9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    vdhulst

trage macmini

Wie heeft er ervaring met de macmini en dat hij zo traag wordt.
    Mijn helpdesk (PDF) waarmee ik een servicecontract heb kan het probleem niet vinden.
    Ik heb een macmini met OSX 10.4.8, 1,5 Ghz PowerPC G4, geheugen 512 DDR SDRAM. Er hangen verder twee firewire La Cie harde schijven aan. Een Belkin hub met extra usb/firewirepoorten. Een netwerk hub en een firewire scanner.
    Vooral als ik een paar programma’s heb openstaan (Quark, Photoshop, Illustrator, Word, Safari dan lijkt alles wat je doet een eeuwigheid te duren.

Ik heb nog een G4 Powermac ‘silverline’ van een paar jaar oud en minder GHZ maar die is zelfs sneller.

Heeft iemand suggesties of tips.

Bijdrager
    Viva

Vervang de 512 Mb RAM door een 1 Gb module.

Dat maakt veel verschil. Ik heb hier 2 mini’s (G4 1.42 en 1.5), beide 1 Gb RAM. Geen problemen met de snelheid.

PS: je hebt niet zomaar een paar programma’s openstaan. De meeste daarvan vreten geheugen. Zorg er ook voor dat er voldoende ruimte op je hd vrij is voor virtueel geheugen.

Bijdrager
    Turbanus

Gooi je caches e.d. eens goed weg. Als je vaak files opent die je later helemaal wegknikkert, blijft die machine maar zoeken omdat hij ze in de beginpunten wil plaatsen. En zeker bij werken met externe schijven speelt dit een vervelende rol.

Bijdrager
    computer space

Direct RAM updaten ja. Ik heb precies dezelfde, en 1Gb maakte veel verschil met 512. Je silverline heeft vast een snellere HD waardoor virtueel geheugen gebruik minder opvalt.

Bijdrager
    vdhulst

Fantastisch zo snel ik al reacties krijg. Ik ga er gelijk mee aan de slag. Maar ik blijf open staan voor meer tips hoor!

Bijdrager
    Turbanus

Ik heb hier een tijd lang probleem gehad met een Quicksilver G4 met daarop 2 externe schijven aangesloten. Kwam heel veel mail binnen met doc’s die in Appleworks werden geopend. De aliassen daarvan worden keurig in de gebruikersmap bewaard, ook als je de originelen weggooit. Dat gebeurt ook zo met Photoshop en mogelijk nog meer programma’s. Ik maak tegenwoordig regelmatig de mappen met aliassen leeg, om die vervelende vertragingen te voorkomen.

Bijdrager
    mvdenberg
    ”Turbanus”

…De aliassen daarvan worden keurig in de gebruikersmap bewaard, ook als je de originelen weggooit. Dat gebeurt ook zo met Photoshop en mogelijk nog meer programma’s. Ik maak tegenwoordig regelmatig de mappen met aliassen leeg, om die vervelende vertragingen te voorkomen.

Kun je aangeven waar die bestanden exact staan? Of kun je aangeven wat de extensie van deze bestanden zijn zodat spotlight ze kan vinden?

Bijdrager
    ralphclaes1

download anders even system optimizer x
    of onyx eve google

dat geeft je systeem een goede powerboost

Bijdrager
    Turbanus
    ”mvdenberg”
    ”Turbanus”

…De aliassen daarvan worden keurig in de gebruikersmap bewaard, ook als je de originelen weggooit. Dat gebeurt ook zo met Photoshop en mogelijk nog meer programma’s. Ik maak tegenwoordig regelmatig de mappen met aliassen leeg, om die vervelende vertragingen te voorkomen.

Kun je aangeven waar die bestanden exact staan? Of kun je aangeven wat de extensie van deze bestanden zijn zodat spotlight ze kan vinden?

In je documentenmap en in de map van Photoshop staan die aliassen. Het kan best zijn dat andere programma’s die aliassen ook bewaren en als je de originelen weg hebt gegooid wordt je handeltje trager en trager. Eigenlijk een flinke tekortkoming van macosx….

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.