12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    d.denkers

trage leopard

Ik heb nu sinds een goed half jaar Leopard draaien op mijn Mac. In het begin tot volle tevredenheid, maar de laatste maanden begint er toch en onbestendig gevoel in mijn onderbuik te komen. Sinds enige updates wordt Leopard trager en trager. Het openen van schermen duurt soms 10 seconden of meer. Van het ene programma naar het andere switchen duurt soms letterlijk een bakkie koffie…. Spotlight staat vrijwel constant te indexeren, en time-machine lijkt aan een stuk bezig te zijn. Kortom: het systeem is zo traag als dikke str*nt. Heeft iemand tips waar dit aan zou kunnen liggen of ook dezelfde ervaringen?

Bijdrager
    Josebo.

Heb je veel programma’s op de achtergrond draaien?

Bijdrager
    Afroman

-Hoe vol is je harde schijf? (Je moet altij 15 % vrij houden)
    -Werkt je RAM nog goed?
    -Misschien werkt een PRAM-reset?

Inhoud van PRAM
    Sommige Macintosh-computers hebben mogelijk niet alle hieronder genoemde instellingen. Voor informatie over Mac OS X gaat u naar Mac OS X: wat is opgeslagen in PRAM?

Status van AppleTalk
    Configuratie en poortdefinitie van seriële poorten
    Instellingen van wekker
    Programmalettertype
    Locatie van seriële printer
    Autokey-snelheid
    Autokey-vertraging
    Luidsprekervolume
    Waarschuwingssignaal (beep)
    Dubbelkliktijd
    Cursorknippertijd (snelheid invoegpositie)
    Muis-scaling (muissnelheid)
    Opstartschijf
    Aantal menuknipperingen
    Monitordiepte
    32-bit adressering
    Virtueel geheugen
    RAM-schijf
    Schijfcache

Bijdrager
    milann

Zoals mr.X.Turbo al zegt, kijk naar je hardeschijf.
    Had vorige week zelf nog maar 1,5 gigabyte over en mijn Mac was niet vooruit te branden.

Heb hem even opnieuw geinstalleerd en hij is weer als nieuw:).

Bijdrager
    reven

start programma ‘activiteitenweergave’
    Kijk naar de processen

Kans dat daar een syslogd proces draait op volle toeren.
    Bij mij af en toe 99%

heb jij dat ook?
    Kill het proces en alles is weer goed.

Via Terminal:
    sudo launchctl unload /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.syslogd.plist

Bijdrager
    MacBlade

Hetzelfde bij mij.
    Opstarten duurt lang; wel 30 sec een blauw scherm voordat het bureaublad verschijnt.
    Soms bij het openen van een map de strandbal!
    Meer dan voldoende ruimte op de opstartschijf (>130GB).
    Bij het uitzetten krijg ik de melding dat er cache bestanden die nodig zijn bij het opstarten verzameld moeten worden(?).
    Dat duurt ook weer zo’n 20 sec.

Ook bij het renderen van clips in FCP worden niet altijd alle processors gebruikt.
    Templates in Motion draaien langzamer dan op een zelfde Mac Pro met minder Ram en een standaard Videokaart (256 mb versus 512mb op m’n eigen MAC)

Kortom iets lijkt me niet in orde.
    Misschien komt het omdat ik geen clean install heb gedaan maar het oude systeem geparkeerd en verder alle instellingen meegnomen.
    Ga maar een schone install doen.

Bijdrager
    Esquare
    ”d.denkers”

Sinds enige updates wordt Leopard trager en trager. Het openen van schermen duurt soms 10 seconden of meer.

Begin bij het begin en check de hardware, en met name de opstartschijf. Controleer deze met Schijfhulpprogramma én met Smart Utility. Als dat niks oplevert, maak dan een nieuw gebruikersaccount aan, en kijk of dat helpt.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

en check ’s je login items onder je account

Bijdrager
    d.denkers

Dank jullie voor jullie reacties. Mijn harde schijf heeft gemiddeld genomen zon 30 GB vrij op de 140. Daar kan het niet aan liggen. Ook voor wat betreft het aantal programma’s: dat valt reusachtig mee; hooguit 3 a 4. En dat zijn geen ‘processorkillers’. Je moet dan denken aan mail en camino gecombineerd met pages oid. Ik heb geen programma’s die direct bij de login starten, dus ook daar kan het niet aan liggen.

Er valt me wel iets merkwaardigs op. Ik heb via de systeeminstellingen bij spotlight alles uitgevinkt aan zoekitems. En toch staat spotlight nu geregeld te indexeren…. Lijkt me niet mogelijk, maar toch blijft spotlight op volle toeren draaien. Is er niet een mogelijkheid om spotlight helemaal te laten stoppen? Ik vermoed dat de vertragingen op de rekening van spotlight bij te schrijven zijn.

Bijdrager
    iJoost

Dat zou goed kunnen. In dat geval misschien wat minder vaak de computer “hard” uitzetten, externe harde schijven netjes dismounten voor je ze loskoppelt, etc. Heb je er ook last van dat TimeMachine lang over z’n backups doet? Dat kan daar ook door veroorzaakt worden.

Bijdrager
    reven

Spotlight….

simpel

Ga naar Systeemvoorkeuren
    Klik op Spotlight
    Klik op het tabje Pirvacy

Drag and drop je harde schijf in het veld ‘locaties overslaan’

De gehele index van spotlight wordt nu gewist.
    Als je dit opnieuw doet maar dan andersom begint spotlight aan een versie index.
    Misschien een verbetering.

———————–

Als je hierbij geen eureka gevoel krijgt…
    Wissen die HD en opnieuw beginnen.

Bijdrager
    MichMich
    ”reven”

Als je hierbij geen eureka gevoel krijgt…
    Wissen die HD en opnieuw beginnen.

Heb ik vorig weekend ook gedaan, en oh oh oh wat is het leven weer mooi…:)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.