One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Laptop » Trage ssd macbook pro 13” late 2011

Trage ssd macbook pro 13” late 2011

Profielfoto van Gilles0502

Gilles0502 op 10 november 2017 #

Goedemiddag,

Ik beschik over een MacBook Pro 13” late 2011.
Nu heb ik er sinds gisteren een ssd inzitten (Samsung Evo 850 250gb). Verder beschikt de laptop over 10gb aan werkgeheugen.

Door het vervangen van de hdd door de sdd merk ik enkel op dat deze een beetje sneller is in het opstarten. Het openen van bvb programma’s gaat even snel als met een hdd.

Kortom, ik ben een beetje teleurgesteld met de snelheid van de ssd. Ik had er veel meer van verwacht wat betreft de snelheid van de ssd. Indien jullie nog tips hebben, dan hoor ik het graag:)

Profielfoto van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan op 10 november 2017 #

Ik weet het niet zo, zijn de 250 GB versies misschien trager dan de 500 GBs? Ik heb een Samsung EVO 850 van 500 GB met Lion in mijn oude MacBook zitten en die is snel. Heb je misschien High Sierra geïnstalleerd met APFS? Of welk systeem draai je?
Misschien ook nog eens opstarten in de recovery mode (command + r) en de schijf herstellen…

Wat houdt APFS precies in? Ik heb TRIM ingeschakeld op de ssd.

Profielfoto van penseel

penseel op 10 november 2017 #

https://www.appletips.nl/apple-file-system-apfs/

Profielfoto van koen

koen op 10 november 2017 #

Schakel dat trim eens uit.

Als je HD nog goed was, zul je misschien minder snelheidsverschil merken. Vaak vervangt men de HD voor een SSD omdat de HD kuren heeft.

Trim is nu uitgeschakeld. Ik heb mijn hdd vervangen door een ssd met de gedachte dat dit meer snelheid zou opleveren voor mijn MacBook Pro.

Profielfoto van penseel

penseel op 10 november 2017 #

Hoe vol is je schijf?

Ik heb momenteel nog 207gb beschikbaar van de 250gb. Ssd is nog niet zo vol omdat ik voor een clean install heb gekozen van High Sierrra.

Overigens zie ik dat High Sierra nog gebruikt maakt van HFS+ in plaats van APFS

Probeer eens een test te doen met AJA System Test. Een gratis programmaatje dat je kan downloaden van de app store.
Welke lees- en schrijfsnelheden haal je?
Ik ben persoonlijk momenteel niet gewonnen voor APFS. Het staat nog in de kinderschoenen. Het zal in de toekomst zeker verbeteren. Als je erin gelooft kun je met disk utilty in de recovery mode je schijf converteren naar APFS. Maar op Mac Rumors zijn er veel klachten.
Het is wel vreemd dat je SSD niet geconverteerd is, normaal zorgt de installer van HS ervoor dat alle SSDs omgezet worden naar dit nieuwe bestandssysteem.

De lees -en schrijfsnelheden zijn respectievelijk 489 mb/sec en 456 mb/sec. Heb het al geprobeerd om het te converteren naar APFS. Dit is niet mogelijk aangezien deze optie grijs gekleurd is in het schijfhulpprogramma. Maar als er veel problemen mee zijn dan laat ik het liever zoals het nu is. Bedankt voor uw antwoord!:)

Die snelheden zijn toch beter dan van een HD. Heb je misschien op je vorige HD een lager systeem gedraaid dat sneller is? Bvb Yosemite of Lion?
Probeer ook eens de cache te cleanen door op te starten met shift ingedrukt. De eerste paar keer zal hij misschien iets trager opstarten maar dan zal het verbeteren.

Op mijn vorig hdd stond macOs Sierra geïnstalleerd.
Omdat ik met de ssd met een schone lei wou beginnen, heb ik ervoor gekozen om HS te installeren.
Ik zal de cache eens proberen te wissen.  

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 10 november 2017 #

The macOS High Sierra Post-Install Upgrade to APFS

1. Of course, compete the installation in the normal fashion. If the upgrade to High Sierra seemed normal, continue to step #2.

2. Restart the Mac into Recovery Mode. To do that, select Restart from the Apple menu and hold down the Command and “R” keys (often abbreviated as CMD+R) until you see the Apple Logo or a spinning globe. You’ll be dropped into the macOS Utilities.
  3. Launch Disk utility. Click-select your named boot volume. (Not the physical drive above it.) In this example, it’s called “John’s-MacBook.”
  4. In the Disk Utility Edit menu, select “Convert to APFS.” (It will be dimmed if you didn’t properly select the boot volume.)

Disk Utility Edit menu showing the Convert to APFS option

5. You’ll get a confirmation dialog box. “Would you like to convert Your-drive-name to APFS? The box notes: “APFS volumes cannot be used with older versions of macOS. Converting to APFS cannot be undone.” Click on the “Convert” button.
  6. When the conversion starts, you’ll see a progress indicator with all the geeky details if you elect to show them. Click Done when that button becomes undimmed.

APFS conversion progress. It goes fast.

The results of the conversion will be reported to Apple for QC analysis. This is okay to allow.

The size of the SSD in my MacBook is 256 GB. It took approximately two minutes in my case. That’s fast, and it’s just another indication of the brilliance of Apple’s APFS team.

If you’d like the warm fuzzy of seeing that the drive was converted, on the Mac’s desktop, click-select the boot drive icon. (If you don’t see it, you may have to reveal it with Finder > Preferences > General) Then hold down the Command key and type “I” (CMD+I) for “Get Info.” You’ll see something ike this:

Get Info for an APFS volume.

(bron: MacObserver)

@night: Dit stappenplan heb ik al geprobeerd. Stap 4 lukt bij mij niet aangezien “Convert to APFS” bij mij in het grijs staat.

Gilles0502 op 10 november 2017

@Night: Dit stappenplan heb ik al geprobeerd. Stap 4 lukt bij mij niet aangezien “Convert to APFS” bij mij in het grijs staat.

Ook niet in de recovery mode als je opstart met command + R ingedrukt?
In de finder naar disk utility gaan zal niet lukken als je je bootvolume gebruikt.
Let wel, zorg dat je een CCC backup hebt. Want als het mis gaat is het naar de vaantjes.

Gilles0502 op 11 november 2017 #

@Mac Hammer Fan: Nee ook niet als ik opstart in recovery mode. Convert to APFS blijft in het grijs staan.

Mac Hammer Fan op 12 november 2017 #

In elk geval zou ik TRIM activeren. Op mijn Samsung SSD heb ik beduidend betere schrijfsnelheden met trim enabled.

Gilles0502 op 12 november 2017 #

Gaat een SATA III kabel mijn probleem oplossen of maakt dit geen verschil uit?

Profielfoto van TheBigZ

TheBigZ op 13 november 2017 #

Door het vervangen van de hdd door de sdd merk ik enkel op dat deze een beetje sneller is in het opstarten. Het openen van bvb programma’s gaat even snel als met een hdd.

Het sneller opstarten is ook hetgeen je het meeste merkt na het plaatsen van een SSD. De verhalen die je hier wel een leest dat “alles” meteen stukken sneller gaat moet je met een korreltje zout nemen.  Je hebt nog steeds een dual-core MBP uit 2011 met een Intel 3000 grafische kaart.
.

Kortom, ik ben een beetje teleurgesteld met de snelheid van de ssd. Ik had er veel meer van verwacht wat betreft de snelheid van de ssd.

Als alles verder goed werkt zou ik niet te lang blijven klooien maar gewoon genieten van je MacBook Pro. Frunniken aan dingen als trim gaat je Mac echt niet sneller maken.

Mac Hammer Fan op 13 november 2017 #

@thebigz
Op mijn Mac Pro ging de schrijfsnelheid nochtans met een factor 8 omhoog met TRIM enabled. In het begin was er geen verschil, maar na een paar maanden wel. Met een Samsung SSD.

Gilles0502 op 12 november 2017

Gaat een SATA III kabel mijn probleem oplossen of maakt dit geen verschil uit?

Je MacBook is SATA III en heeft die kabel al.
Ik heb gisteren een Samsung EVO SSD geïnstalleerd bij een vriendin en ze is heel tevreden over de snelheid. Ze draait wel El Capitan.

Profielfoto van TheBigZ

TheBigZ op 13 november 2017 #

Mac op 13 november 2017

Op mijn Mac Pro ging de schrijfsnelheid nochtans met een factor 8 omhoog met TRIM enabled. In het begin was er geen verschil, maar na een paar maanden wel. Met een Samsung SSD.

Hoe weet je nu dat dit aan trim heeft gelegen? Het je hetzelfde experiment gedaan zónder trim, en na een paar maanden gekeken? Weet je eigenlijk wel hoe trim werkt, wat het doet?

Aan dit soort uitspraken (“factor 8 omhoog”) heeft niemand wat.

Ik heb de test met twee verschillende programma’s gedaan. Aja en XBench.
Ik heb vroeger nooit trim enabled en in het begin had ik mooie waarden, maar na twee maanden zakte de schrijfsnelheid tot 70 MB /sec.
Ik activeerde TRIM en de schrijfsnelheid was terug de normale waarde van 540 MB/sec. (factor 8)
Gedaan op een Mac Pro met Samsung EVO en OWC Neptune SSD onder El Capitan.
Op mijn andere MacPro heb ik een OWC Accelsior PCI-SSD (twee plaatjes in raid), daar werkt trim niet goed op, die werkt beter zonder trim.
Het resultaat was bij mij onmiddellijk zichtbaar na activeren van TRIM.
Wat ik weet van TRIM:
Wanneer SSD’s veel gebruikt worden, worden ze trager. Bij het schrijven in eerder gebruikte ruimte moet dit gebied eerst gewist worden, en deze handeling kost extra tijd. Daarom heeft men een nieuwe technologie ontwikkeld die dit tegengaat, namelijk TRIM. TRIM zorgt ervoor dat het besturingssysteem zoekt naar gebieden op de SSD die niet meer gebruikt worden. Vervolgens krijgt de controller van de SSD opdracht om deze gebieden alvast te wissen, zodat er zonder vertraging weer op geschreven kan worden.

Profielfoto van NielsDam

NielsDam op 14 november 2017 #

De lees- en schrijfsnelheden zijn volgens de specs van je SSD, dus daar ligt je probleem niet. TRIM moet inderdaad ingeschakeld worden, maar voorkomt alleen dat je SSD op de lange termijn trager wordt.

Ik denk dat er eerder een probleem is met je macOS installatie, anders zou je wel degelijk een groot snelheidsverschil moeten merken tov van je HDD.

De conversie naar APFS zou extra moeten bijdragen aan je snelheidswinst, maar zonder zou het ook goed merkbaar moeten zijn.

Probeer anders eerst een clean install van Sierra ipv High Sierra.

Mac Hammer Fan op 14 november 2017 #

Ik kan geen clean install doen want dan kan ik Adobe C6 niet meer installeren. Ik werk met El Capitan en twee maanden was het goed zonder TRIM, dan in een keer beduidend minder. TRIM inschakelen herstelde de zaken onmiddellijk.
Of NielsDam is je post voor de TS bedoeld?

Gilles, ik hoop dat die schijf van jou niet bijna vol is. Ik heb in het weekend op twee MacBook Pro’s van kennissen El Capitan geïnstalleerd op een nieuwe Samsung EVO 250 en ze waren heel tevreden over de snelheid.
Probeer anders ook eens de PRAM te zappen: start op met command + alt + p + r ingedrukt en wacht tot de computer herstart.

Gilles0502 op 14 november 2017 #

Ik heb nog 200gb vrij van de 250gb. Heb zo net de  TRIM-functie ingeschakeld. De snelheid is nu vele beter met TRIM ingeschakeld. Het probleem is nu dus opgelost. Bedankt voor jullie tips:)

Profielfoto van NielsDam

NielsDam op 14 november 2017 #

@Mac Hammer Fan: was inderdaad voor TS

@gilles: fijn dat het opgelost is!

Over dit topic

Gestart op 10 november 2017 door Gilles0502

Laatste reactie door NielsDam

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?