4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    RWVV

Trackpad 2 vinger swipe/scroll issues

Beste mensen,

Hopelijk kan iemand me helpen:

Ik wil mijn trackpad anders instellen, zodat ik met 3 vingers app windows kan slepen. Wanneer ik geen muis heb aangesloten vind ik het nogal irritant dat ik met 1 vinger de trackpad moet indrukken en met een andere vinger moet gaan slepen. Daarom wil ik via settings/accessibility de functie aanzetten om met 3 vingers dingen te slepen. Dat werkt uitstekend.

Alleen zit ik met het probleem dat deze functie een conflict veroorzaakt met 1 van de gestures die ik heb ingesteld. Ik heb normaal ingesteld om met drie vingers te swipen om een pagina vooruit en achteruit te gaan, in bijvoorbeeld een browser. Dat werkt niet meer als ik slepen aan heb staan voor 3 vingers.

Hierom heb ik de twee overige functies van de trackpad opties geprobeerd, ‘scroll left or right with two fingers’ en ‘swipe with two or three fingers’. In beide gevallen werkt het wel als ik naar rechts beweeg met 2 vingers, maar niet naar links. Ik denk dat ik iets over het hoofd zie, of er gaat iets fout. Heeft iemand advies voor me? Hieronder de settings die ik aan heb staan.

Bijdrager
    McMeller

Dat kan, zie https://support.apple.com/nl-nl/HT204609.

Aan de specifieke titel van het artikel valt af te leiden dat deze instelling verhuisd is sinds de komst van Force Touch. Voor die tijd was het volgens mij inderdaad een voorkeur in het paneel waar je al keek.

Bedankt voor de tip, ik vind het eigenlijk ook wel handig.

Bijdrager
    McMeller

Sorry, ik had je vraag niet nauwkeurig genoeg gelezen. Je had het wel gevonden maar loopt tegen een conflict aan.

Ik heb de functie voor slepen met drie vingers nu ook geactiveerd en kan nog steeds met twee vingers heen en terug navigeren in Safari. Met drie vingers werkt het als vasthouden/selecteren/slepen.

Zit het hem niet in de bovenste functie van Meer bewegingen (More Gestures), Vegen tussen pagina’s (Swipe between pages)? Jij hebt vegen met twee of drie vingers geselecteerd, dat lijkt mij conflicterend met slepen met drie vingers. Bij mij staat hij op de standaard-instelling, links/rechts scrollen met twee vingers.

Op basis van je screenshot lijk je nog macOS Sierra te draaien, ik draai Mojave. Misschien maakt dat ook nog iets uit.

Bijdrager
    RWVV

Ik denk dat de versie van het OS niet zo veel uit zou moeten maken, aangezien de functie in de ouder versie ook al moest werken. Een beetje vreemd, een tijdje nadat ik mijn eerste bericht had gepost gisteren, wilde de twee vinger scroll optie wel werken, hetzij grillig. In de praktijk gebruik ik de forward/backward gesture voornamelijk in browser (Firefox) en ik merkte op dat op de ene website de gesture wel werkte en op de andere niet.

Nu doe ik gewoon even een gok, wellicht dat op sommige websites via de CSS horizontale scroll wordt tegengehouden, bijvoorbeeld door een grote achtergrond img niet voor scroll te laten zorgen op een viewport. Dat zou er wellicht voor zorgen dat als ik mijn gesture doe, de browser het dan wel als scroll registreert, in plaats van gesture. Weird.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.