12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    sytrusze

Trackpad venster verplaatsen

Hallo allemaal,

Vroegàh, toen ik nog een oude MBP met Leopard had (of Snow Leopard) was er een handige trackpad functie die ik altijd gebruikte. Je kon vensters verplaatsen met 3 vingers. Dus stel ik heb een finder venster open. Als ik dan boven in het venster ga staan met de cursor en dan 3 vingers op de trackpad leg, kan ik het venster verplaatsen.

Ik mis deze functie in de settings van Mojave. Iemand die weet of dit nog mogelijk is of heeft Apple dit volledig eruit gesloopt?:(

Bijdrager
    McPim

Kan nog steeds. In het Engels: ‘System Preferences’ -> ‘Accessibility (Toegankelijkheid) -> ‘Pointer Control’ -> ‘Mouse & Trackpad’ -> ‘Trackpad Options..’ -> vinkje bij ‘Enable dragging’ en kies ‘three finger drag’:

Vroegàh was het iets minder verstopt..

Bijdrager
    sytrusze

Jeeeej!! Top, hartelijk bedankt:)

Man man man, Apple…wat een logica weer. Een prachtige Trackpad optie in de System Preferences en dan de Scrolling/Dragging functies ergens apart verstoppen. Why tho..

Bijdrager
    McPim

Onbegrijpelijk inderdaad.. Ik gebruik dit ook al jaren en heb me destijds suf gezocht toen het opeens verstopt werd. Gelukkig kan het nog steeds!

Bijdrager
    sytrusze

Indd…gelukkig hebben we McPim to save the day;)

Bijdrager
    yellow

Dit is superhandig! Thnx!

Bijdrager
    GoeieDag

Of het zo onlogisch is dat Apple dit schijnbaar verstopt heeft, kun je over discussiëren.

Want bij dit soort instellingen zit het ook altijd weer het risico dat gebruiker het activeren, en vervolgens klagen dat hun Mac raar doet. Dus hoe bereikbaar moeten weinig gebruikte instellingen zijn? Voor veel gebruikers is 3-vingerig werken toch net een vinger te veel.

Bovendien zal de z.g. (zelfbenoemde) ‘power-user’ toch alle instellingsmogelijkheden eens een keer doorspitten; voor Toegankelijkheid, want daar zitten allerlei onverwachte juweeltjes verstopt.

Bijdrager
    sytrusze

<p class=”cite”>GoeieDag op 12 februari 2020 om 11:19</p>
    Voor veel gebruikers is 3-vingerig werken toch net een vinger te veel.

Ik begrijp je punt. Maar er staan wel genoeg andere 3-vingerige opties in de “normale gebruiker” instellingen, zelfs 4-vingerig!

In mijn opinie: zet het er gewoon bij, maar zet het default uit. Voor de gebruikers die klagen dat hun Mac raar doet als ze per ongeluk een instelling aanvinken, tjah…dat kan ook gezegd voor over al de andere mogelijke gestures.

Conclusie van dit hele verhaal: Rip Steve Jobs;)

Bijdrager
    McPim

In El Capitan is het verdwenen, daarvoor was het zelfs een van de vier ‘hoofd’-opties, met het vinkje standaard uit:

Geen idee wat destijds de overwegingen waren, het meest logische lijkt me dat deze functie weinig gebruikt werd en daarom maar naar de afdeling ‘mensen met een beperking‘ is verplaatst. Ik kan er mee leven 😆.

Bijdrager
    sytrusze

<p class=”cite”>McPim op 12 februari 2020 om 11:53</p>
    en daarom maar naar de afdeling ‘mensen met een beperking‘ is verplaatst..

😆

Inderdaad, Apple heeft vast onderzocht of het veel gebruikt werd of niet. Achja, ik kan (of moet) er ook maar mee leven 😆

Bijdrager
    yellow

Je kan er ook tekst mee selecteren. Superhandig! Duim wordt minder belast.

Bijdrager
    sytrusze

<p class=”cite”>yellow op 12 februari 2020 om 12:42</p>
    Je kan er ook tekst mee selecteren. Superhandig! Duim wordt minder belast.

Indd, echt een ideale gesture!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.