20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    KingAchille

trage en volle MBP

Gegroet,
    sinds enkele weken heb ik een MacBook Pro. Prachtige machine, niets op aan te merken, buiten twee kleine dingetjes dan.
    Onder mijn handen draaien momenteel TWEE processoren van elk 2,16 GHz (dat geeft dus een totaal van 4,32 GHz) maar het voelt niet zo… Ik had verwacht dat programma’s wanneer je ze aanklikt binnen de seconde zouden openstaan. En dat het kopieren iets sneller zou gaan. Maar dit is niet zo…
    Ben ik te optimistisch over deze snelheden van de MBP?

En een tweede raar feit, vandaag heb ik zitten filmen met mijn iSight-camera. Ongeveer 2u. Dit neemt een stevige 16GB in beslag.
    Kan je dit verlagen door de instellingen te weizigen of door te comprimeren?

En tot slotte, ik heb een harde schijf van 120GB (iets van een 111GB effectief beschikbaar) na een enkele dag, was deze al voor 60GB vol???? Wat zeer vreemd is vind ik persoonlijk, want onze oude pc had ook 60GB en het duurde jaaaaaaaaaaaaaaaaren eer die vol was…

Dus concreet drie vraagjes:
    1) is mijn MBP te traag? Of doe ik iets fout?
    2) is er een mogelijkheid om de instellingen te verlagen mbt tot de iSight
    3) wat is er zo een opslag-opslorper (bestaat er freeware om dit te zien?)

Mvg,

Bijdrager
    Zakske

Problemen!

1. Ligt waarschijnlijk aan de hoeveelheid werkgeheugen, hoeveel zit er nu in?

[size=9:3a0457c346]Noot aan mezelf… lezen![/size:3a0457c346]

1 gig dus… is aan de magere kant, intel-Macs zijn slokkoppen qua geheugen. Maar als je zegt dat het echt héél traag werkt, dat is niet normaal. Hou er wel rekening mee dat OSX iets minder “snappy” is dan Windows.

2. Als je opneemt via QuickTime zijn de standaardinstellingen 320 x 240, H.264 & AAC. Veel valt daar niet meer aan te verkleinen… is ongeveer 30KB per seconde.

3. Weet ik even niet meer, maar het bestaat wel (zoek het even op).

Bijdrager
    aerosoul

1) is mijn MBP te traag? Of doe ik iets fout?
    Nee hoor je hebt te hoge verwachtingen.. je moet het niet zien als 4,34 ghz je moet het zien als 2x 2,16.. dat wil zeggen dat je als je normaal 2 applicaties kon draaien op 2,16ghz je er nu 4 op die snelheid kan draaien. Verder blijven sommige programma’s gewoon niet zo snel. Beste is naar mijn inzicht ook om zo veel mogelijk mac programma’s te gebruiken..die zijn nou eenmaal het snelst..

en als je nu bijvoorbeeld CS2 gebruikt.. dat is nou eenmaal nog rete traag.. dus even wachtenn og op CS3

2) is er een mogelijkheid om de instellingen te verlagen mbt tot de iSight

Eerlijk gezegd geen idee..maar lijkt me dat even moet kijken bij je preferences van het programma waarmee je record.

Gewoon even kijken welke map op je HD zo groot is..en die pakken.. volgende map die zo groot is.. en zo verder.. zo kom je er vanzelf achter.

Bijdrager
    aerosoul

En inderdaad.. wat extra geheugen is altijd lekker..neem aan dat je nu op 1gb zit..

Bijdrager
    hahaha… wat slecht

1 een nieuwe mac doet altijd ff aan indexatie van alles dat op dat moment op de schijf staat
    daardoor is ie in het begin even wat langzaam

2 Vergeet niet dat op die 120 GB ook het besturingssysteem zelf staat en dat dat ook ruimte in neemt. Als je meerdere talen op je OS geïnstalleerd hebt dan is dat ook nog is extra ruimte dat weg is. ik ben zelf 10GB kwijt aan OSX en toebehoren.

3 ga eens na hoeveel GB er aan HD ruimte er al is verbruikt in de thuis map en de application map met [appletje i]

Bijdrager
    aerosoul

120 en maar 111 kunnen gebruiken.. dat klopt het word aangegeven in 1024 kb’s en zo komen ze uit op gbs.. dit zal op een windows bak precies hetzelfde zijn..

Bijdrager
    1984
    ”KingAchille”

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21149

Bijdrager
    Zakske

Vraag 3: even dit downloaden -> http://www.id-design.com/software/whatsize/index.php

[size=9:3b86ae5fe8]Damn… beaten by 1984.[/size:3b86ae5fe8]

Bijdrager
    KingAchille

@ Zakske =
    1) Ik heb er momenteel 1GB inzitten. Ik ga niet intensieve video-programma’s draaien of iets heel zwaar, dus daarom dacht ik dat 1 zeker voldoende moest zijn. Is dit te weinig voor gewone programma’s??
    2) moet je daarvoor geen lisentie van QTP bezitten? of lukt dit ook met de gewone gratise Quick Time
    3) alvast bedankt

@aerosoul =
    1) dekke toch, nu dacht ik echt dat ik een van de snelste notebooks had…. Maarrr hij is nog altijd sneller dan die voze PC, dus..
    Maar er zijn nu eenmaal programma’s die beter werken dan software van mac (office, messenger,…)
    2) ik neem op met iMovie en zo goed ben ik nog niet thuis op de apple markt… dus waar staan dit? :D
    3) ook hier geldt hetzelfde… Zo goed thuis ben ik nog niet. Dus hoe doe je dit? :D
    Mvg,

Bijdrager
    aerosoul

2)
    als je het programma open hebt staan klik je op het appletje linksboven en danklik je op de naam van het programma.. in dit geval imovie.. en dan op eigenschappen of preferences.. daar moet je even verder kijken. Ben zelf ook niet zo thuis in iMovie..

3) werkt net als op windows.. je klikt op een map.. en dan op :apple: + i.. dan krijg je de informatie.. zo kan je kijken hoe groot elke map is.. bij de map die opvalt ga je in verder.. en dan doe je hetzelfde..totdat je weet wat er zo groot is..en kan je kijken of dit nuttig is.

succes…

Bijdrager
    aerosoul

En ja hij is inderdaad veel sneller… je moet echt leren om niet meer naar ghz te kijken.. het gaat er de laatste tijd veelmeer om hoeveel tegelijk.. en waardoor dus alles versprijd word dus in die zin sneller word. Dus ghz is niet het ding..het is je cache en je aantal processoren..

Bijdrager
    Zakske

Vroeger (b.v. met de G5) was 1 gig ruim voldoende voor normaal gebruik, maar ik heb het idee dat met de overgang naar intel 2 gig aan te raden is.

M.b.t. QT… geen idee of je QT Pro nodig hebt. Probeer eens QuickTime -> Archief -> Nieuwe filmopname. iMovie hangt af van de instellingen die je bij het maken van een nieuw bestand opgeeft (staat zo’n driehoekje onder dat je kunt uitklappen), volgens mij staan die standaard op DV!

Office en Messenger zijn (beetje) een zooi, voor Messenger zijn er goede alternatieven (Adium, Proteus, enz…).

Bijdrager
    aerosoul

moet eerlijk zeggen dat msn messenger wel het snelst is van al die messengers… maar daarmee ook wel de simpelste.. helaas.

Bijdrager
    Zakske

Tja… dat zeggen wel meer mensen. Probleem bij mij was dat de Messenger van Microsoft elke dag ongeveer 20 keer stopte (time-out). Iemand hier zei toen dat je kunt instellen dat hij elke 4 i.p.v. 2 seconden connect met de server (zou het probleem oplossen), maar die instelling heb ik nooit ergens kunnen vinden in MSN Messenger.:P

Bijdrager
    Juch
    ”KingAchille”

Gegroet,
    sinds enkele weken heb ik een MacBook Pro. Prachtige machine, niets op aan te merken, buiten twee kleine dingetjes dan.
    Onder mijn handen draaien momenteel TWEE processoren van elk 2,16 GHz (dat geeft dus een totaal van 4,32 GHz) maar het voelt niet zo…

Allereerst zijn het geen 2 processoren, maar 2 cores binnen 1 processor. Dit betekent dat het altijd langzamer zal zijn dan 2 processoren omdat er minder ‘verbindingen’ met het moederboord en geheugen zijn dan met 2 processoren. (de Cores moeten dezelfde ‘verbindingen’ delen ipv voor zichzelf.)
    Daarnaast houden 2 cores noch 2 processoren zich nooit met dezelfde taak bezig. “normale’ programma’s kunnen hun berekeningen niet opdelen en over processoren delen. Dat betekent dat je per programma/taak max 2.16 Ghz tot je beschikking hebt. Het voordeel van 2 cores ligt hem erin dat hij meerdere taken tegelijk kan doen en met meer efficientie dan met een enkele core.

”KingAchille”

Ik had verwacht dat programma’s wanneer je ze aanklikt binnen de seconde zouden openstaan. En dat het kopieren iets sneller zou gaan. Maar dit is niet zo…

snelheid van kopieren hangt voornamelijk af van de snelheid van de harde schijf. Deze snelheid wordt gemeten in 2 dingen, response time (gemeten in miliseconden, hoe lager hoe beter) en ‘rotations per minute’ (RPM, hoe hoger hoe beter). Response time wordt meestal bepaald door de kwaliteit van productie/ontwerp/merk. Wat deze is bij de MBP, geen idee.
    RPM is meestal 4200, 5400 of 7200 (professionele HD zijn soms wel 10000 RPM). Hoe sneller deze draait hoe warmer die wordt en hoe meer energie die verbruikt, maar ook hoe sneller hij werkt; kopieert/leest/schrijft. In de MBP is een afweging gedaan van snelheid vs. energie efficientie en is gekozen voor 5400 RPM. DIt is een snelheid dat heel ‘normaal’ is bij Laptops.
    Hoewel enige snelheid van kopieren met de processor te maken heeft, is dat in geval niet de ‘bottleneck’.

”KingAchille”

En een tweede raar feit, vandaag heb ik zitten filmen met mijn iSight-camera. Ongeveer 2u. Dit neemt een stevige 16GB in beslag.
    Kan je dit verlagen door de instellingen te weizigen of door te comprimeren?

Sowieso is wijzigen met een lange IJ. Daarnaast neemt video nou eenmaal veel ruimte in beslag (wel of niet gecomprimeerd). Daarom werken Filmmakers/editors, etc, altijd met ENORME hardeschijven van Terabytes tegelijk.

”KingAchille”

En tot slotte, ik heb een harde schijf van 120GB (iets van een 111GB effectief beschikbaar) na een enkele dag, was deze al voor 60GB vol???? Wat zeer vreemd is vind ik persoonlijk, want onze oude pc had ook 60GB en het duurde jaaaaaaaaaaaaaaaaren eer die vol was…

Ligt eraan wat je er allemaal op hebt staan. Het zal voornamelijk wel Fotos, Muziek en Filmpjes zijn. Misschien enige DVD’s erop staan? DIVX? Veel met Isight filmpjes gemaakt?

”KingAchille”

Dus concreet drie vraagjes:

Je kan in de “view options” (weet niet hoe dat in het NL heet) “Calculate all sizes” instellen waardoor je kan zien welke directory nou zoveel ruimte in beslag neemt. Dan kun je daar kijken wat er allemaal wel niet in zit. Enige tip: gooi niets weg waarvan je niet weet wat het is.

Bijdrager
    KingAchille

Ligt eraan wat je er allemaal op hebt staan. Het zal voornamelijk wel Fotos, Muziek en Filmpjes zijn. Misschien enige DVD’s erop staan? DIVX? Veel met Isight filmpjes gemaakt?

geen enkele dvd’s, enkele afleveringen van een amerikaanse topserie en die 2u iSight filmpjes… Voor de rest nog 5gig muziek en dat zal het dan zijn. ongeveer…
    Mvg,

Bijdrager
    iljitsch
    ”Juch”
    ”KingAchille”

Gegroet,
    “normale’ programma’s kunnen hun berekeningen niet opdelen en over processoren delen.

Dat is niet waar. Het kan wel degelijk, maar het ligt aan de maker van het programma, het gaat niet vanzelf.

Bijdrager
    505

Die muziek staat die allemaal binnen de iTunes map?

Soms zit er weleens wat dubbel.

Foto’s nog erop?

Bootcamp? Parallels? Bestudeer je hardeschijf en kijk waar die ‘verborgen’ gb zijn. Je hardeschijf kan niet gevuld zijn met gebakkenlucht gb’s.

Bijdrager
    Juch
    ”iljitsch”
    ”Juch”

“normale’ programma’s kunnen hun berekeningen niet opdelen en over processoren delen.

Dat is niet waar. Het kan wel degelijk, maar het ligt aan de maker van het programma, het gaat niet vanzelf.

Dat is ook wat ik bedoelde met ‘normale’ programma’s. Het is wel mogelijk om zo te programmeren dat er load verdeeld wordt. Echter, zover mijn kennis reikt, geldt dit niet voor Mail, Safari, iTunes, Photoshop, etc. Het zijn over het algemeen zware taken die dat wel zouden moeten kunnen, zoals bijv de software om “Over The Hedge”, of “Shrek” te maken.

Bijdrager
    mac lover

ik zou gewoon de belangrijke bestanden tijdelijk op een andere hdd opslaan en met een schone hdd beginnen dan de noodzakelijke dingen instaleren en goed bijhouden waar het mis gaat… zo was ik eerst in mijn G3 met 40 GB klaar maar nu met wat programma’s enz.. erbij zit er nu een 80gb schijf in (vol)

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.