7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    bare_nature

Trademarks voor een dummy

Hallo,

Ik ken weinig af van trademarks wat betreft de juridische basis en regelgeving. Er zijn wellicht veel developers die in een soortgelijke situatie zitten. Zijn er hier mensen die wat tips kunnen geven inzake trademarks en wel over het volgende?

Ik ben niet geïnteresseerd om een trademark aan te vragen. Mijn focus is om niet in het vaarwater van andere bedrijven te komen. Ik vind het bijvoorbeeld frappant (als je er goed en wel over nadenkt) dat Apple erin geslaagd is om een alledaags woord te trademarken.

1) Hoe ga je het best na of een bepaalde naam vrij gebruikt mag worden (afgezien van de traditionele Google zoekopdracht)?

2) Is het mogelijk dat ik vandaag een naam gebruik voor een applicatie en dat die, bij wijze van spreken, morgen door iemand getrademarked wordt en ik doodleuk mijn applicatie moet veranderen?

Andere tips zijn uiteraard ook welkom!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Juridisch advies vragen op het Internet is niet de beste manier om aan goede antwoorden te komen … ik zou zeggen: ga naar een rechtswinkel bij je in de buurt en stel deze vragen aan een medewerker daarvan.

Bijdrager
    Yaris

Kijk om te beginnen eens op de site van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom.

Moderator
    Poezenbeest

Het begrip trademark zegt niets, zelfs al zet je ™ achter je naam of een ®…

Binnen Nederland geniet je bescherming van je naam als je actief handelt met die naam, hem uitdraagt en hem voert. De bescherming geldt binnen jouw actieradius en dan moet je zowel denken aan de branche waarin je handelt met die naam, als het gebied waarin je handelt.

Voorbeeld: Stel, ik verkoop drukwerk vanuit Amsterdam en eigenlijk werk ik in de hele Randstad, en ik doe dat onder de naam DrukZerk. Ik kan dan met succes iedereen belemmeren om in de buurt van de Randstad onder de naam DrukZerk drukwerk aan te bieden, maar ook aanverwante producten, zoals vromgeving of afwerking. Onder de naam DrukZerk mag niemand een zaak openen met producten die ook maar iets te maken hebben met drukwerk.

Iemand uit Groningen kan ik echter niet belemmeren, omdat ik daar geen naamsbekendheid geniet, net zo min als dat ik dat in de kappersbranche geniet. Als een kapper in Rotterdam ook de naam DrukZerk wil voeren, dan kan ik daar weinig tegen doen, het onderscheid tussen de twee bedrijven is namelijk duidelijk.

Je kan een merk laten deponeren bij het Nederlands of Europees Merkenbureau en natuurlijk bij de Kamer van Koophandel. Deze registraties bieden alleen uitkomst als je meer bewijslast wil hebben bij een eventuele claim op de naam, plus dat het een soort van onderzoek is, waardoor je beschermd bent tegen claims van anderen. Het beschermen van je naam is verder een juridisch zwaar proces.

Eigennamen zijn nooit beschermd, zo zou ik als ik Albert Heijn heet, gewoon een bedrijf (zelfs een supermarkt) onder die naam mogen voeren, de enige bescherming die Albert Heijn NV dan nog heeft is hun beeldmerk (logo) en hun formule, die mag ik niet zondermeer overnemen.

Ik meen dat een en ander geregeld is in het Wetboek van Koophandel, anders lijkt boek 2 of 5 van het Burgerlijk Wetboek mij een goeie vindplaats.

Bijdrager
    janvanes

Eigennamen zijn nooit beschermd, zo zou ik als ik Albert Heijn heet, gewoon een bedrijf (zelfs een supermarkt) onder die naam mogen voeren, de enige bescherming die Albert Heijn NV dan nog heeft is hun beeldmerk (logo) en hun formule, die mag ik niet zondermeer overnemen.

Een jurist kan je vertellen dat dat niet klopt; precies dit geval is nl. jaren geleden al eens een rechtszaak geweest. Heel toevallig bestaat, of bestond, er ergens in Nederland een (onafhankelijke) kruidenier die Albert Heijn heet, en die zijn naam op zijn gevel had gezet – zonder dat hij op enigerlei wijze verbonden was aan de “echte” Albert Heijn/Ahold. De rechter heeft daar uiteindelijk een stokje voor gestoken, omdat het tot teveel verwarring zou kunnen leiden.

Bijdrager
    bare_nature

De antwoorden maken een deel van het probleem duidelijk, namelijk dat deze regelgeving sterk verschilt van land tot land. Als je bijvoorbeeld een iOS applicatie verspreid via de App Store dan kan het erg complex worden.

Voor alle duidelijkheid, ik ben niet op zoek naar juridisch advies. Ik vraag me enkel af in hoeverre je rekening kan of moet houden met reeds bestaande namen (al dan niet getrademarked).

Bedankt voor de reacties en tips!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De reden dat men in Amerika overal ™ of ® opplakt, is omdat het daar (net als in bijvoorbeeld Engeland) veel meer de taak van de eigenaar van het merk is om dat actief te verdedigen. Als Zerk in Amerika een DrukZerk-filiaal begint en niet “DrukZerk™” overal op zet maar alleen “DrukZerk” (zonder ™), en iemand anders opent ook een bedrijf met diezelfde naam, dan is er grote kans dat een rechter vindt dat Zerk niet duidelijk genoeg aangegeven heeft dat hij die naam claimt voor z’n bedrijf of product, en dus dat die ander z’n gang mag gaan.

Overigens zijn handelsmerken ooit vooral uitgevonden ter bescherming van de consument, en niet zozeer de fabrikant. Het idee was dat als jij een computer koopt waar Apple® opstaat, je zeker kunt zijn dat die computer ook echt door Apple, Inc. gemaakt is en niet door iemand die probeert minderwaardige computers te verkopen onder de naam van een ander. Helaas is het tegenwoordig zo dat handelsmerken vooral gebruikt worden door bedrijven om concurrentie te voorkomen of dwars te zitten.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.