14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    TRM

Traag draadloos internet: wat zie ik over het hoofd.

Wel, er is al veel over geschreven (dank Zerk voor het overzicht), toch een vraag over het volgende…

De situatie:
    Een fonkelnieuwe Macbook heeft een instabiele en vaak matige airportverbinding met mijn Draytek 2600WE router (firmware recent geupdate) en daardoor bij tijd en wijle traag internet. En dat terwijl mijn (oudere) Macbook Pro een stabiele sterke verbinding en continu snel internet heeft. Ook mijn iMac met vaste verbinding heeft prima internet.

Geprobeerd:
    > Gevarieerd met kanaal.
    > Teruggebracht naar de winkel. Aanvankelijk leek airport daar ook niet goed te werken. Later wel, de technische dienst kon niks vinden.
    > Leopard opnieuw geïnstalleerd.
    > Updates gedraaid.
    > Met APGrapher check gedaan op meest ongebruikte kanaal in mijn omgeving. Die ingesteld.
    > Macbook dichtbij de router gezet, zo ongeveer er bovenop.
    > Oude verbinding uit Sleutelhangertoegang verwijdert.
    > Verbinding tussen Macbook en router opnieuw tot stand gebracht zonder beveiliging. Vervolgens password en access control weer aangezet.
    > Geëxperimenteerd met veiligheidsmaatregelen aan en uit.

Soms is de internetverbinding vrij snel, dan weer erg traag. Onafhankelijk van de beveiliging aan of uit. Meer dan drie ‘streepjes’ sterk is de verbinding vrijwel nooit, bij mijn Macbook Pro continu vier.

Iemand nog ideeën? Ik sta op het punt de Macbook weer in te leveren bij de winkel.

Bijdrager
    Pieterr

Heb je al eens van iemand even een ander merk/type wireless router geleend, en gekeken of het probleem daarmee verholpen is? Er zijn een aantal suppliers van draadloze chips, en de ene combinatie werkt soms minder goed dan de andere.

(Dit is bijvoorbeeld een goede wireless router)

Bijdrager
    TRM

Nee, een routerwissel heb ik nog niet geprobeerd. Ik vind het ook nogal wat, want als dat wel zou blijken te werken, moet ik dus een nieuwe router kopen. Mag je niet simpelweg van een Macbook verwachten dat ie gewoon werkt?

Bijdrager
    Pieterr

Ja dat mag. Maar dat mag je van een wireless router ook. Een router wissel geeft je uitsluitsel of het probleem echt (alleen) bij de MacBook ligt, en zo’n testje is snel gedaan.

Bijdrager
    McHank

hoe kan het nu aan de router liggen als de mbp een stabiele en snelle verbinding heeft? heb je al eens geprobeerd met je nieuw mb aan een ander netwerk te verbinden waarvan je weet dat het snel werkt? Bijvoorbeeld bij familie of vrienden.. Als je daar ook gekut hebt weet je dat het aan je mb ligt.

Bijdrager
    Pieterr

McHank suggereert eigenlijk hetzelfde: probeer eens bij een andere wireless router.

Bijdrager
    DMT

Ik heb hier hetzelfde probleem..

Nieuwste iMac en MacBook werken niet naar behoren, wat betreft internet… ook alle bovenstaande opties, van TRM, geprobeerd, maar geen verbetering. Gekke is, bij verschillende routers, dat de oude iBook en mijn MacBook Pro het altijd ‘snel’ en goed doen!
    Ik heb winkel al gebeld voor advies, maar geen resultaat… Enige optie is dat ze een hardware check doen bij Apple, maar dan ben ik de comp’s weer minimaal 2 weken kwijt, kost geld en geen garantie dat het wordt gemaakt… want Airport werkt (af en toe)…..

Erg irritant dus!

Mocht iemand DE oplossing hebben hoor ik dat graag.

Bijdrager
    TRM

Dank voor de tips. Op een ander draadloos netwerk geprobeerd. Eerst okay. Toen slechte verbinding en traag internet. Later weer okay. Kortom: niet stabiel, net als thuis. Onderwijl mijn MBP op andere netwerk geen problemen. Irritant hoor.

Bijdrager
    Hansi2124

Zit je Airport kaartje wel goed in je MacBook? Haal die er eens uit en doe hem er dan nogmaals in. Kijk ook of dat loshangende draadje van het kaartje goed bevestigd zit aan je MacBook.

Bijdrager
    Pieterr

Is dat niet meer iets voor de Apple Service om uit te voeren?

Bijdrager
    TRM

De Macbook heeft al twee weken bij de reparatie gelegen (waar men zegt niks gevonden te hebben), dus ik ga er maar even vanuit dat alle snoertjes vast zitten. Zou me daar zoals Pieterr al zegt sowieso niet aan wagen, hij is net nieuw en zit nog in de garantie.

Bijdrager
    Hansi2124

En hebben ze jou na die reparatie verteld dat ze de snelheid hebben getest en dat dat in orde was? In dat geval hoef je je MacBook niets te verwijten….

Bijdrager
    gipsman

Heb ooit iBook 2dehands gehad met goede/slechte verbinding naargelang je de klep meer/minder opende.Er was kennelijk wat mis met de antenna in de klep…

Bijdrager
    mackerjack

ik ben al een paar draadjes tegengekomen met mensen met dit zelfde probleem. ook ik heb een vrij recente macbook pro met die problemen. mijn oude powerbook en twee imacs hier hebben geen enkel probleem. als ik mijn macbook meeneem naar een ander heb ik precies hetzelfde flakkerende netwerkprobleem. zodra ik mijn macbook even kan missen ga ik hem aanbieden voor reparatie. het ligt duidelijk aan de machine. ik kan eigenlijk alleen maar fatsoenlijk werken als ik er een kabeltje inprik en dat is helaas niet altijd mogelijk..

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.