16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    stover

trage OS X 10.2

Ik heb vandaag OS X 10.2 Jaguar geinstalleerd (schone installatie) op mijn G4 500MP, maar het blijkt niet goed te werken.
    OS X start traag op en ook het starten van de Finder duurt eeuwig.
    Ook de programma’s werken langzaam.

Iemand hier ervaring mee ???????:evil: :evil:

Moderator
    Adriaan Mol

Had je hiervoor ook een Mac OS X versie draaien? En draaide deze wel snel? Hoeveel geheugen zin er in de Mac?

Bijdrager
    stover

Nee, ik ben overgegaan van 9.2, maar ik de HD opnieuw geintialiseerd en een schone installatie uitgevoerd.
    By the way ik starte net weer op en toen kwam de finder wel snel, alleen het grijze scherm bij opstarten blijf lang staan voordat (met ronddraaiend “propellertje”) OS X opstart. Programma’s en open van bestanden blijven traag werken, er komt een hoop gekraak en gepruttel uit de G4 tijdens het werken, alsof er megabestanden berekend moeten worden. Kortom onder 9.2 werkt het allemaal een stuk sneller
    Ik heb momenteel 256 MB werkgeheugen, maar ik heb al een 256 MB dimm klaar liggen voor uitbreiding, trouwens 256 MB moet volgens mij voldoende zijn voor OS X

Bijdrager
    yoann

die rams kunnen wel deugd doen volgens mij maar als het eeuwenlang duurt dan weet ik het ook niet wat er scheelt :? :?

Bijdrager
    RPS

Nou ik raad je System Optimizer X en Jaguar Cache Cleaner aan. Allebij handige programmaatjes om je computer stukken sneller te laten functioneren.

Bijdrager
    stover

:) Het blijkt weer wat een “RAM-vreter” OS X is. Na het installeren van een extra 256 MB DIMM (totaal nu 512 MB) werkt het allemaal een stuk sneller.
    Vind ik toch wel een nadeel van OS X, Photoshop (7.0) onder OS X heeft met 512 MB RAM dezelfde prestaties als onder OS 9 maar dan met maar 256 MB RAM.
    Iedereen die nog moet overstappen, moeten dit wel in overweging nemen, vooral als je met wat oudere types Mac’s werkt.

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Ik merk het op mn powerbook g3 oko enorm.
    Had onder os9 128 mb en dat werkte perfect.
    Voor dezelfde resultation onder X heb ik toch echt 512 of meer nodig…

Niet te klagen hoor, die paar extra mb’s is jag zeker wel waard:)

Bijdrager
    macjazz

is je HD HFS+ geformateerd (dat is aan te raden voor osX) ?
    als ie gewoon HFS is geformateerd zal dat het probleem kunnen zijn..

greetz jazz

Bijdrager
    stover

De HD is HSF+ geformateerd, dus daar kan het niet aan liggen.
    Volgen mij is het toch echt het aantal MB RAM wat de snelheid van OS X bepaalt, en die ten opzichte van OS 9 het dubbele moet zijn voor dezelfde snelheid.

Bijdrager
    Jochen

Nou dacht ik toch dat ik aardig wat MB’s heb:P (512mb/2x 1-Ghz). Maar Sherlock iets laten zoeken of in de finder, met de meest eenvoudige bewerkingen zoals en nieuwe map een naam geven, lijkt het wieltje niet te stoppen.:? Dit probleem lijkt niet constant. Zou dit te maken kunnen hebben met het switchen tussen OS9 & OSX, of wat zou het probleem kunnen zijn? :roll:

Bijdrager
    boelie

Misschien een stomme of domme reactie, maar op sommige macs moet je eerst de firmware updaten voordat je OS X installeert.

Verder denk ik dat OS X.3 een flinke speedboost zal geven. Zeker op de finder, want deze wordt herschreven in cacao (is op dit moment carbon).

Bijdrager
    Jochen

Misschien een stomme of domme reactie, maar op sommige macs moet je eerst de firmware updaten voordat je OS X installeert.

Verder denk ik dat OS X.3 een flinke speedboost zal geven. Zeker op de finder, want deze wordt herschreven in cacao (is op dit moment carbon).

:mrgreen: Het domme zal wel van mij komen: Firmware? Ik neem aan dat dat bij Apple niet vergeten is. cacao? carbon? eeeh… Je bedoeld: Het komt bij de volgende update wel weer goed? :lol:

Bijdrager
    boelie

okokee, ff korte uitleg:
    carbon is een programmeercode die bruikbaar op zowel os 8.6-9 en os x. Maar de meeste programma’s die hiermee zijn geschreven zijn nogal traag, zoals bijvoorbeeld appleworks 6 en de finder. Deze zullen in cacao worden geschreven in de volgende release. Cacao-programma’s werken alleen onder os x.

Over de firmware; kijk op de installatie-disc die je hebt gebruikt. Daarop zal wel een map en een document staan over firmware en of je deze moet installeren.

Verder kun je nog ff op de knowledge base van apple kijken voor meer infomatie over firmware: http://kbase.info.apple.com/cgi-bin/WebObjects/kbase.woa/wa/GuidedSearch

Bijdrager
    Jochen

Ik heb een update uitgevoerd in OS9 voor mijn CDRW. Ik ben benieuwd…:lol:

Thanks

Bijdrager
    Jochen

Nog steeds heb ik geen idee hoe het nu toch mogelijk is dat ik bv. de naam van een document wil wijzigen en het wieltje blijft maar draaien…..
    Hopeloos wordt ik er van :cry: Juist de meest eenvoudige bewerkingen zijn een crime!
    Tja een update voor de CDRom, ach ik dacht misschien stoort er iets…
    Ik denk ik straks…. :sealed:

Bijdrager
    Jochen

Nog steeds heb ik geen idee hoe het nu toch mogelijk is dat ik bv. de naam van een document wil wijzigen en het wieltje blijft maar draaien…..
    Hopeloos wordt ik er van :cry: Juist de meest eenvoudige bewerkingen zijn een crime!
    Tja een update voor de CDRom, ach ik dacht misschien stoort er iets…
    Ik denk ik straks…. :sealed:

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.