15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    5150

Trage iPhone 4

Na bijna een half jaar gewend te zijn aan iOS 7 begint mijn iPhone 4 echt irritant traag te worden. Na de eerste update vond ik de iphone
    al traag maar de laatste tijd wordt dat wel heel erg.

Als ik een whatsapp binnen krijg en wil openen dan krijg ik eerst zeker 6 seconden een wit scherm, dan hoor ik het geluidje dat er een bericht komt als je whatsapp open hebt en dan duurt het nog een paar seconden voor dat het bericht te lezen is. Dit gebeurt ook als ik de telefoon functie selecteer, eerst 5 seconden wit voordat ik verder kan. Als ik iets type in o.a. safari, sms, whatsapp, mail, marktplaats dan zit er in het begin een behoorlijke vertraging tussen het aanslaan van een letter en het verschijnen van een letter, dit gebeurt ook met het codeslot. Ik toets mijn toegangs code in en pas na het typen hoor ik dan de tikken en zie ik de cirkels onder toegangscode wit worden. Facebook reageert helemaal traag, als ik scroll en toevallig over een filmpje veeg dan gaat dat filmpje regelmatig laden en afspelen, vervolgens duurt het dan best lang voordat ik dat kan stoppen.

Ik heb een iPhone 4 die nog geen jaar oud is ( Remanufactured model na inlevering van een kapot exemplaar bij de apple store)
    Capaciteit 28,3 gb waarvan 12,5 gb beschikbaar, iOS 7.0.4 Op zich gebruik ik niet veel zware apps. Muziek 8,8gb, Amplitube (gitaarversterker app) 1,8gb en foto’s iets minder dan 1gb zijn de zware jongens.

Wat kan ik doen aan die traagheid?

Bijdrager
    makasa

Is die ook traag na een keer herstarten?

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

7.1 zou de performance op de 4 herstellen. Nog even wachten. Zou in maart uitkomen.

Ondertussen sluit je best na verloop van tijd een aantal apps af (dubbelklikken op de homebutton).
    Ik heb hier trouwens geen last van. Sneller mag altijd, maar over het algemeen loopt iOS7.0.4 redelijk vlot op mijn 4.

Bijdrager
    5150

Ik heb hem net herstart en whatsapp behoorlijk opgeruimd en dat helpt wel maar hij moet wel sneller, zeker als je bedenkt dat ik slechts net iets meer dan de helft van zijn opslag capaciteit benut.

Bij “Ververs apps op de achtergrond” schijn je ook wat winst te kunnen boeken maar als ik de uitleg lees op m’n iphone dan staat er dat ook locatie voorzieningen daarmee wordt uitgeschakeld. Voor de weer apps, foto’s, kaarten/navigatie apps en reis apps (tripadvisor/booking.com) vind ik het wel fijn als ze aan staan. Of houdt het in dat als ik ververs apps op de achtergrond uitzet dat als ik de app aanzet dat hij dan wel locatie voorzieningen gebruikt?

Moderator
    Mac Daddy

Ik herken de traagheid ook ja, maar mijn iPhone 4 is ook al 2,5 jaar oud en dacht dat dat ook altijd meetelde. Daarnaast is de iPhone 4 niet het topmodel, dus ook qua prestaties is ie niet de snelste. Ik hoop dat de update verbetering brengt.

Bijdrager
    SunKeeper

Leeftijd van een exemplaar maakt inderdaad niets uit, want je processor verslijt echt niet o.i.d.

Wat wel uitmaakt (in dit geval meteen de oorzaak) is dat het hele apparaat uit begin 2010 komt qua ontwikkeling en technische kennis. De hardware is gemaakt om iOS4 goed te kunnen draaien. En dan nog draaide iOS4 op iPhone 4 in 2010 relatief minder snel dan bijv. iOS6 op de iPhone 5 in 2013.

Hoe zit dat bij de concurrentie: Pak even een (destijds; 2010) redelijk high-end Android-toestel en gooi daar de recentste versie van Android op. (niet dat dat kan, want die wordt niet voor dat toestel gemaakt) Maar dan zou je precies hetzelfde merken.
    De reden dat die recentste versie er niet voor is komt simpelweg omdat het toch niet lekker draait en o.a. Google/phonefabrikanten druk bezig zijn met versies voor nieuwere toestellen omdat er elke drie maanden een nieuwe verschijnt omdat de vorige te traag is.

Dat de oudste iPhone die nog de recentste software kan draaien traag is, komt alleen maar omdat de recentste versie nog daarvoor is uitgebracht. En alle andere modellen sneller en krachtiger zijn (A5, A5X, A6, A6X, en A7-CPU/GPU’s) en de iPhone 4 dus de enige is met een A4 op iOS7.
    Ook flashopslag-grootte maakt daarin zeer weinig verschil.

Als je het echt heel hinderlijk vindt zit er weinig anders op dan te upgraden. Eventueel naar een 4S met een wat minder budget, spectaculair is het verschil niet, maar je zult het wel merken.

Bijdrager
    5150

Dat hij niet zo snel meer is als toen snap ik zeker, het besturings systeem wordt steeds groter en vraagt steeds meer. Bijna 15 seconden wachten tot ik een whatsapp kan lezen of als een woord pas verschijnt als ik het derde woord aan het typen ben vind ik wat overdreven langzaam, dat is een pc met windows XP snelheid.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Vreemd, daar heb ik hier geen last van. Maar ik gebruik dan ook geen WhatsApp. Het ligt misschien aan de App?
    Pulse is ook na verloop van tijd gigantische bagger geworden, maar Feedly daarentegen draait als een speer op mijn iPhone 4.

Bijdrager
    LighScan

Ook ik merk het op. Zoals hier al is gezegt: iOS vergt meer resources wat ook vrij normaal is.
    Maar Apple had dit wel mogen voorkomen. Het is niet normaal dat ons toestel zo traag reageert. Ze hadden ofwel iOS 7 niet mogen uitbrengen voor de 4, of – net zoals destijds met de 3GS en iOS 6 – een beperkte versie speciaal voor dat apparaat.
    Ik hoop dat de update wat soelaas biedt. Zowieso vind ik het nog te vroeg om te upgraden (gezien de prijs die je voor dit toestel destijds betaald hebt). Mijn 4 zal het nog moeten volhouden tot – op zijn minst – de lancering van de 6(s).

Bijdrager
    Masto

Ik maak vrij veel filmpjes en foto’s met mijn iPhone en dan wordt-ie steeds trager. Zodra die er weer af zijn, reageert de iPhone gelijk weer een stuk sneller.

Die vertraging zou veroorzaakt worden doordat de processor ‘bezet’ wordt door de fotorol. Hoe meer foto’s en films in je fotorol, des te trager wordt de telefoon. Ik leeg mijn fotorol dus zeer regelmatig, door te deleten of te verplaatsen naar mijn Mac. Ik geef deze tip vaker en het lijkt ook bij anderen te helpen. Misschien in dit geval ook.

Bijdrager
    Masto

En trouwens: ik gebruik Whatsapp zeer regelmatig en mijn iPhone wordt er niet trager van.

Bijdrager
    Masto

En nog maar een aanvulling: het gaat dus niet om het aantal foto’s in de albums of zo, maar echt om de fotorol zelf.

Bijdrager
    5150

@ Mondo, hij heeft het ook bij andere apps niet alleen bij Whatsapp.

@masto ik zal een kijken naar die fotorol, ik heb er eigenlijk nooit wat mee gedaan omdat ik slechts 1gb aan foto’s heb. Lijkt veel maar ik heb nog ruim 12 gb aan vrije ruimte.

Bijdrager
    SunKeeper
    LighScan op 10 februari 2014

Ze hadden ofwel iOS 7 niet mogen uitbrengen voor de 4, of – net zoals destijds met de 3GS en iOS 6 – een beperkte versie speciaal voor dat apparaat.

iOS7 is ook zeker beperkter op de 4 dan op nieuwere iDevices. Er is ook nogal een verschil tussen nieuwe functionaliteit als je de 4 en 5S vergelijkt:

Hardware:
    – Touch ID
    – AirDrop
    – Wi-Fi 5 GHz support
    – RAM-grootte x 2
    – 4G
    – Bluetooth 4.0
    – GLONASS
    – saffier lens glas
    – hybrid IR filter
    – dual-tone flash
    – M7 motion coprocessor

Software:
    – slowmotion video
    – photo burst
    – panorama
    – gezichtsherkenning
    – AirPlay mirroring
    – live foto filters
    – Parallax effect
    – bewegend lock-screen
    – Siri
    – Turn-by-turn navigatie
    – FlyOver

En dan heb ik nog wel wat dingen gemist, maar bovenstaande heb je niet op een 4 en wel op
    een 5S. iOS moet wel uitgekleed, anders staat je iPhone 4 praktisch stil.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Als ik mij niet vergis hebben 3GS-gebruikers ook een lange tijd problemen gehad met iOS6. Uiteindelijk is het met een update wel weer goed gekomen.
    Nog even wachten dus.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.