7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Mainwaring

Trage externe HD

Mijn externe HD is traag op de mac (G5).
    Ik heb ‘m ook op een PC getest en daar doet ie ’t prima.
    Op de mac doet ie erg lang over een paar MB’s.

tis er een met USB 2.0
    7.200 rpm

Ligt het aan hoe ik ‘m formateer of zo?

Bijdrager
    ijsbanaan

Misschien is het handig om te weten hoe de schijf geformateerd is NTFS of FAT32.
    Als je de schijf op beide systemen goed wil kunnen gebruiken kan je het beste je schijf op FAT32 formatteren. Dat werkt hier zonder problemen.
    Aan de USB zal het niet liggen als hij het op je PC wel goed doet.

Bijdrager
    computer space

Kijk eens onder systeemprofiel hoe de USB bus wordt aangeduid? Staat die gewoon op hoge snelheidsbus?

Bijdrager
    Mainwaring

Voor mij hoeft het niet perse op een PC, alleen voor een mac is voldoende.
    En die opties heb ik niet op de mac: NTFS of FAT32.

Bij de mac heb ik 4 keuzes: Mac OS Uitgebreid (journaled), Mac OS uitgebreid (HFS+)
    MS-DOS of UNIX

Bijdrager
    iDuck

Alleen voor de Mac dan moet je HFS+ formateren.

By the way fat32 is trouwens een MS-DOS bestandssysteem, daar staat hij wel onder.

Bijdrager
    computer space

De optie MSDOS klinkt misschien lullig, maar is gewoon FAT32

Bijdrager
    ESMN

Jullie zoeken het op de verkeerde plek. Filesystem performance heeft maar een beperkte invloed op de doorvoersnelheid bij opeenvolgend lezen/schrijven…. USB performace is helaas een bekend ‘probleem’ van de mac.

Ik zelf pak altijd firewire omdat de USB2 snelheden om te huilen zijn (t.o.v. een willekeurige PC)
    Hier een stuk uit een review waar men hetzelfde concludeert:

INSIGHTS:
    1. USB 2.0 is much slower than FireWire 400 and 800. Apple states that the USB 2.0 ports on their Macs support transfer rates up to 480 megaBITS per second (Mbps), which translates to 60 megaBYTES per second (MB/s). The most we saw was 144 megaBITS per second or 18 megaBYTES per second.

Think about it. FireWire 400 is rated at 400 megaBITS per second (50 megaBYTES per second) — 80 megaBITS slower rating than USB 2.0 — yet when exact same drive/enclosure is plugged into the FireWire 400 port, it goes almost twice as fast!

You can’t blame it on the drive, because, as you can see from the FireWire 800 tests, the drive is capable of transfer rates much higher. Some blame it on Apple’s USB 2.0 drivers or the USB 2.0 bridge chips. I can’t comment on that.

The Windows PC implementation of USB 2.0 puts the Mac to shame. Today we tested the same USB 2.0 drive/enclosure on a Windows PC (3GHz Pentium 4) with built-in USB 2.0 on the motherboard, similar to Apple’s approach. We measured 33MB/s READ and 27MB/s WRITE.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.