15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Airheart

Trage iMac

Ik heb een iMac mid 2014 met 8 Gb geheugen, 1.4 Intel core i5.

Het laatste jaar is hij veel trager geworden. Vaak de draaiende strandbal in beeld.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ik heb OS Mojave er op. Harde schijf van 1Tb heeft nog 800 Gb open staan.

Bedankt voor iedere tip!

Met vriendelijke groet,

Lex Lugthart

Bijdrager
    Geldersscheepje

Lex, snelle gok is dat de harddisk aan het overlijden is. Genoeg programmaatjes waarmee je de smart waarde kan uitlezen. Doe jezelf een plezier en gooi er een SSD in. Een 2014 iMac gaat daar veel plezier van hebben.

Bijdrager
    sedikit

Het zal wel vloeken in de kerk zijn, niettemin: ik draai als mijn iMac af en toe wat langzamer wordt, CleanMyMac (onderhoud) en/of Memory Clean 3. En dat werkt behoorlijk goed!

Bijdrager
    Shmoo

Zal de het opslag zijn ( HDD schijf ) die slijtage zal vertonen. Vervangen voor een SSD of beter, een fatsoenlijke iMac kopen. <– afhankelijk wat je met de machine doet. Deze iMac had nooit gemaakt mogen worden. Dit was de periode waar Apple in de woonhoop zat dat het probeerde een iMac voor 1000,- te maken. Wat je dan krijgt zijn computers die compleet uitgekleed zijn en gebouwd op werkelijk alles het minimale qua specs.

Dat is jammer, maar met een SSD erin kun je er best nog wel een beetje op surfen, teksten schrijven, mailen en/of dat soort kantoorzaakjes. Zodra je er iets meer op wilt gaan doen kom je denk ik heel snel in de problemen. Een SSD geeft je wel weer een boel snelheid terug. Sterker nog, de computer zal sneller aanvoelen dan toen hij nieuw uit de doos kwam.

Bijdrager
    Airheart

Dank voor de reacties!

Hij wordt gebruikt voor kantoorwerk.

Dus een SSD er in ga ik overwegen. Nog tips voor de SSD?

Groet van Lex

Bijdrager
    Airheart

Ik ga dan maar voor 500 Gb denk ik. Samsung of Sandisk, rond de 80 euro. (?)

Bijdrager
    Shmoo

Of Crucial – het maakt volgens mij alleen niet zoveel uit. Prijzen liggen allemaal ongeveer op hetzelfde niveau. Crucial en Samsung hoor ik veel voorbij komen als keuze van mensen.

Bijdrager
    Airheart

Ik ga dan maar voor 500 Gb denk ik. Samsung of Sandisk, rond de 80 euro. (?)

Loshalen van de voorkant ziet er op youtube ook nog al bewerkelijk uit trouwens.

Bijdrager
    Shmoo

Je kunt ook op iFixit kijken, daar staat meestal een stap voor stap handleiding op. Zo heb ik het ook gedaan met mijn Mac mini. Eerst op iFixit kijken of ik het kon. Dan bestellen en rustig nadoen. Meestal is het wel te doen.

Bijdrager
    penseel

Airheart Ik heb een bericht  naar je verzonden.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Als je het zoals ik ontziet om die iMac open te maken kun je nog altijd opteren voor een externe ssd in usb 3:0 behuizing. Heb dat zo geinstalleerd voor een vriend en hij was er blij mee.

Bijdrager
    Airheart

Dank allen voor de reacties. Ik ga waarschijnlijk de kit van Ifixit kopen. Zag op youtube iemand met een heater werken, maar met de tools uit de kit hoeft dat toch niet.

Bijdrager
    MacKeessie

Je kunt het ook laten doen. Upgreatest  ( https://www.upgreatest.nl) komt op locatie  de SSD inbouwen. Kost natuurlijk wel meer dan dat je het zelf doet.

Het is overigens wel een enorme snelheidsverbetering. Voor het normale werk heb je dan weer een prima snelle machine. Alleen als je veel Video editing doet loop je tegen de beperking van de processor aan.

Bijdrager
    Balsjer

Ik zou het advies van MacKeessie opvolgen, tenminste als je nog wat langer jouw iMac wilt gebruiken. Laat de SSD inbouwen, Upgreatest.nl heeft ervaring met het inbouwen van SSD’s.

Bijdrager
    Airheart

Hallo allemaal, ik heb uiteindelijk een clean Install gedaan. Vooral omdat ik veel op iCloud heb staan en de mail ook op een host-server staat. Dus geen terugzetting van Time Machine gedaan, omdat je dan ook weer alle verzamelde troep er op krijgt. Viel me wel tegen dat eerst Yosemite op kwam en ik dat nog weer moest upgraden naar Mojave. De machine is nu wel weer bijna zo snel als toen ik hem aanschafte 5 jaar geleden. Doe er voornamelijk internetten, mailen en office-zaken op. Dat gaat nu weer lekker vlot. Alsnog bedankt voor alle reacties.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.