12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    ReneSegers

Trage MacBook Pro (2GHz Intel Core i7, 4GB, OSX 10.7.2, april 2011)

Sinds april 2011 hebben we thuis een MacBook Pro zoals in titel beschreven. Vanaf april 2011 heerlijk mee gewerkt totdat een maand geleden van het ene op het andere moment de Mac niets meer deed (dwz: hij startte met geen mogelijkheid op). Lang verhaal kort: uiteindelijk is het moederbord vervangen moeten worden (gelukkig binnen garantie).

Sinds we ‘m terug hebben van Apple (zo’n 2 weken geleden) is hij veel trager in het opstarten. Hij doet er ruim een minuut over. Daarnaast hadden we gisteren ineens het probleem dat ie niet uit sluimer wilde komen, uiteindelijk een harde restart moeten doen.

Al met al reden om langzaam een klein beetje vertrouwen te verliezen in deze machine, terwijl ik al tientallen jaren alleen maar tevreden ben over alles wat ik van Apple heb (en dat is zo’n beetje alles;-).

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:
    1. uiteraard schijf herstel en bevoegdheden herstel;
    2. in activiteitencentrum de CPU-gebruikers gecheckt, geen groot-gebruikers gevonden (overigens staat er ook bijna alleen maar native software op de Mac en Microsoft Office. Daarnaast hele muziek- en fotobibliotheek alleen maar op externe schijf staan);
    3. Smart Utility (levert binnen enkele seconden een geslaagde test op);
    4. Apple Hardware test: uitgebreide test in een half uurtje zonder problemen;
    5. SMC reset;
    6. Safe Boot;
    7. zelfs dubbele lettertypen opgespoord omdat ik dat ergens vond op internet (geen dubbele lettertypen gevonden).

Met andere woorden: hij slaagt met vlag en wimpel voor alles. Volgens mij is het enige wat ik nog niet geprobeerd heb een clean install. Maar dat wil ik zo lang mogelijk uitstellen.

Iemand tips?

Bijdrager
    Welloe

Is het toevallig zo dat je vóór de vervanging van het Logic Board Snow Leopard draaide, en erna Lion? Ik heb namelijk zelf ook gemerkt dat mijn MBP door Lion er aanzienlijk langer over doet om op te starten.

Bijdrager
    dionysos

Al eens het systeem opnieuw geïnstalleerd? (hiermee bedoel ik niet clean install)
    1 minuut is natuurlijk zooooooooo traag ook weer niet… Hoeveel keer loopt hij vast en is hij ook traag na het opstarten?

Bijdrager
    Stirf

kijk eens naar de titel:wink:

Edit: post aangepast door de poster hierboven, dus originele opmerking slaat nu nergens meer op..

Bijdrager
    ReneSegers

Is het toevallig zo dat je vóór de vervanging van het Logic Board Snow Leopard draaide, en erna Lion? Ik heb namelijk zelf ook gemerkt dat mijn MBP door Lion er aanzienlijk langer over doet om op te starten.

Nee, Lion er meteen opgezet toen het beschikbaar was, dus dat was ruim voor het kapotte moederbord.

Al eens het systeem opnieuw geïnstalleerd? (hiermee bedoel ik niet clean install)

Nee, nog niet gedaan. Hoe doe ik dat dan opnieuw zonder clean install?

1 minuut is natuurlijk zooooooooo traag ook weer niet… Hoeveel keer loopt hij vast en is hij ook traag na het opstarten?

Nee, zoooo traag is het ook niet, maar ik vind het gewoon vreemd en dan dat hij gisteren niet uit sluimer komt… Je vertrouwen wordt gewoon aangetast na kapot moederbord, trage opstart en sluimer-bugje. Ik wil in ieder geval niet met een zo dure investering als deze straks net na garantie-tijd met een duur probleem zitten.

Bijdrager
    J-P-H

Miischien herkent je Mac je harddisk niet direct als opstartschijf.
    Duurt het even voordat je bij de opstart het appeltje op het scherm ziet staan?
    Vergelijk even met onderstaande settings van mijn MBP2011 15″ 2.0 i7 8gb.
    Met name BSD-naam.

Bijdrager
    ReneSegers

Miischien herkent je Mac je harddisk niet direct als opstartschijf.
    Duurt het even voordat je bij de opstart het appeltje op het scherm ziet staan?
    Vergelijk even met onderstaande settings van mijn MBP2011 15″ 2.0 i7 8gb.
    Met name BSD-naam.

Hey, die had ik nog niet eerder gehoord, maar klinkt best logisch, want idd komt het appeltje pas na ruim 35 seconden in beeld, misschien is dat idd wel ongeveer de hele tijd dat hij trager is dan daarvoor.

Ik heb het volgende staan:

Bijdrager
    wjend

Dat is een beetje klein haha :sarcastic:

Bijdrager
    vraptor

Ik heb dit probleem ooit eens bij iemand opgelost door de de macintosh HD opnieuw als opstartschijf in te stellen.

Systeemvoorkeuren –> Opstartschijf en dubbelklik op macintish HD. Ondanks dat deze schijf waarschijnlijk al als opstartschijf geselecteerd staat, hielp het mij het probleem op te lossen.

Bijdrager
    ReneSegers

Ik heb dit probleem ooit eens bij iemand opgelost door de de macintosh HD opnieuw als opstartschijf in te stellen.
    Systeemvoorkeuren –> Opstartschijf en dubbelklik op macintish HD. Ondanks dat deze schijf waarschijnlijk al als opstartschijf geselecteerd staat, hielp het mij het probleem op te lossen.

JAAAAA dit lijkt het te zijn! De appel komt weer direct in beeld ipv pas na 35 seconden en ik heb een totale opstart binnen 40 seconden! Bizar joh dat het zoiets simpels kon zijn.

Hopen dat dat de kuren een beetje verklaard en dat ik langzaam weer een vertrouwensband kan gaan kweken;-)

Bijdrager
    Hansi2124

En mocht je ná het inloggen ook nog merken dat hij langzamer is geworden of dat er iets anders niet goed loopt: maak dan even een testgebruiker aan in Systeemvoorkeuren en start daarmee op. Kijk of je daar ook de problemen tegenkomt die je hebt als je onder je eigen account bent ingelogd.

Bijdrager
    J-P-H

Fijn dat je opstarttijd weer terugebracht is.
    Blijft nog je “niet uit sluimer komen” onopgelost.
    Misschien gewoon een incidentje dat zich niet meer herhaalt.
    Gewoon lekker gaan werken en genieten van deze super MBP.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.