30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:

Bijdrager
    Renzs

Trage Mac Mini

Hallo,

Ik heb een Mac Mini 1,83 Ghz met 1 Gb RAM. Maar nu vond ik de machine al geen snelheidsduivel.Maar oke er toch maar me leren leven. (begrijp me niet verkeerd maar apple maakt wel mooi spul).

Ik was afgelopen maandag in Apple Centre Lijnbaan. Daar stond ik even met een Mac Mini 1,66 Ghz 512 Mb RAM te spelen. Dat ding leek vele male sneller dan mijn mac. Maar goed, ik vandaag Apple bellen. Was met Apple Care net vervallen. :( Wat moet ik nu doen? Terug gaan waar ik hem gekocht had?

BTW….Ik heb de Hardwaretest gedraaid. Geen enkel probleem. Ik hoef ook geen premissies te herstellen op de HDD. Ohja ik 1 Gb geheugen van Mail-A-Mac vandaan.

De laatste tijd verloopt het minimaliseren ook niet zo lekker. Garageband loopt vaak vast als ik alleen maar op een jingel klik.

Bijdrager
    Pasco2

Eerlijk gezegd ik heb de zelfde model als U ,en ik vond hem ook al niet te snel.
    Met één verschil dat hij maar 512 MB geheugen heeft , dat zal de reden zijn ,dacht ik ?
    Maar nu begin ik ook te twijfelen :?
    Want ik heb ook een mac mini van 1,33 GHz G4 met 512 MB ,maar deze voel sneller aan .:o

Bijdrager
    computer space

Hoeveel ruimte is er op de harddisk?

Bijdrager
    darh

Alleen je telefonische AppleCare is vervallen. Je hebt verder nog gewoon een jaar garantie. Dus ik wee niet waar je em gekocht hebt? Je kan altijd even langs een apple centre gaan.

Bijdrager
    Renzs

Is al die tijd dat ik hem heb (sinds 29 september 2006) minimaal 30 gb geweest. Nu is die al een paar weken 40 gb. Lijkt mij genoeg. Ik heb ook OS X op de externe HD gezet. Maar dat schilde niet veel in presetaties. Nu staat die weer op de interne.

Bijdrager
    Oortjes

En als je activiteiten overzicht draaidt, zijn er dan misschien programma’s die extreem veel processor kracht vragen?

Bijdrager
    Pasco2

Idd : mijn activiteitenweergave duid aan :
    Voor 512 MB geheugen :

wired 171,41Mb
    actief : 222,61 Mb
    inactief 113,59 Mb
    ingebruik : 506,50 Mb

bechikbaar 5,43 Mb

WIRED 171,41 MB —> weet er iemand wat dat is ?? problemen ? ( ook rood gekleurd )
    Dank .

Bijdrager
    Oortjes

Kijk ook even in activiteitenweergave naar de tab ‘% processor’ misschien dat daar ook nog een programma in staat dat niks doet maar wel je processor onnodig belast.

Bijdrager
    Renzs

Ik gebruik meestal niet meer als 5% processorgebruik (En dat is zelfs nog veel). Af en toe meer als ik RAW foto’s bewerk maar meer niet. Dat is misschien eens in 3 maanden 1 foto. Ik heb 450 mb geheugen vrij. Ik snap het niet, waar het toch aan kan liggen. Het moet volgens mij een beest van een machine zijn.

Bijdrager
    roblemmen

Een mac mini met die specificaties en dan vooral die 1 GB, hoort een stuk sneller te zijn dan wat je zegt. Hier loopt een 1,25 GHz G4 met 512 MB als een zonnetje. Gebruik de iLife applicaties allemaal zeer regelmatig. En dat zijn ook geen kleintjes.

Ik zou hem echt eens na laten kijken bij een APR (Apple Premium Reseller) in Gent.

Bijdrager
    Renzs

Waarom Gent? Dat licht niet erg in de buurt van Rotterdam.

Bijdrager
    roblemmen

Sorry, die andere jongen in dit topic woonde in Gent. Ja in Rotterdam kan je of naar de MacHouse of naar de Lijnbaan.
    Veel succes. :)

Bijdrager
    Renzs

En als die daar niet is gekocht? Of maakt dat met Apple niet uit. J ehbt wel wereldwijde garantie maar toch.

Bijdrager
    roblemmen

Je kan er op zijn minst even naar laten kijken neem ik aan. Zo moeilijk zijn ze toch ook weer niet. Denk ik dan, heb er geen praktijkervaring mee.

Bijdrager
    Renzs

Moet je ook onderzoekskosten betalen als er niks kapot is? Dat zegt Jordy_ van wel.

http://forum.macosx.nl/profile.php?mode=viewprofile&u=16660

Bijdrager
    Renzs

De problemen werden steeds erger. Veel programma’s die vast lopen, haast alle. Absoluut niet meer stabiel. Ik heb de orginele 512 er maar weer ingestopt. Het geheugen kwam van Mail-A-Mac. Is het maandagmorgen-geheugen? Ik weet het niet, ik stond net helemaal te flippen. Ging er een kabeltje los. :cry: Maar dat kon en was geen enkel probleem. Dat schilde maar ik stond flink te balen. De Mac draait weer iets trager haast niet merkbaar. Maar vele malen stabieler.

Bijdrager
    Renzs

Zojuist mail gehad van Mail-a-Mac ik kon het geheugen opsturen.

Gelijk gedaan. En het wordt omgewisseld. Ik zie uit naar een pakketje met mijn nieuwe geheugen.

Bijdrager
    roblemmen

Heel veel succes. Als er nog iets mis is, laat het maar even horen.

Bijdrager
    Renzs

Zo ik heb nieuw geheugen gekregen van Mail-a-Mac. Superservice BTW.
    Hij is stabieler maar geen monster. Niet sneller als eerst.
    Wat houd deze mac nou tegen? De HD? De GMA950?
    Veel vragen. Weinig antwoorden.

Bijdrager
    Esquare

Ik heb dezelfde Mini, ook met 1 GB. Draait als een Japanse trein, dus aan HD of GMA950 kan het niet liggen (tenzij je er allemaal zware 3D-games op gaat draaien).

Al eens geprobeerd om de hele handel te wissen en er een vers systeem op te zetten?

Bijdrager
    Renzs

Jup. Maar voorbeeld. Bij mij stuitert mail 3x als je hem als eerst start voor het eerst. En bij jouw?

Bijdrager
    Esquare
    ”Brick”

Bij mij stuitert mail 3x als je hem als eerst start voor het eerst. En bij jouw?

Bij mijn 0 keer, want hij staat er al binnen een seconde… Heb je randapparatuur aan die Mini hangen?

Bijdrager
    Renzs

Ja een Lacie Porsche HD. Meer niet.

Bijdrager
    Esquare

Hoe geformatteerd? En gedraagt die Mac zich anders als die schijfeenheid er niet aan hangt?

Bijdrager
    Renzs

Nee. Me Porsche schijf staat alleen aan als ik een bestand van de schijf nodig heb. Een dvdtje bijvoorbeeld. Alleen dan.

Bijdrager
    Renzs

Ik heb even xbench gedraait. En dan kom ik uit op 98,64.
    En toch zo traag. Wat is er toch aan de hand?:cry:

Bijdrager
    chocolate

Ik heb het ook regelmatig vertraging en in xbench gemakkelijk 100 punten

Bijdrager
    Esquare
    ”Brick”

Ik heb even xbench gedraait. En dan kom ik uit op 98,64.
    En toch zo traag. Wat is er toch aan de hand?:cry:

Ik heb iets soortgelijks gehad met een Powerbook: oorzaak was de harde schijf. Veel schrijffouten en maar net niet helemaal stuk willen gaan… Wat je eens zou kunnen proberen is opstarten vanaf de externe harde schijf en kijken of dat iets uitmaakt.

‘Grappig genoeg’ is mijn eigen Mini vanochtend plotseling geheel overleden. Die staat nu voor der vierde keer bij de reparateur. Het kan dus altijd erger. :)

Bijdrager
    Cars

Heb je een complete herinstallatie al gedaan?

Bijdrager
    Renzs

Ja ik heb een complete herinstall gedaan. Van een externe FW drive booten heb ik ook gedaan.
    Het verschil was haast niet te merken.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.