8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    sedikit

trage photoshop

Alles wat in het archief staat over een trage photoshop aan adviezen heb ik opgevolgd. Maar desalniettemin blijft mijn Photoshop zeer traag. Een penseelbeweging met mijn muis b.v., heeft pas na plm. 2 seconden effect. Mijn gegevens: een iMac g4(halve bol), 768 MB RAM en Photoshop CS2.
    Wat ik al gedaan heb:
    -alle talen, behalve engels en nederlands, uitgeschakeld
    -“gepramzapped”
    -onyx er op losgelaten
    -in de preferences gevarieerd met de memory( staat nu op 70%) en de cache level (staat nu op 6)
    -het geheugengebruik met Activiteitenweergave gecontroleerd: gebruikt bij een afstelling van 70% geheugen, bij het neerzetten van een penseelstreek ongeveer 150 MB.
    -heb alle andere programma’s uitgeschakeld.
    -in de “edit” de “purge” toegepast

Ondanks bovenstaande handelingen, blijft de Photoshop traag. Tot een paar maanden geleden had ik geen klachten. Sindsdien zijn er ook geen plugins bijgekomen. Dus zou ik graag willen weten wat hier aan de hand is. Is er een mogelijkheid om de hele photoshop op default te zetten? Of ontkom ik er niet aan om meer geheugen in de computer te zetten? Alvast mijn grote dank.

Bijdrager
    tiny

Cachelevel kan je nog verder verlagen en je kan PS ook zeggen dat hij bv. 90% van de RAM gebruikt. Verder kan je de RAM idd verhogen. Dat komt het hele systeem ten goede. Ik weet niet uit mij hoofd wat er in een G4 scheerspiegel gaat maar tot een verhoging van 2 Gig zal je het verschil wel kunnen merken, denk ik. Ook is misschien je harde schijf te vol? Minimaal 15% ervan vrij is lekker maar meer is beter. Tenslotte zijn er nog schijf-optimalisatie programma’s (Disk Warrior, TechTool etc) die de harde schijf optimaliseren en defragmenteren…

Bijdrager
    sedikit

tiny!
    Bedankt voor je reactie en advies.Ik heb de cache level verlaagd, het percentage van de memory verhoogd naar 85%(je moet niet overdrijven!), de techtool laten lopen, maar het mocht allemaal niet baten. Afgezien van de externe HD, heeft mijn HD van 60 GB nog 27 GB over. Dus reserve zat zou ik zeggen. Ik denk dat ik morgen maar eens informeer hier bij de nieuwe macwinkel of er nog wat geheugen bij kan.

Bijdrager
    Freek.

Hoe groot zijn de bestanden waar je mee werkt? Veel tegelijk open? Heb je MenuMeters (hier te downloaden) er op staan? Zo ja, wat geeft die aan bij ‘Memory’ ? Belangrijk zijn:
    – Pageins / Pageouts
    – Swapfiles

[/quote]

Mocht je geheugen te kort gaan schieten dan gaat Photoshop meer virtueel geheugen gebruiken en swapfiles op je HD aanmaken. Mocht ook dat te veel worden dan gaat de boel heel traag te werken.
    Naast extra RAM-geheugen zou je ook eens aan een 2e externe FW HD kunnen denken die dan als 2e scratchdisk kan dienen. Dit is ook in Photoshop in te stellen.

Bijdrager
    Deskman

In de onderbalk van je photoshopvenster kun je ook de efficiëntie van Photoshop aflezen en dus of je meer geheugen nodig hebt.:

Efficiency The percentage of time actually spent performing an operation instead of reading or writing to the scratch disk. If the value is below 100%, Photoshop is using the scratch disk and is therefore operating more slowly.

Verder heeft Macworld in een van de laatste nummers een heel stuk gepubliceerd over het opjutten van photoshop. Inmidels ook online te lezen.

Bijdrager
    Freek.

Twee hele goede, leerzame en boeiende tips Deskman! De eerste knoop ik in m’n oren, de tweede is gebladwijzerd!

Bijdrager
    sedikit

FreekMac en Deskman!

Hartstikke bedankt Een paar adviezen heb ik al gecontroleerd (menumeters en de efficientie), maar ik kon daar geen onregelmatigheden in ontdekken. Straks ga ik de aanwijzingen van Macworld doorlezen en proberen(!) op te volgen. Overigens hèb ik een externe HD er al bij, van n.b. 300GB! Maar eerst zodadelijk er, als ze het doen, extra geheugen er bij laten zetten.

Bijdrager
    sedikit

Alle adviezen opgevolgd. Extra geheugen er bij laten plaatsen, maar niets hielp. De oplossing bleek tamelijk eenvoudig: de Photoshop terug brengen naar zijn default-stand door de Photoshop te starten met de option-, de cammand- en de shift-key ingedrukt houden. De Photoshop loopt als een tierelier!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.