5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Brokie

Trage iMac met fusion drive

Wellicht een vraag die vaker is gesteld maar ik merk dat mijn iMac steeds trager opstart.

Als ik een pr0gramma wil opstarten dan zit ik minstens 20 seconden naar een dansend icoontje te kijken.
    Dat was eerder nooit zo.
    Ik heb een iMac Retina 5K 27-inch, late 2015 | 3.3 GHZ Quas-Core i% met 32 GB 1967 MHz DDR3 intern geheugen.
    Mijn schijf heeft nog 1,85 van de 2.12 TB beschikbaar.
    Ik heb alle programma’s die er niet toe doen bij het opstarten gedeactiveerd.
    Een tijd geleden een schone installatie gedaan.
    Wat mij wel opvalt bij het Schijfhulpprogramma is dat ik onderstaande schijfstructuur zie en dat kan ik niet helemaal thuis brengen.
    Is hier iets niet goed?

screen

Bijdrager
    fixar

Je kunt je drive testen met bijv DriveDX om te kijken of er hardwarematig een defect is aan (een deel van) de Fusion Drive.

In mijn omgeving zie ik regelmatig de Fusion Drives door hun hoeven zakken. Zeker met nieuwere OSsen mis je bovendien echt de snelheid van een echte SSD.

Ikzelf zou je willen aanraden te overwegen de Fusion Drive te (laten) vervangen door een 100% SSD oplossing. Dat hoeft dus niet eens een 2TB SSD te zijn in jouw geval… 500GB of ander 1TB lijkt hier al ruim te volstaan. ¬†Kijk anders eens bij “Upgreatest” op de site (nee, geen aandelen)

Bijdrager
    Geldersscheepje

Je zou ook eens kunnen proberen om het systeem op een (geleende) externe SSD te zetten. Dan kun je snel bepalen of de investering de moeite waard is. Gezien de specs van je iMac zou het me verbazen als dat niet zo is.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

<p class=”cite”>Brokie op 2 december 2020 om 19:52</p>
    Is hier iets niet goed?

Dat ziet er normaal uit. Dat com.apple.dinges volume is sinds Big Sur, je hebt een tweede ‘gegevens’ volume (leeg waarschijnlijk) vanwege het terugzetten van een backup. Dit staat los van het probleem en niet de oorzaak van het langzaam worden. Een SSD zou je Mac stukken vlotter maken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je zegt dat het voorheen niet zo was?

Start dan eens een keertje op in de veilige modus en daarna normaal.

Voor de eerste keer opstarten na de veilige modus kan langer duren, maar daarna zou het vlotter moeten gaan. (d.w.z. Als dit de oorzaak aanpakte).

Een SSD er in maakt je Mac wel sneller maar dat verteld je niks over waarom je Mac nu trager is geworden.

Sommige programma’s kunnen best 20 sec. nodig hebben om op te starten vanaf een Fusion drive waaronder Photoshop of LogicPro vooral als er sprake is van veel plug-ins.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.