14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    vancoev

Trackpad blijft selecteren

Sinds (maar ik weet niet of het daardoor is) de trackpad update van een paar maanden geleden, slaat de trackpad (van mijn unibody Macbook) op hol. Je kunt er niet meer mee aanwijzen, maar alleen maar selecteren. Je krijgt dus bij bewegen over het scherm alleen maar blauwe strepen uitgaande van de beginpunt van de muis. Wanneer dit gebeurt, doet de linker muisknop het soms ook niet meer. Het probleem doet zich voor na ongeveer 1,5-2 uur werken. Overigens zit ik op OSX 10.6.4.

Bijdrager
    Vinhelper

Is vrijwel zeker een warmteprobleem dan. De ruimte tussen je batterij en trackpad wordt kleiner en daardoor wordt de knop ingedrukt (gehouden).

Als je nog garantie hebt, trek aan de bel bij Apple of de APR.:thumbsup:

Bijdrager
    vancoev

Klinkt op zich wel redelijk. Alleen hoe verklaar je dan het probleem met de muis? Want die doet mee met het voortdurend selecteren. Mijn garantie is verlopen, dus zin in dure reparaties of onderzoek heb ik niet.

Bijdrager
    Vinhelper

Zet die maar eens uit, en gebruik alleen de muis. Komt het probleem dan nog voor?

Garantie verlopen? Dat kan niet, want die modellen zijn er nog niet eens 2 jaar, je hebt namelijk 2 jaar garantie. Of bedoel je een MacBook Pro?:slant:

Bijdrager
    Oppie

Twee jaar garantie? Waar komt dat verhaal toch vandaan?

Bijdrager
    zwiep

De Nederlandse wetgever

Bijdrager
    RobinProductions

In belgië heb je altijd ook al zegt de fabrikant van niet 2jaar wettelijke garantie maar de nederlandse wetgeving is anders… Al zou ik toch even voor de zekerheid naar een APR gaan

Bijdrager
    SMTR
    zwiep op 18 augustus 2010

De Nederlandse wetgever

Onzin. In de Nederlandse wet staat nergens dat je 2 jaar garantie moet krijgen, als Apple 1 jaar geeft staan ze in hun recht.

Bijdrager
    Yip

Het is altijd een vaag verhaal geweest met de garantie die Apple wilt geven en wat de Europese wetgeving voorschrijft. Op elektronische producten moet 2 jaar zitten, zo hebben de luitjes van de EU bepaald.

Bijdrager
    Oppie

Ja, en de regels zijn in NL toch iets anders, en aangezien het geen EU wet is maar enkel richtlijnen, geldt de NL wet! Garantie is sowieso een verplichting van de leverancier, en niet van de fabrikant (als de fabrikant althans ook niet de leverancier is zoals in de Apple Store).
    Geen twee jaar dus!

Wel langer: over de in redelijk verwachte levensduur van een apparaat; dus bv drie jaar of zo op een laptop.
    Het addertje is: na een half jaar moet jij kunnen bewijzen dat ‘de fout’ aan ‘de andere kant’ ligt.
    Moto indachtig houden: gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende grootheden, die vaak geen correlatie hebben…

Bijdrager
    michelvdb

Een EU-richtlijn ís wet en móet door álle lidstaten in een nationale wet gegoten én toegepast worden. Mij dierbaar vaderland heeft bij gebrek aan implementatie van enkele EU-richtlijnen al miljoenen euro boetes moeten betalen.

Bijdrager
    Oppie

Toch niet helemaal:

Veel ondernemers en consumenten denken dat de wettelijke garantie twee jaar is. Voor Europa is inderdaad bepaald dat iedereen een wettelijke garantie van twee jaar heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de wettelijke garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar wettelijke garantie u hebt. Daarin staat namelijk dat u recht hebt op een product van goede kwaliteit. In Nederland wordt de wettelijke garantie ook wel ‘het wettelijk recht op een deugdelijk product’ genoemd. Hoe lang u dat wettelijk recht hebt, hangt af van het product dat u koopt. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.

Voorbeeld
    Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.

In Nederland hebt u dus vaak langer dan twee jaar recht op een deugdelijk product.

Bron

Meer info:

Wat is het nut van garantie?
    Er zijn twee soorten garantie:
    – Wettelijke garantie.
    – Garantie van de fabrikant of de verkoper. Hoe lang de garantie duurt, staat in de garantievoorwaarden.
    Als de fabrikant of de verkoper garantie geeft, is dat dus iets extra’s. Het is een aanvulling op de rechten die u volgens de wet hebt. Garantie heeft een groot voordeel. Gaat het product binnen de garantie kapot? Dan moet de andere partij bewijzen dat dit uw schuld was. Bij de wettelijke garantie geldt dit alleen voor de eerste zes maanden. Daarna moet u wel zelf bewijzen dat het product ondeugdelijk is. Tijdens de extra garantieperiode hoeft dit dus niet.

Bijdrager
    SMTR
    michelvdb op 18 augustus 2010

Een EU-richtlijn ís wet en móet door álle lidstaten in een nationale wet gegoten én toegepast worden. Mij dierbaar vaderland heeft bij gebrek aan implementatie van enkele EU-richtlijnen al miljoenen euro boetes moeten betalen.

EU richtlijn is GEEN wet, het is een richtlijn. In Nederland geld het Nederlandse consumentenrecht, dat deels op de richtlijn van EU gebaseerd is. Toch kan er aan de richtlijn geen enkel recht ontleend worden omdat het geen wet is. Rechten kunnen enkel ontleend worden (in dit geval dan) aan het Nederlandse consumentenrecht.

Daarnaast is de garantie uit de richtlijn van EU en dus die uit de Nederlandse wet niet hetzelfde als fabieksgarantie zoals gegeven door Apple.

Bijdrager
    SMTR

Ik sluit mij tevens aan bij voorgaande post van Oppie, die helder en duidelijk uiteenzet hoe het geregeld is….

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.