13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Zwart01

Trage iMac

Wie weet of dat de iMac met enige regelmaat opgeschoond dient te worden?
    Ik heb namelijk het idee dat het een en ander wat trager gaat dan voorheen.
    Graag tips, adviezen…

Bijdrager
    Afroman

Hoe vol is je harddisk?

Bijdrager
    sven551

permissies controleren en dan herstellen.

Bijdrager
    SunKeeper

Eigenlijk is het duidelijker als je zegt: schijfbevoegdheden. Het woord ‘permissies’ vind je namelijk nergens terug in Mac OS X.

Over welke iMac hebben we het hier precies en hoe oud?

Welke versie van Mac OS X?

Wat gaat er precies trager? Opstarten? Hoe vaak start je op?

Bijdrager
    sven551

@sunkeeper klopt je hebt gelijk
    te weinig details om te situatie goed te kunnen inschatten, dus graag meer details zoals sunkeeper al heeft gezegt

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Mac OS ruimt al een hoop zelf op. Zo wordt b.v. de harde schijf geregeld ge-defragmenteerd tot bestanden van 20MB (Het zijn juist de kleinere bestanden die tot een snellere defragmentatie kunnen leiden).
    Het enige wat je m.b.t. de hd zelf in de gaten moet houden is dat deze niet te vol wordt door je eigen bestanden. Als je minder dan pak hem beet 10 GB vrij hebt moet je (zeker als je met programma’s als Photoshop werkt) gaan denken aan opruimen en dus foto’s e.d. extern bewaren.
    Verder kan het volgende voor vertraging zorgen:

1) te weinig RAM
    2) een proces dat veel % CPU gebruikt.
    3) een slechte harde schijf

Oplossingen:
    1)
    Open activiteitenweergave in de map hulpprogramma’s en kijk naar je (systeem) geheugen gebruik. Als het getal achter page-ins beduidend groter is (┬▒ 10 maal of meer) dan de page-outs heb je genoeg RAM voor de taak die je op dat moment uitvoert. (M.a.w: eerst iets een poos gaan doen en dan pas hier naar kijken)
    Liggen deze waarden echter zo dicht bij elkaar dat de page-ins slechts 3 maal zo groot zijn of minder dan heb je een te kort aan geheugen.

En wat gebeurt er dan? Dan moet het OS vaak ‘swappen’ tussen het RAM en het Virtuele RAM op de hd en dat kost tijd. Als extra controle kun je dan even naar de schijfactiviteit kijken: als het aantal lees of schrijf bewerkingen per sec groter dan nul is (meestal zie je het van 0 naar b.v. 15 springen) kun je een merkbare vertraging verwachten als die waarde veel pieken vertoont achter elkaar. (Of te wel: constant beduidend groter dan nul is)

2)
    Kies “alle processen”, sorteer op CPU en zoek naar een proces dat erg veel CPU tijd vraagt. Processen die constant op b.v. 100% staan kunnen dan de rest van het systeem vertragen en vaak zijn dat third-party achtergrond processen die ooit ‘ongemerkt’ waren ge├»nstalleerd.
    Het gaat daarbij dus niet om een proces dat zo nu en dan piekt, maar om eentje die constant hoog staat.

3)
    Als de harde schijf het probleem is, zie je dat in de eerste plaats aan het veelvuldig verschijnen van de ‘strandbal cursor’ zodat werken uiteindelijk zo goed als onmogelijk wordt. De strandbal cursor verschijnt wel eens enkele seconden omdat een drive b.v. op toeren moet komen maar dat is normaal.

Bijdrager
    Zwart01

Bedankt voor jullie reacties!
    De iMAC die ik heb is de OSX 10.6.8, 3,2 GHz i3, geheugen 4GB
    Hoe controleer ik mijn ruimte op de harddisk?
    Hoe kan ik zien welke processen /programma’s er draaien?
    Zijn er nog aandachtspunten of dingen die ik kan doen om de MAC op te schonen?

Graag niet te ingewikkelde antwoorden a.u.b

Bijdrager
    segher

op je bureau blad staat het logo’tje van je harddisk, hier klik je op dat je hem geselecteerd.
    dan druk je op spatie en kan je zien hoeveel gb je nog over hebt

Bijdrager
    Zwart01

Ik zie het helaas niet staan op het bureaublad.

Bijdrager
    Zwart01

Segher, gevonden bedankt!
    Zijn er nog andere tips die ik kan volgen om de MAC zo efficient mogelijk te laten werken?

Bijdrager
    segher

maar nu de vraag hoe vol zit je harde schijf ?

Bijdrager
    Zwart01

Volume 999GB, 978GB vrij.
    Dus dat is niet echt veel.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je hd is dus nauwelijks gebruikt zeg maar.
    Bij mij is het 999GB en 664 vrij.

Hoe kan ik zien welke processen /programma’s er draaien?

Zie mijn post hierboven.

Zijn er nog aandachtspunten of dingen die ik kan doen om de MAC op te schonen?

Het enige wat je aan ‘opruimen’ moet doen is wanneer je hd te vol raakt met je eigen data (doc, foto’s muziek etc.). Voor de rest doet het OS het zelf.

Verder kan het wel eens nodig zijn de permissies te herstellen via schijfhulpprogramma om de response tijd van de Mac een boost te geven. (Er staan dan vrij veel permissies verkeerd die een lichte vertraging kunnen geven) Maar over het algemeen hoef je ook dit hooguit een paar keer per jaar te doen.
    Een echt trage Mac is dan ook meestal traag door slecht geschreven software van derden dat mee opstart tijdens inloggen. En welke programma’s dat e.v.t. zijn zie in de inlog tab van je account.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.