30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 60)
  • Q:
    Bijdrager
    Shmoo

Traditionele verlichting in huis vervangen met LED-bronnen

Het nieuwe jaar zit er weer aan te komen dus leek mij 1 januari wel een mooi moment om eens al mijn lichtbronnen in huis te vervangen met LED-lampen en nog wat stroom gerelateerde apparaten te vervangen om te zien hoeveel stroom ik kan besparen. Ik heb daar echt nog nooit naar gekeken en weet ook niet hoe je dat kunt uitrekenen per apparaat.

Ik heb een boel gewone ? E27 fittingen – 40W en 60W (uit mijn hoofd) en een paar dunne peertjes die meestal niet zo fel zijn.

Aangezien ik over een aantal weken mijn moeder naar het ziekenhuis in Heerlen moet vervoeren ben ik toch in de buurt van IKEA en kan ik meteen een zooi van die LED-dingen kopen.

De vraag is alleen welke. Ik hoef geen HomeKit of smartphone dimmer en RGB hoerentent verlichting. Gewoon type lampje eruit nieuw LED-ding erin en dat ze van Essent mij geld komen brengen als ik het licht aanmaak.

Hoe zit het met Lumen en de wit /echtheid van het licht. Ik wil niet dat ik straks TL-buis-wit-strak-licht in mijn woonkamer heb.

Bijdrager
    Atjous

Mogguh,

heb je hier iets aan? Ooit gevonden op de site van een led-lampenmaker …

Bijdrager
    KarelWillem

…en dat ze van Essent mij geld komen brengen als ik het licht aanmaak…

Je besparing in verbruik is maximaal 12%, bij gelijke lichtsterkte.

Bijdrager
    polansky

<p class=”cite”>KarelWillem op 13 december 2019 om 08:23</p>

…en dat ze van Essent mij geld komen brengen als ik het licht aanmaak…

Je besparing in verbruik is maximaal 12%, bij gelijke lichtsterkte.

Ik geloof niet dat dit klopt – Ik weet zeker dat de stroombesparing zelf groter is.
    Misschien klopt het wel op het moment dat je de aanschaf in de prijs meeneemt, want LED is natuurlijk niet echt goedkoop als je het vergelijkt met andere type lampen op het moment van aanschaf. Dat krijg je inderdaad niet snel terugverdient.

De grootste besparing die wij thuis hebben doorgevoerd was de aanschaf van zonnepanelen. Dat scheelt pas echt veel!
    Maar, dan moet je ze wel zelf uit eigen middelen betalen en niet huren of kopen op basis van een lening.

Bijdrager
    KarelWillem

Nee, je hebt gelijk. Aan die tabel hierboven heb je dan ook niets.

Een LED-lampen verkoper maakt er dit van:

4 Watt LED lamp vervangt een 25 Watt gloeilamp
    5 Watt LED lamp vervangt een 40 Watt gloeilamp
    3 Watt LED MR16 GU 5.3 12V vervangt een 25 Watt halogeen lamp
    5 Watt LED MR16 GU 5.3 12V vervangt een 35 Watt halogeen lamp
    5 Watt LED MR16 GU 10 220V vervangt een 35 Watt halogeen lamp
    3 Watt LED sfeer kaars lamp vervanger vervangt een 15 Watt gloeilamp

Nu besparen al die rekenmodellen je helemaal de hemel in, maar dit klopt wel iets beter.

Bijdrager
    McPim

Precies, je bespaart ruwweg 80% op je stroomkosten. De hogere aanschafprijs wordt ruimschoots gecompenseerd door de veel langere levensduur van een LED lamp. Denk eens aan keukenverlichting bijvoorbeeld, halogeenspots in plafond en werkblad (ik noem maar wat) en vele uren per dag aan. Dat scheelt echt veel als je daar LED van maakt weet ik uit ervaring.

Let op de kleurtemperatuur Shmoo, kies ‘warmwit’ als je het gezellig wil houden, dat is 2700K of lager (zie hier).

Bijdrager
    KarelWillem

B.t.w. geven ze voor een gloeilamp zomaar links en rechts levensduren van minder dan een half jaar aan. Ik heb hier gloeilampen in buitenarmaturen die nog dateren uit de tijd toen de laatste Dodo nog op aarde rondliep.

Overigens is binnen echt alles wel LED nu denk ik. Maar die 80% besparing op stroomkosten zal bij ons wat verlichting betreft het verschil niet echt maken.

Bijdrager
    McPim

Nee dat snap ik als die 3D printer de hele dag aan staat 😆.

Maar inderdaad, verlichting valt meestal in het niet bij andere grootverbruikers opgeteld. Wasdroger, wasmachine, vaatwasser, elektrisch koken en (specifiek hier) al die Mac’s…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Atjous op 13 december 2019 om 06:52</p>
    heb je hier iets aan? Ooit gevonden op de site van een led-lampenmaker …

Mijn ervaring is dat in elk geval bij LED-lampen van Philips de vergelijkende aanduiding op de doos te laag is. D.w.z. als erop staat dat de lamp vergelijkbaar is met een ouderwetse 60 watt-lamp dan zit die dichter bij 75 W qua lichtopbrengst, schat ik zo, dan bij 60 W — een „vergelijkbaar met 40 W” lamp kwam vaak beter uit om het ongeveer even licht te hebben in de kamer.

Bijdrager
    GoeieDag

Het is simpelweg een kwestie van uitproberen. Dus veel LED lampen kopen, en de een naar de ander indraaien, en zien wat het effect is, bij daglicht, schemer en donker. Er is keus in lichtkleur, en er zijn ook ‘flame’ LED’s, en in de uitvoering van de ‘gloeidraad’.

Wel een probleem is dat als er dimmer aan de armatuur zit (extern of intern), moet je kijken of de lamp ‘dimable’ is. En dat werkt ook nog niet altijd even goed. Ook vind ik dat het licht uit een LED lamp vaak wat ‘grijzig’ is, een soort anti-licht, althans zo ervaar ik het.

KW: dat je die 12% zomaar opschreef? Op een 60W gloeilamp kun je gemakkelijk een ei bakken; met een gelijkwaardige spaarlamp verbrande je je vingers nog bij het uitdraaien en een LED lamp met gelijke lichtsterkte kun je gewoon je hand op leggen. Dat zegt heel wat over het grote verschil in stroomgebruik (en verliezen).

Bijdrager
    KarelWillem

Nah, ik baseerde me – met een verkeerde berekening uiteraard – op dat tabelletje van hierboven.

Maar het verkregen lumen zegt daarin niets over het wattage van de lamp natuurlijk.

Dus dat verhaaltje klopte niet (zei ik ook al eerder .;) )

Bijdrager
    McPim

GoeieDag op 13 december 2019 om 10:47
    Wel een probleem is dat als er dimmer aan de armatuur zit (extern of intern), moet je kijken of de lamp ‘dimable’ is. En dat werkt ook nog niet altijd even goed. Ook vind ik dat het licht uit een LED lamp vaak wat ‘grijzig’ is, een soort anti-licht, althans zo ervaar ik het.

Kan ik allebei beamen. Ik kan boven de eettafel bijvoorbeeld 2 gloeilampen niet vervangen omdat het LED alternatief zo weinig stroom verbruikt dat de dimmer ze aan laat zelfs als ze helemaal uit gedimd zijn.. Dat moet een andere dimmer worden maar die zit ingebouwd dus dat blijven nog even gloeilampen.

Ik heb slechte ervaringen met Chinese LED vervangers qua kleur. Soms grijzig of zelfs met een groenige gloed. De halogeen spots in de keuken zijn vervangen door zoiets van Philips en dat geeft prachtig licht, warm en toch ‘frisser’ dan halogeen. Uitproberen inderdaad, dat werkt het beste.

Bijdrager
    penseel

Wat zou je zeggen om kaarsen te gebruiken?

kaarsen

Bijdrager
    McPim

Dat werkt slecht in een plafond 😆🚒.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Paar dingen waar je, naast de lichtopbrengst, op moet letten:

kleurtemperatuur

kleurweergave (CRi)

Kleurweergave is bij de betere merken (Philips, Osram etc) altijd wel ok. Bij ikea misschien ook wel. Bij Ali Express hoogstwaarschijnlijk niet.Verder, als je wilt dimmen, niet alle LED lampen zijn dimbaar en niet alle dimmers zijn geschikt voor LED. Er zijn ook LED lampen die, als je ze dimt, iets warmer (geler) worden. Net als gloeilampen dus.

Bijdrager
    GoeieDag

penseel op 13 december 2019 om 12:05
    …kaarsen te gebruiken?

Ik heb kaars-schaamte.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Ik heb er natuurlijk weer een blog over:

met van alles over netvervuiling, blindstroom, PF power factor etc etc

Bijdrager
    McPim

Ja, het was te verwachten. Wederom inclusief alle Aliexpress affiliate links om een paar stuivers bij elkaar te sprokkelen. Een beetje zielig in dit geval omdat al was genoemd dat Chinese vervangers vaak niet de beste zijn maar vooral omdat het in deze draad helemaal niet ging over het vervangen van TL buizen 🙄🤕!

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>Shmoo op 13 december 2019 om 01:23</p>

(…) ben ik toch in de buurt van IKEA en kan ik meteen een zooi van die LED-dingen kopen. 

De vraag is alleen welke. (…)

Geen. Althans niet van daar. Ooit eens uit nieuwsgierigheid een duoverpakking op een groen karton bij de kassa meegenomen en die begonnen te stinken. Misschien waren het nog spaarlampen, die worden warmer.

Minder duidelijk te traceren is een zekere storinggevoeligheid. LED-lampen opereren naar het schijnt op dezelfde frequentiegebieden als de wifi en dat stoort de laatste. Mij staat een artikel uit de Duitse c’t bij, waarin ze schreven dat van de 8 LEDlamp-fabrieken op aarde er 7 nogal slordig met het aanhouden van de standaard en de ontstoring zouden zijn. Dat artikel is ook alweer een tijdje terug en ze vertelden er niet bij welke fabriek er dan wèl deugde. Alsof je dat als consument überhaupt zou kunnen traceren.

Maar het is iets om in je achterhoofd te houden. Net als de levensduur. Ik hou al jaren een ‘lampenboekhouding’ bij welke lamp waar gekocht is (bewaar de bonnetjes) en wanneer op welke plek in huis ingedraaid. Op de lamp zelf zet ik meestal de ingebruiknamedatum. Op die manier ben ik tot aangename en minder leuke verrassingen gekomen. Zoals die best wel dure spaarlamp die het na een paar maanden al begaf.  Al had die sinds de aankoop continue gebrand, dan was die nog niet aan zijn voorgespiegelde aantal branduren gekomen. En wel 18 euro ervoor laten aftellen.

Maar zo heb ik ook in de dorpssuper zonder gedoe spaarlampen kunnen ruilen, dat scheelt tegenwoordig best wel centen. En ik heb lampen die tegen de verwachting maar blijven branden, elke avond weer.

Bijdrager
    McPim

Brombeer op 13 december 2019 om 20:18
    Dat artikel is ook alweer een tijdje terug en ze vertelden er niet bij welke fabriek er dan wèl deugde. Alsof je dat als consument überhaupt zou kunnen traceren.

Nee, maar het Agentschap Telecom doet hier onderzoek naar en zal zéker IKEA meenemen als een van de grotere leveranciers. Voldoen ze niet krijgen ze een waarschuwing of worden uit de markt gehaald, oftewel: ik denk dat IKEA wel uitkijkt daar een probleem mee te krijgen. Nog meer reden in ieder geval om ze niet uit China te halen 😉.

Die stinkende lamp van jou zal inderdaad een spaarlamp zijn geweest. Verder goeie ervaringen met IKEA LED lampen, misschien niet de beste/mooiste voor in de woonkamer maar voor andere ruimtes prima geschikt.

Bijdrager
    Rethep

Je hoeft echt niet naar de Ikea voor je goeie LED lampen. De Hema heeft ze ook, en zelfs de Aldi regelmatig! Let evt. wel op wel/niet dimbaar!

Bijdrager
    fred44nl

en hoe zit het met de kosten en de baten ??

anders gezegd: welke lampen ga je wèl en welke ga je niet vervangen ??

als een nieuwe led-lamp van 5 Watt bijv. € 5,– kost en de stroom bijv. € 0,25 / kWh, hoeveel uur moet die lamp dan jaarlijks branden, voordat het voordeel oplevert om een 60 Watt gloeilamp te vervangen.

(kan iemand hier een sommetje van maken??)

naast de fianciële kant is er ook het milieu aspect.

minder stroomverbruik is natuurlijk goed, maar die nieuwe led-lamp moet ook ergens worden gemaakt en dat geeft weer een belasting van het milieu.

kortom, lampen die niet veel aangaan èn het gewoon nog doen , hoef je niet te vervangen.

Bijdrager
    Shmoo

+1 Fred

Bijdrager
    fred44nl

even een voorbeeld:

ik heb 3 buitenlampen met bewegingssensor van elk 60 Watt.

die lampen branden per jaar hooguit 100 uur, want ik zet dat alleen aan als ik na het eten alle  plasticverpakkingen in de oranje kliko moet gooien èn ook als we ’s avonds weggaan.

3 x 60 x 100 x 0,25 / 1000 = € 4,50 per jaar aan stroom.

dus als ik nu 3 nieuwe LED lampjes á € 5,– koop, dan ben ik na ruim 3 jaar quitte.

mááárrrr, ik heb nog peertjes van 40 en 60 Watt op voorraad.

wat doe ik daar dan mee ??

weggooien ??

dat is toch je reinste kapitaalvernietiging èn milieu vervuiling:)

Bijdrager
    Brombeer

Dus bij Fred hebben ze oranje kliko’s?

Hier zijn ze decent grijs en de groenbak heeft een groen deksel.

Volgend jaar moeten we ons aanwennen die bakken op een bepaalde manier aan de straat te zetten om zo de automatisering te dienen. We zullen het zien. Desnoods met een lampje erop.

Bijdrager
    fred44nl

wij hebben 3 kliko’s:

een groene, die is geheel groen en wordt gratis geleegd

een oranje, die is grijs met een oranje deksel, ook gratis

een grijze, die is geheel grijs, betale, betale, betale

Bijdrager
    KarelWillem

Groen, Bruin, Blauw en Grijs met oranje deksel (240 liter per stuk).

Dat is waar wij mee moeten handelen.

En dan wordt er nog serieus gesproken over een aparte glascontainer. .:)

Bijdrager
    GoeieDag

De topic is LED lampen, heren. Of moet ik zeggen: ouwe wijven?!

Bijdrager
    Shmoo

Ik neem aan dat 0,25 cent voor een kilowatt stroom een eerlijke prijs is, ook voor het komend jaar?

Dan zou ik deze twee kunnen gebruiken in de tuinverlichting waar nu twee spaarlampen inzitten die al zeker 7 jaar oud zijn.

Deze twee sterke lampen van 16Watt branden ongeveer 1000 uur per jaar wat uitkomt op ongeveer 7 of 8,- per jaar aan stroomkosten? Dat ik vind ik niet veel geld maar mogelijk kan ik nog slimmer omgaan met het aan/uit concept.

De lampen van de HEMA zijn iets duurder dan die van IKEA. Ik kies liever voor IKEA omdat dit bedrijf nooit moeilijk doet over retouren en garantie.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Shmoo op 14 december 2019 om 14:18</p>
    De lampen van de HEMA zijn iets duurder dan die van IKEA. Ik kies liever voor IKEA omdat dit bedrijf nooit moeilijk doet over retouren en garantie.

dan laat je ze door Ikea opsturen.

is 1600 lumen niet een beetje veel ??

dat is meer dan 100 Watt van een gloeiende lamp.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 60)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.