ!Box 7590 CC:
    PHY-modus: 802.11n
    BSSID: laat:ik:maar:weg
    Kanaal: 6
    Landcode: NL
    Netwerktype: Infrastructuur
    Beveiliging: WPA2 – persoonlijk
    Signaal/ruis: -66 dBm / -88 dBm
    Verzendsnelheid: 1

Bijdrager
    Jorik

Je Mac maakt verbinding via kanaal 6, dus in de 2.4GHz band, doen je andere apparaten dat ook? Ik verwacht dat die andere apparaten op de 5GHz band zitten en dat je daarom heel andere wifi-snelheden ziet.

Je zou de 2.4GHz eens uit kunnen zetten in de FritzBox om te kijken of je iMac überhaupt geen verbinding ermee kan maken of dat hij alleen voor de 2.4GHz kiest, omdat ie denkt dat dat een sterker signaal oplevert. Als ie op 5GHz een verbinding kan maken, is de snelheid dan wel behoorlijk?

Als dit duidelijk is, kun je dan weer volgende stappen zetten om ervoor te zorgen dat de iMac wel (altijd) op 5GHz verbindt (als dat inderdaad beter zou zijn)

Bijdrager
    freeway

Bedankt voor het meedenken,

De iMac had een 5 GHz verbinding met dezelfde wifi problemen.

In de fritzbox heb ik toen  de iMac naar 2,4 GHz gezet  hielp niets

Ik weet niet hoe ik de iMac nu naar 5GHz kan zetten, Kan dat? is het  airport programma op de iMac  krijg ik niets te zien

toen IP6 uitgezet(voorzover ik dat kon) hielp ook niets.

Ik dacht dat 2,4 of 5 een nuance verschil gaf maar het snelheidsverschil  van de wifi op de iMac en de wifi op de andere apparaten is enorm, eigenlijk kan ik de wifi van de iMac niet gebruiken.

Ik weet niet goed hoe ik de 5GHz aan kan zetten maar ik vermoed dat dit het probleem ook niet is.

De iMac doet het verder prima, er zit een nieuwe HD in en ruimte zat

Laatste upgrate gedaan.

Bijdrager
    Kwadraatje

De signaal/ruis verhouding is in elk geval belabberd. Dus of het signaal is zwak of er is erg veel ruis. 🙂

Zonder de lokale situatie te kennen, is het moeilijk om een oorzaak aan te wijzen. Heb je die iMac zelf opengemaakt voor het plaatsen van de nieuwe schijf? Dan is misschien wel een (antenne)kabeltje losgeraakt. Vraag anders de helpdesk van XS4ALL eens om raad.

Bijdrager
    freeway

Niet zelf opengemaakt maar door cardservices in Zwolle laten inbouwen

Dat losse kabeltje klinkt wel aannemelijk.  Kan maar zo vegeten zijn weer vast te zetten.

Wat nu? externe wifi met usb?  iMac openmaken?

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>freeway op 13 oktober 2020 om 18:17</p>
    Wat nu? externe wifi met usb?  iMac openmaken?

Het eerste is ongetwijfeld het makkelijkst. Toevallig heb ik hier nog een hippe usb wireless adapter liggen. Je mag hem voor noppes hebben. Stuur me maar een PB met je adresgegevens.

Bijdrager
    tarun

iMac? Dus niet mobiel als een MacBook. Wat dacht je van een Ethernetkabel?

Bijdrager
    freeway

mijn last resort, onder de grond , boren door de vloer langs de vloerverwarming  , lange kabel , stekkers aanzetten (ben ik geen held in) , allemaal te doen maar eerst maar iets anders proberen.

Bijdrager
    tarun

Boren? Wacht even. Je kan ook een powerline proberen. Dat is internet via het stopcontact. B.v. deze:

https://fritzshop.nl/powerline/26-fritzpowerline-510e-set.html

Als klant van XS4ALL krijg je korting.

Bijdrager
    RW076

Als het kan zou ik voor vaste computers idd altijd een kabel proberen (ik snap dat door de vloer boren een hoop gedoe is, en een kabletrekker en dure grap kan zijn).
    Het geeft niet enkel een stabiele snelle verbinding, het geeft ook minder storing met andere wifi signalen.
    Klinkt misschien een beetje gek, maar ik merk wel dat mijn Time Capsule en Airport Extreme steeds meer moeite krijgen met al die wifi in de buurt (van mij en de buren, en de winkelende mensen).
    Kan uiteraard aan de oudheid van deze twee apparaten komen, maar ik merk het over de jaren heen gewoon echt steeds meer.
    Waren het eerst enkel de iMac en MacBook, zijn het nu al die twee plus de ipads, iphones, apple tv en alle smarthome shizzle.
    Ik kan me zo voorstellen dat er een verschil zit tussen wat een router kan en hoe lekker hij er dan nog op loopt.
    Bij ons draaien de iMacs iig op ethernet, en dat heeft echt geholpen.

Bijdrager
    tarun

Of gebruik zo’n powerline (“WiFi” via het stopcontact). Werkt heel goed als beide stopcontacten op dezelfde fase zitten. Heb dat zelf voor overdracht signaal van de router naar de TV en huiskamer.

Bijdrager
    freeway

Inmiddels heb ik diverse scenarioos geprobeerd.

usb wifi kreeg ik helaas niet aan de praat.

Met de FritzPowerline 510E heb ik nu een prima verbinding ( ik heb ook een Fritz router van xs4all gehad)

iMac  staat weer te pronken EN ik gebruik hem weer

Bedankt voor alle bijdragen!

Bijdrager
    tarun

👏

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.