18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    Whintants

Trage MacBook Pro Mid 2012

Beste,

Onlangs heb ik tweedehands een MacBook Pro 15″ mid 2012 2.3Ghz 4GB 500GB Intel HD Graphics 4000 aangeschaft.

Hij zat nog op 10.7.x daarom heb ik eerst een nieuwe gebruiker aangemaakt en de oude (van de vorige eigenaar) verwijderd. Direct hem naar de laatste versie van El Capitan gebracht waarbij hij tijdens de installatie is blijven hangen waardoor ik hem geforceerd heb uitgezet en bij het opnieuw opstarten heeft hij de installatie alsnog voltooid.

Nu heb ik hem een tijdje in gebruik en merk ik dat eigenlijk alles traag gaat. programma’s starten traag op, switchen tussen programma’s gaat niet vlekkeloos en ik krijg gewoon te pas en te onpas een strandbal te zien.

Ik heb een scan laten doen door TechTool Pro en daaruit komen geen noemenswaardige zaken naar voren. De hardware lijkt volledig in orde alsmede geen signalen van een defecte HDD.

Ik heb daarnaast al een SMC reset gedaan, een NVRam reset en een keer in veilige modus proberen op te starten.

Alles heeft niet mogen baten. Wat kan ik nog proberen voordat ik hem gewoon volledig opnieuw ga installeren?

Geblokkeerd
    Carp

Stop er meer ram en een SSD in.

Bijdrager
    Whintants

Ik heb inmiddels al 8GB ram besteld en hoop dat dat een verschil gaat maken t.o.v. de huidige 4GB.

Al vraag ik me af of dat de oplossing van het eigenlijke probleem zal zijn.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Whintants.

Geblokkeerd
    Carp

DL DriveDX eens, en laat die eens kijken hoe t met die HDD is gesteld!

DriveDx

Bijdrager
    Whintants

Hier zie ik niets geks, alles was groen

Alleen toen ik de zelftest ging doen stopte hij die uit zichzelf…..

### SYSTEM INFORMATION ###
    Report Timestamp                     : 8 september 2016 21:10:04 CEST
    Report Timestamp (ISO 8601 format)   : 2016-09-08T21:10:04

Application Name                     : DriveDx
    Application Version                  : 1.4.2
    App SubBuild                         : 0
    Application Edition                  : 1
    DriveDx Knowledge Base Revision      : 3/3

Computer Name                        : MacBook Pro van Mij
    Host Name                            : MacBook-Pro-van-Mij
    Computer Model                       : MacBookPro9,1

OS Boot Time                         : 2016-09-08T16:35:37
    Time Since Boot                      : 04h 34m 27s
    OS Name                              : Mac OS X
    OS Version                           : 10.11.6
    OS Build                             : 15G1004
    OS Kernel Version                    : Darwin 15.6.0

SAT SMART Driver Version             : N/A
    ATA Command Support Tolerance        : verypermissive
    N of drives with S.M.A.R.T support   : 1

### DRIVE 1 OF 1 ###
    Last Checked                         : 8 september 2016 21:06:55 CEST
    Last Checked (ISO 8601 format)       : 2016-09-08T21:06:55

Advanced SMART Status                : OK
    Overall Health Rating                : GOOD 96.5%
    Overall Performance Rating           : GOOD 100%
    Issues found                         : 0

Serial Number                        : 22AWC3X5T
    WWN Id                               : 5 000039 3d4284d06
    Volumes                              : Macintosh HD
    Device Path                          : /dev/disk0
    Total Capacity                       : 500.1 GB (500.107.862.016 Bytes)
    Model Family                         : Toshiba 2.5" HDD MK..65GSX
    Model                                : TOSHIBA MK5065GSXF
    Form Factor                          : 2.5 inches
    Firmware Version                     : GV108B
    Drive Type                           : HDD 5400 rpm

Power On Time                        : 1.264 hours (1 months 22 days 16 hours)
    Power Cycles Count                   : 1.982
    Current Power Cycle Time             : 4.6 hours

=== DEVICE CAPABILITIES ===
    S.M.A.R.T. support enabled           : yes
    DriveDx Active Diagnostic Config     : Base config [hdd.default]
    Sector Logical Size                  : 512
    Sector Physical Size                 : 512
    Physical Interconnect                : SATA
    Removable                            : no
    Ejectable                            : no
    ATA Version                          : ATA8-ACS (minor revision not indicated)
    SATA Version                         : SATA 2.6, 3.0 Gb/s (current: 3.0 Gb/s)
    Bay #                                : 1
    I/O Path                             : IOService:/AppleACPIPlatformExpert/PCI0@0/AppleACPIPCI/SATA@1F,2/AppleIntelPchSeriesAHCI/PRT0@0/IOAHCIDevice@0/AppleAHCIDiskDriver/IOAHCIBlockStorageDevice
    Attributes Data Structure Revision   : 16
    SMART Command Transport (SCT) flags  : 0x3d
    SCT Status supported                 : yes
    SCT Feature Control supported        : yes
    SCT Data Table supported             : yes
    Error logging capabilities           : 0x1
    Self-tests supported                 : yes
    Offline Data Collection capabilities : 0x5b
    Offline Data Collection status       : 0x0
    Auto Offline Data Collection flags   : 0x0
    [Known device                       ]: yes
    [Drive State Flags                  ]: 0x0

=== CURRENT POWER CYCLE STATISTICS ===
    Data Read                           : 17.2 GB
    Data Written                        : 11.9 GB
    Data Read/Write Ratio               : 1.45
    Average Throughput (Read)           : 1.2 MB/s
    Average Throughput (Write)          : 1.6 MB/s

Operations (Read)                   : 488.626
    Operations (Write)                  : 270.182
    Operations Read/Write Ratio         : 2
    Throughput per operation (Read)     : 37.0 KB/Op
    Throughput per operation (Write)    : 46.1 KB/Op

Latency Time (Read)                 : 0 ns
    Latency Time (Write)                : 0 ns
    Retries (Read)                      : 0
    Retries (Write)                     : 0
    Errors (Read)                       : 0
    Errors (Write)                      : 0

=== PROBLEMS SUMMARY ===
    Failed Indicators (life-span / pre-fail)  : 0 (0 / 0)
    Failing Indicators (life-span / pre-fail) : 0 (0 / 0)
    Warnings (life-span / pre-fail)           : 0 (0 / 0)
    Recently failed Self-tests (Short / Full) : 0 (0 / 0)
    I/O Errors Count                          : 0 (0 / 0)
    Time in Under temperature                 : 0 minutes
    Time in Over temperature                  : 0 minutes

=== IMPORTANT HEALTH INDICATORS ===
    ID  NAME                                         RAW VALUE                  STATUS
      5 Reallocated Sector Count                     0                          100% OK
    197 Current Pending Sectors Count                0                          100% OK
    198 Offline Uncorrectable Sector Count           0                          100% OK
    199 UDMA CRC Error Count                         0                          100% OK

=== TEMPERATURE INFORMATION (CELSIUS) ===
    Current Temperature                  : 38
    Power Cycle Min Temperature          : 31
    Power Cycle Max Temperature          : 38
    Lifetime Min Temperature             : 9
    Lifetime Max Temperature             : 43
    Recommended Min Temperature          : 5
    Recommended Max Temperature          : 55
    Temperature Min Limit                : 5
    Temperature Max Limit                : 55

=== DRIVE HEALTH INDICATORS ===
    ID   | NAME                                        | TYPE      | UPDATE | RAW VALUE                  | VALUE | THRESHOLD | WORST | STATUS          | LAST MODIFIED      
       1   Raw Read Error Rate                           Pre-fail    online               0x0                100          50    100     100%  OK          -                    
       2   Throughput Performance                        Pre-fail    offline               0                 100          50    100     100%  OK          -                    
       3   Spin Up Time                                  Pre-fail    online              2.066               100           1    100     100%  OK          -                    
       4   Start Stop Count                              Life-span   online              4.748               100           0    100     100%  OK          -                    
       5   Reallocated Sector Count                      Pre-fail    online                0                 100          50    100     100%  OK          -                    
       7   Seek Error Rate                               Pre-fail    online               0x0                100          50    100     100%  OK          -                    
       8   Seek Time Performance                         Pre-fail    offline               0                 100          50    100     100%  OK          -                    
       9   Power On Hours                                Life-span   online              1.264                97           0     97    97.0%  OK          -                    
      10   Spin Retry Count                              Pre-fail    online                0                 194          30    100    96.5%  OK          -                    
      12   Power Cycle Count                             Life-span   online              1.982               100           0    100     100%  OK          -                    
     191   G-Sense Error Rate                            Life-span   online              10.272              100           0    100     100%  OK          -                    
     192   Power-Off Retract Count                       Life-span   online               957                 99           0     99    99.0%  OK          -                    
     193   Load Cycle Count                              Life-span   online              92.655               91           0     91    91.0%  OK          -                    
     194   Temperature (Celsius)                         Life-span   online                37                100           0    100     100%  OK          -                    
     196   Reallocated Event Count                       Life-span   online                0                 100           0    100     100%  OK          -                    
     197   Current Pending Sectors Count                 Life-span   online                0                 100           0    100     100%  OK          -                    
     198   Offline Uncorrectable Sector Count            Life-span   offline               0                 100           0    100     100%  OK          -                    
     199   UDMA CRC Error Count                          Life-span   online                0                 200           0    200     100%  OK          -                    
     220   Disk Shift                                    Life-span   online              8.292               100           0    100     100%  OK          -                    
     222   Loaded Hours                                  Life-span   online               683                 99           0     99    99.0%  OK          -                    
     223   Load Retry Count                              Life-span   online                0                 100           0    100     100%  OK          -                    
     224   Load Friction                                 Life-span   online                0                 100           0    100     100%  OK          -                    
     226   Load-in Time                                  Life-span   online               220                100           0    100     100%  OK          -                    
     240   Head Flying Hours                             Pre-fail    offline               0                 100           1    100     100%  OK          -                    
     254   Free Fall Sensor                              Life-span   online               291                100           0    100     100%  OK          -                    

=== DRIVE ERROR LOG ===
    error log is empty

=== DRIVE SELF-TEST LOG ===
    #   | LIFETIME (H)   | TEST TYPE         | PROGRESS | STATUS                          | LBA of 1st error
    1          1264        Short offline          10%     Aborted by host                      -     

Bijdrager
    tomc

Wat meer RAM zal wonderen doen en een SSD kost ook niets meer.

Bijdrager
    Nitro

Ik heb een zelfde macbook en heb meer gemerkt van het vervangen van de HD voor een SSD dan van meer RAM.
    Daarom zou ik je adviseren om de HD te vervangen voor een SSD, echt een wereld van verschil.

Bijdrager
    Whintants

Ok dan wacht ik even af tot het RAM binnen is en dan kan ik altijd nog beslissen om een SSD te nemen, mocht de snelheid nog steeds niet denderend zijn.

Hoeveel RAM heb jij, Nitro?

Bijdrager
    TheBigZ
    Whintants op 08 september 2016

Hij zat nog op 10.7.x daarom heb ik eerst een nieuwe gebruiker aangemaakt en de oude (van de vorige eigenaar) verwijderd. Direct hem naar de laatste versie van El Capitan gebracht waarbij hij tijdens de installatie is blijven hangen waardoor ik hem geforceerd heb uitgezet en bij het opnieuw opstarten heeft hij de installatie alsnog voltooid.

Tip als je een tweedehands Mac hebt gekocht: begin altijd eerst met een SCHONE installatie. Dat houdt in de schijf helemaal wissen en dan OS X opnieuw installeren.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    Whintants

Denk dat ik dat sowieso nog eens ga doen. Dan maar alles opnieuw installeren. Toch vraag ik me af of deze traagheid veroorzaakt kan worden door een tekort aan RAM, hij lijkt gewoon te hangen voor kleine eenvoudige taken als een bestand verslepen, rechtermuisknop klikken, dan duurt het gewoon 2 tot 3 seconden voordat het venster verschijnt. Een nieuw tabblad openen gaat traag, eigenlijk gaat alles zeer traag. Zelfs mijn vorige MBP van 2007 deed het allemaal retesoepel in vergelijking met deze.

Bijdrager
    fixar

10.11 + 5400rpm HD eindigt meestal in een stroopfeest…

Op een of andere manier wordt er in OS 10.10 en 10.11 veel intensiever gewerkt op het opslagmedium. Op het moment dat dit een trage 2.5″ 5400rpm harde schijf is manifesteert zich dit in hele langzame respons, lange laadtijden, veelvuldige strandballen…

Mijn advies (en daar sta ik zo te zien niet alleen in):

– HD er uit
    – SSD er in (Samsung Evo, Crucial MX, zie maar)… voor veel mensen is een 250GB al ruim zat, tenzij je heel veel met foto of film gaat doen en dit niet extern op een USB3-schijf of NAS wilt of kunt zetten
    – Schone installatie

Dán zul je merken dat deze 2012 Macbook echt wel een tandje rapper is dan de 2007 versie. Zeker als je ook die 8GB RAM erin hebt zitten.

Bijdrager
    Brombeer

Je hebt toch wel één reepje van 8 GB besteld en niet twee van 4?
    Want die machine kan 2×8 hebben en met 8+2 heb je meer dan 4+4. Al zul je daar ook veel plezier van hebben.

Verder verdient het aanbeveling om niet zozeer de vorige gebruiker te verwijderen, maar om een compleet schone installatie te doen, zodat er geen erfenis meer in zit. Tenslotte moet je alle software van een eigen back-up kunnen terugzetten.

Verder geldt de volgende vuistregel:
    Langzaam starten (zowel machine als programma’s): vervang HDD door SSD
    Langzaam werken: plaats meer RAM.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Brombeer.

Bijdrager
    Whintants

Ik ga vanmiddag maar eens even shoppen voor een mooie SSD, heb voor 4+4GB gekozen omdat ik nog altijd een kronkel in mijn hoofd heb dat de latjes een gelijke hoeveelheid geheugen moeten hebben. Weet niet of het nog steeds geldt dat het problemen kan opleveren wanneer je verschillende merken mixt met verschillende hoeveelheden geheugen.

Daarna even helemaal opnieuw beginnen met alles opnieuw te installeren en de huidige HDD als backupschijf gaan gebruiken.

Dank voor jullie adviezen!

Bijdrager
    Brombeer

Er is een verschil tussen meetbaar en merkbaar. In een lab kun je aantonen dat met de juiste voorwaarden twee identieke reepjes iets beter kunnen presteren dat twee verschillende van gelijke capaciteit.
    En in datzelfde lab zul je dan ook aan kunnen tonen dat 8+2 sneller is dan 4+4.
    In de dagelijkse praktijk zul je de computer al aardig laten zweten als je die 8 of 10 GB werkgeheugen vol belast.
    Maar ook met een platte rode sportwagen mag je maar 120 op de meeste snelwegen.;)

Als je de machine toch open hebt: regel een compressor om het stof weg te blazen en ververs eventueel de koelpasta. Dat heeft bij mijn witte 2007 MacBook al een boel gescheeld.
    En lees ook de commentaren onder de handleidingen

Bijdrager
    Whintants

Ik heb er gisteren dus een Kingston 480GB SSD in gedaan, en wat een verschil, geen laggy, trage, strandbal vertonende machine meer. Opstarten binnen 30 seconden. Nu alles opnieuw installeren, maar wel raar dat dit aan een trage 5400rpm HDD kan liggen. Als er straks de 8GB RAM in zit dan is hij weer future proof!

Stof viel alleszins mee, en die processor zit prima, daar durf ik niets aan te doen. Don’t fix it if it ain’t broken.

Bijdrager
    Zakske
    Whintants op 10 september 2016

Nu alles opnieuw installeren, maar wel raar dat dit aan een trage 5400rpm HDD kan liggen.

El Capitan in combinatie met een 5400 rpm HDD is gewoon waardeloos, maar ik heb geen idee waarom.

Bijdrager
    Vroegah

El Capitan in combinatie met een 5400 rpm HDD is gewoon waardeloos, maar ik heb geen idee waarom.[/quote]

Waardeloos is waar Apple ook aan gedacht moet hebben toen ze het prijskaartje van € 1729,- hingen aan de iMac 21″ ?;-)

Bijdrager
    Zakske
    Vroegah op 12 september 2016

Waardeloos is waar Apple ook aan gedacht moet hebben toen ze het prijskaartje van € 1729,- hingen aan de iMac 21″ ?;-)

Review: Apple’s 21.5-inch iMac with 4K Retina display is great, but skip the slow HDD model.

The stellar ultra high-resolution screen mates well with Apple’s chosen internals, but it would have been best if the company didn’t cheap out with the slow base HDD model.

Overall performance was smooth on the base model with 3.1GHz quad-core Intel Core i5 processor and the capable Intel Iris Pro Graphics 6200 integrated GPU, though our experience was hampered by excruciatingly slow HDD speeds.

Inexplicably, Apple decided the best default storage option would be a 1TB SATA 5,400 rpm spinning hard drive. I have never seen so many spinning beach balls on a new machine as I did while testing this particular unit.

De reviews voor het model met een standaard 5400 rpm HDD zijn niet geweldig.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Zakske.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.