15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Lohran

Traag internet

Ik weet het, er zijn meerdere topics over en heb ze ook allemaal bekeken. Maar ik kom er echt niet uit..

Even de situatie schetsen:
    iMac 27″ (LAN)
    Asus EEPC (WLAN)
    MacBook Air (WLAN)

Linksys WRT54G router

Snelste abbo van Ziggo.

De iMac en de Asus hebben geen problemen, maar sindskort heeft mijn MBA kuren. Internetten gaat soms tergend traag (of werkt gewoon niet) en dan opeens werkt het voor een paar minuutjes weer goed. Op het moment dat het internet traag gaat, kan ik ook erg moeilijk contact leggen met de router (naar de instellingen via browser). De router is wel aan de wat oude kant, maar waarom werkt het dan wel goed op de Asus? En waarom heeft het de afgelopen 3 weken wel goed gewerkt op de MBA, maar nu opeens niet? Wel moet ik zeggen dat de router Torrents ook al moeilijk aan kan. Na een firmware update was dit wel verbeterd, maar internetten en downloaden gaat niet goed samen meer (voor de firmware update klapte de router er uit na een tijdje downloaden).

Iemand enig idee? Want wil toch wel graag normaal kunnen internetten op m’n MBA..

Nog wat info:

linksys:
    PHY-modus: 802.11g
    BSSID: 0:1a:70:51:22:c7
    Kanaal: 11
    Netwerktype: Infrastructuur
    Beveiliging: WPA – persoonlijk
    Signaal/ruis: -59 dBm / -88 dBm
    Verzendsnelheid: 54

http://www.tweakers.net ping statistics —
    10 packets transmitted, 9 packets received, 10.0% packet loss
    round-trip min/avg/max/stddev = 86.805/1654.205/4249.189/1300.693 ms

Kan ik de router gewoon op een ander kanaal zetten, of moet ik dan ook nog wat in de laptop veranderen? Overigens heb ik niet het idee dat er storing is door buren, hij vindt gemiddeld nog 3 andere WLAN’s en die zitten volgens mij op andere kanalen.

En wat is een aan te raden router? Er moet nog wel 1 LAN kabel uit kunnen, zodat de iMac nog wel de maximale snelheid kan benutten (of is WLAN tegenwoordig net zo snel? Op iMac LAN 8,5mb/s in de praktijk en MBA WLANrond de 2mb/s, g-netwerk dus).

Hopelijk kan iemand me helpen! Alvast hartelijk bedankt.

Bijdrager
    Hansi2124

Ja kan de router inderdaad gewoon op een ander kanaal zetten; je computers zoeken verbinding met de netwerknaam (welke hetzelfde blijft).
    Kijk in Systeemprofiel / Netwerk welke kanalen bij jou in de buurt bezet zijn en probeer daar 5 kanalen vanaf te zitten.
    Probeer ook of het helpt de modem/router uit- (1 minuut) en aan te zetten.
    Zet je MBA eens op een andere plek.
    Maar die tips ben je natuurlijk ook al tegen gekomen tijdens het zoeken naar oplossingen.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Druk eens met option ingedrukt de waaier van Airport in, en kijk eens onder RSSI. Is deze waarde heel laag? Dan heb je gewoon last van slecht bereik. Staat je DNS wel goed? Verfris je IP-adres ook even op de MBA. Echter is het niet echt handig dat je die 54G hebt icm. het snelste Ziggo abbo, omdat je dan toch nooit de volledige snelheid haalt op het draadloze netwerk.

Bijdrager
    Lohran

De RSSI is -59dbM (staat bij signaal/ruis). Niet echt hoog dus. Maar de laptop wordt daar al 3 weken gebruikt en geen problemen gehad daarvoor. De router staat 1 verdieping lager.

Dat het niet handig is dat we nog een 54G hebben klopt, maar wordt de snelheid dusdanig verhoogd als ik een N router neem? Dan haal ik alsnog niet de max. uit het abbo toch? Grote downloads doe ik nog op de iMac (via LAN dus), daar haal ik wel goede snelheden op. Maar zodra ik uit huis ben gooien mijn ouders het abbo ook omlaag hoor.

Ik ga eens proberen het kanaal te veranderen.

Bijdrager
    johnkeates

Je kan kijken of het aan de software van de WRT54G te wijten is, installeer eens DD-WRT, als het dan wel werkt weet je dat het aan de Linksys software ligt. Plus dan kan je gewoon DD-WRT houden.

Bijdrager
    Lohran

Ik zit nu op ongeveer 3 meter van de router (zelfde verdieping) en nu lijkt het goed te gaan (nu via kanaal 13).
    Alleen het signaal blijft alsnog vrij laag..:

linksys:
    PHY-modus: 802.11g
    BSSID: 0:1a:70:51:22:c7
    Kanaal: 13
    Netwerktype: Infrastructuur
    Beveiliging: WPA – persoonlijk
    Signaal/ruis: -56 dBm / -94 dBm

RSSI: -54 (wisselt)

Denk dan toch dat het de afstand is? Alleen raar dat dat wel 3 weken goed ging..

Heeft DD-WRT nog zin dan?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Als je er een oud computer ventilatorje op monteert kan je met DD-WRT in ieder geval je bereik flink uitbreiden. Het is het proberen waard.

Bijdrager
    Lohran

Nou, het lijkt toch de afstand te zijn, want zit nu op zolder en heb weer geen internet.. Blijf het raar vinden (Asusje heeft geen problemen, daar zit ik nu op).
    Het waaiertje op de MBA is wel gewoon vol.

Tijd voor een nieuwe router? En zo ja: welke (AirPort)? En watvoor snelheid kan ik in de praktijk (mb/s) halen met een N router?

Bijdrager
    johnkeates

met DD-WRT kan je de output power van 71mW naar 251mW ‘upgraden’. Dan wordt ie wel warmer (ik zou 171 mW eerst proberen). DD-WRT heeft betere software dan Linksys.

Bijdrager
    Lohran

Ok, dan probeer ik dat sowieso even. Overigens, werkte het net wel weer even, maar nu weer niet..
    Leuk, net een laptop van bijna 1400 euro gekocht (gelukkig ging de btw er wel af ;)) en dan amper kunnen internetten;)

Bijdrager
    Lohran

Hmm, ik wil de nieuwe software downloaden, en jahoor, de enige in de lijst die niet mogelijk is:

Linksys WRT54G v7.0 not possible no

Bij mij staat er in het upgrade scherm van de router: Firmware Version: v7.00.8

Kan ik dan een andere er op zetten? Of maakt dat het alleen maar erger.

Bijdrager
    Lohran

V7 blijkt niet de beste versie te zijn. Tijd voor een andere router.
    AirPort of toch een andere?

Bijdrager
    johnkeates

De versie staat op de onderkant van de Router. Er is een sticker met een vakje waar WRT54G op staat en van v7 of v8 o.i.d er achter.

Die specifieke router is goedkoop en werkt in de meeste gevallen goed, maar implementeert niet alle standaarden netjes en is op het randje van ‘net goed genoeg’ (qua componenten) gebouwd. Vandaar dus je problemen :)

De laptop heeft geen probeem, die doet gewoon wat ie moet doen. Waarschijnlijk kan ie alleen lekker communiceren met een 802.11x protocol dat netjes volgens de regels werkt (zoals het hoort). Dat kan aan de broadcom chip liggen of de driver van Apple.

AirPort heeft als voordeel dat er sterke zenders in zitten, en er extra opties aanwezig zijn. (Express kan bijv. Audio streamen en USB printers en schijven delen, de gewone Base Station [Airport Extreme] kan nog meer [behalve audio] dus daar heb je wel wat aan). Het is vooral met je snelheid heel fijn om te gebruiken. Als je de AirPort te duur vind heeft Asus in de high-end range nog wel wat apparaten zitten die ook net zo goed zijn (en ook bijna net zo duur – kwaliteit kost gewoon geld). Wat je ook kan doen is in de DD-WRT lijst kijken of een bepaald model dat je wel aanstaat DD-WRT kan hebben. Die software biedt je vele voordelen t.o.v. de standaard software van de meeste fabrikanten. De fabrikant Buffalo heeft zelfs z’n eigen software in de bak gegooid en die van DD-WRT in licentie genomen om dat het gewoon beter werkt.

Inactief
    Anoniem

IPv6 uitgeschakeld op de MacBook?

Bijdrager
    Lohran

Het AirPort Extreme Basisstation (89 euro) vind ik nog wel te doen. Als alles dan weer goed werkt. Werkt een Asus laptopje daar ook goed op?

IPv6 heb ik ook uitgeschakeld, maar mocht niet baten. Het zit echt in het bereik, want op bed werkt het gewoon wel goed, maar op m’n bureau (waar m’n extra monitor staat) niet. Waaier blijft wel vol bereik geven, alleen ik ontvang dan niks meer.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.