9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Sparbird

Trage opstart van het ene op het andere moment

Mijn MacBook Pro is 13 maanden oud. Opstarten duurde ongeveer 50 sec. Sinds de installatie van de update met de AppStore is de opstart echter ruim 2 minuten. Ook bij het uitschakelen komt het draaiende radertje in het blauwe scherm en gaat de Mac dus ook lang niet zo snel uit dan normaal. Inmiddels de AppStore uit de Dock laten verdwijnen, maar het symptoom blijft. Ik weet dus ook niet zeker of dit wel de oorzaak is.

Iets anders dat ik onlangs ook gedaan heb is in Schijfhulpprogramma / MacintoshHD / Wissen / Wis vrije ruimte… aanklikken. Ik zag dat dit ongeveer 3 uur zou duren en heb het binnen een minuut geannuleerd.

SMART Utility heb ik laten draaien, het duurde niet lang; Geen fouten op de HD.

Verder zijn alle handelingen op de Mac even snel als voorheen, het gaat dus alleen om het opstarten en afsluiten.

Alle tips zijn welkom en alvast bedankt voor de juiste!

Justin.

Bijdrager
    Oppie

Heb je de juiste opstartschijf geselecteerd?

Misschien even opstarten in de Safe Mode, wordt er gelijk een schijfstructuur check gedaan.
    http://support.apple.com/kb/HT1564?viewlocale=en_US

Bijdrager
    Sparbird

Ik heb aan de opstartschijf niets aangepast, hoe kan ik controleren of ik de juiste te pakken heb?

Opstarten in de Safe Mode duurde lang. Afsluiten ook. Uiteindelijk had dit geen effect op de normale opstart, dus het probleem doet zich nog voor.

Ik twijfel over mijn actie “Wis vrije ruimte…” afbreken. Is het een idee om dit alsnog weer te beginnen en nu ook tot de voltooiing door te laten lopen? Klopt het dat hierdoor geen systeeminstellingen aangetast worden, gaat het dus alleen om het overschrijven van verwijderde bestanden?

Bijdrager
    Maverick9898

System Preferences en dan onder System. Daar staat Startup Disk ;).

Bijdrager
    Oppie
    Sparbird op 09 januari 2011

…gaat het dus alleen om het overschrijven van verwijderde bestanden?

Dat klopt.
    Dus dat kan het probleem niet zijn.

Bijdrager
    Sparbird

De Startup Disk was de juiste. De overschrijf actie was inderdaad ook niet het probleem.

Dus waar ik mee zit is het opstarten met het grijze scherm; net iets meer dan 1 minuut
    Dan kort het blauwe scherm en dan naar de desktop; nog een extra minuut.
    Eerder had ik de browser en het mailprogramma als “Open na inloggen” dat heb ik nu uitgezet. Voor dat dit begon was alles binnen 1 minuut paraat.

Ook bij het uitzetten duurt het allemaal flink langer.

Wat nu te doen?

Bijdrager
    Chorro

Ik heb dat ook sinds ik Parallels draai met Win7, ookal gebruik ik het niet toch is hij bij mij sindsdien trager geworden.

Bijdrager
    Sparbird

Ik heb via Schijfhulpprogramma “Herstel schijfbevoegdheden” twee keer laten draaien. Dit had geen effect op het opstart en afsluitprobleem.

Ook heb ik de AppStore verwijderd uit de programma’s omdat ik dit probleem sinds deze update heb. Dit had ook geen resultaat, nu is het zo dat ik de AppStore ook niet terug schijn te krijgen via de update optie van de Mac.

Niet dat ik zo gehecht ben aan dit programma, maar als iemand een omweg kent om hem alsnog terug te krijgen dan hou ik me aanbevolen. Belangrijker voor mij zijn tips die de Mac weer normaal doen opstarten en afsluiten.

Mijn dank

Bijdrager
    Vinhelper

Voor de Mac App Store moet je gewoon de Combo 10.6.6-update opnieuw installeren.

Hier te downloaden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.