4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Cybershooter

Trage Iphoto 09 fotobewerking sinds SL 10.6.4 update

Wanneer ik RAW foto’s van 10 megapixel op mijn Macbook Pro Early 2008 (2,4 ghz, 2 gb ram) via Iphoto 09 bewerk, ondervind ik dat dit erg traag gaat. Wanneer ik in een bepaalde foto een aantal sliders heb verschoven, wordt het steeds trager. Sinds ik de update 10.6.4 SL heb geinstalleerd, is dit nog veel trager geworden. ook ondervind ik sinds 10.6.4 dat tijdens het bewerken van foto’s in Iphoto 09 de muiscursor ineens versneld, indien een slider bijv. verplaatst wordt en het even duurt voordat de slider de gewenste positie heeft ingenomen. Ik heb SL 3 maanden geleden opnieuw geinstalleerd, mijn useraccount op dat moment ook helemaal opnieuw opgebouwd, alle aanwezige programma’s opnieuw geinstalleerd, iphoto bibliotheek opnieuw opgebouwd met command en alt ingedrukt en een aantal RAW foto’s in een geheel lege bibliotheek bewerkt. Dit alles zonder noemenswaardige verbeteringen.

Hebben jullie hier ook last van, wanneer er RAW foto’s bewerkt worden in Iphoto 09 (overigens merk ik het met grote JPEG foto’s (bijv 10 MP) ook, alleen werkt het effect van JPEG bewerking een stuk minder vertragend. Ondervinden jullie sinds 10.6.4 ook een negatief effect met betrekking tot het bewerken van foto’s? Hebben jullie nog tips of ideeen hoe ik de boel met het bewerken van met name RAW foto’s wat sneller kan krijgen?

Bijdrager
    MouseMighty

Tip: Gooi iPhoto overboord en kijk naar Lightroom of Aperture. Zeker met de grote RAW bestanden wwar je mee werkt. iPhoto is leuk voor de doorsnee consument maar niet voor de (semi) prosumer.

Bijdrager
    Cybershooter

Wat mij overigens opvalt is, dat wanneer ik afmeting van de preview van de foto verklein, door bijv. het scherm van iphoto 09 te verkleinen, of er een balk met miniaturen boven zet en deze maximaal vergroot, waardoor de te editen preview foto zo klein mogelijk gehouden wordt, de vertraging die optreedt bij het verplaatsen van de sliders steeds geringer wordt en zelfs realtime gebeurd, zou dit te maken kunnen hebben met de prestaties van mijn videochip (Geforce 8600M GT)?

Bijdrager
    MouseMighty

Dat werkt misschien wel zo met die balk of kleine miniaturen maar je wil toch gewoon goed kunnen zien wat het effect van je bewerkingen is? Je files zijn gewoon te groot voor iPhoto. Download demo van Aperture en/of Lightroom ga er mee spelen en doe er je voordeel mee. Nu ben je in de marge aan het klooien, je zou nog wel (als je dat nog niet hebt) je Mac kunnen voorzien van de maximale hoeveelheid RAM die erin kan. Dat vinden dat soort programma’s (iPhoto en aanverwanten) fijn.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.