21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    shakey

Trage Mac

Mijn G4 oude bolletje is erg traag geworden, ook als ik de programma’s gebruik die er oorspronkelijk opstonden.
    Hoe kan dit?
    Al sbesturingssyteem gebruik ik nog 10.3.9.
    De harde schijf (40 GB) is bijna voor de helft leeg. Foto’s, filmpjes en muziek heb ik op externe schijven staan.
    Kan het zijn dat de processor (700 MHz) op is? Slijten die dingen, met traagheid tot gevolg?

Bijdrager
    T-sec

Probeer “Iceclean” eens te installeren en “alle onderhoud uitvoeren” selecteren. Gratis shareware tool.
    Dit programma stuurd alleen alle beschikbare OS X tools aan om je systeem op te schonen. Wie weet.

Bijdrager
    apple_fan

kapot RAM geheugen misschien.

Bijdrager
    Mr Macintosh
    Bijdrager
    BloomPod

Ik wil graag Onyx proberen… iemand ervaring?

Bijdrager
    jeff

Onyx werkt. Ik gebruik het al jaren.

Bijdrager
    Pieterr
    ”shakey”

Mijn G4 oude bolletje is erg traag geworden, ook als ik de programma’s gebruik die er oorspronkelijk opstonden. Hoe kan dit?

Een optie is de aanpak van Zerk proberen: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=134915

Bijdrager
    KarelWillem

Ik zou i.d.d. lekker eens een complet schone installatie doen. Dat heeft dat G4-tje wel verdiend na al die jaren.

Ga nou maar niet zitten klooien met allerlei schijf-hulpprogramma’s.

Je hebt toch alles op extrne HD’s staan, dus maak die G4 schijf eens mooi schoon.

Bijdrager
    iJoost

Maak voor de grap eerst eens een nieuw account. En kijk of je daarmee het probleem ook hebt. Je kunt ‘m gemakkelijk genoeg weer weggooien als het niets oplevert.

Bijdrager
    shakey

@ apple_fan: Hoe weet je of je een kapot RAM-geheugen hebt? Ik heb wel ooit geheugen bij laten plaatsen.

Bijdrager
    joasdekker

hardware test op de installatie cd.

Bijdrager
    jabesse

Een CPU wordt niet trager door slijtage. Memory ook niet. Het zou (langzaam) kapot kunnen gaan, wat (o.a.) kan resulteren in steeds vaker hard crashen van je hele computer.
    Als je computer trager wordt, komt dat vrijwel altijd door steeds meer programma’s of bestanden op je harddisk.

Je computer kan ook (veel) trager worden als je (RAM)geheugen volloopt. Dan moet-ie steeds vaker swappen naar harddisk, en harddisk is vele malen trager dan RAM. Dit kan je (o.a.) controleren met Activity Monitor (staat in Utilities, en in een NL-versie heet het vast anders). Weinig free+inactive kan een teken zijn van vol geheugen, veel page out, page in en swap used ook.
    Een reboot kan (telkens tijdelijk) helpen.
    Ook kan het helpen om programma’s die je niet gebruikt ook echt af te sluiten. (Stip onder het icon in de dock? Ctrl-klik of rechts klik erop en dan Quit.)
    Sommige programma’s zijn slecht in geheugenbeheer en geven geheugen niet meer goed terug als het niet meer nodig is. Safari is hier bijvoorbeeld berucht om. Via Activity Monitor kan je zien welke programma’s veel geheugen gebruiken. Kijk daarvoor niet naar Virtual Memory, maar naar Real Memory. Af en toe even die applicatie afsluiten en opnieuw starten kan helpen.

Bijdrager
    passenger

Hoeveel werkgeheugen zit er in?

Bijdrager
    bartje

Een mac wordt niet langzamer naarmate je er meer software op zet.

Bijdrager
    Fierry

Als je veel opstartitems hebt staan kan je Mac ook wat langzamer worden, probeer eens wat opstartitems te verwijderen

Bijdrager
    iJoost

Heb je al een nieuw account gemaakt?
    Een minuutje werk en daarna weet je een heleboel meer.

Bijdrager
    sypie
    ”iJoost”

Een minuutje werk en daarna weet je een heleboel meer.

Jij hebt pas een trage Mac…;-)

Bijdrager
    iJoost

He! Het is dierendag… een beetje lief zijn he?! ;-P

Bijdrager
    shakey

@ ja-besse:

Van de 768 RAm die ik heb, blijkt 268 RAM inactief als ik iTunes heb aanstaan tegelijk met Firefox. Is dit weinig?
    iTunes gebruikt niet meer dan 9 procent van de processorkracht (tenzij er een zoekactie gedaan wordt: dan schiet de meter uit naar 80 procent). Als ik twee vensters heb openstaan in Firefox, waarvan één op buienradar, dan gebruikt Firefox de helft van de processorkracht.
    Firefox is koploper in werkelijk gebruikt geheugen (real memory) met rond de 85 MB.
    Overigens staan niet alle programma’s vermeld in het activiteitenoverzicht.

Bijdrager
    shakey

@ iJoost: Voor het eerst sinds ik mijn achtjarige bolletje heb, heb ik een nieuwe account aangemaakt. Maar ik kom vervolgens tot de conclusie dat als ik wil zien of programma’s sneller werken op deze account, ik die programma’s dan eerst moet installeren. In het geval van iTunes moet ik dan ook mijn hele bibliotheek (ruim 8000 nummers in AIFF, dat kost een paar dagen) inlezen.
    Is er geen snellere manier?

Bijdrager
    iJoost

Als ie zonder alle meuk wel gewoon snel is, dan lijkt het me nu dus meteen al helemaal duidelijk waar je de oorzaak van de traagheid moet zoeken… in die meuk.;-)

Als je precies wilt weten wat, dan kun je een voor een dingen gaan overzetten naar het nieuwe account totdat je merkt dat ie traag wordt. Het laatste wat je hebt overgezet veroorzaakt dan blijkbaar het probleem.

Je kunt datzelfde natuurlijk ook wel gaan doen met een clean install maar echt veel voegt dat niet toe.

(Overigens zouden de meeste programma’s gewoon voor alle accounts beschikbaar moeten zijn, als je geen gekke dingen gedaan hebt.)

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.