27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    Nana

Traaaaaag Safari

Mijn drie jaar oude MacBook is in het afgelopen half jaar opeens ontzettend traag geworden. Met name Safari is niet vooruit te branden. Ik heb wat programma’s weggegooid die ik niet gebruik, maar dat helpt nauwelijks. Is er iets anders aan te doen? Alvast bedankt voor reacties!

Bijdrager
    Hansi2124

Programma’s weggooien helpt niet, tenzij je hd bijna vol is. Hoeveel ruimte heb je nog op je interne hd? En heb je al in de talloze vergelijkbare topics geneuzeld op OMT naar een eventuele oplossing? Zo ja: wat heb je dan al uitgeprobeerd?

Bijdrager
    Nana

Bedankt voor de snelle reactie. Ik ben echt een groentje in dit opzicht, zoals mijn vraag misschien al suggereert. Waar zie ik hoeveel ruimte ik nog heb? Ik heb wel wat geneuzeld, maar door het traaaage Safari duurt het zo lang voor er een topic is geopend, dat er nauwelijks beginnen aan is. Het enige wat ik heb geprobeerd, is mijn prullenbak en mailboxprullenbak legen.

Bijdrager
    Hansi2124

Open een venster in de Finder. Ga daar naar Weergave / Toon statusbalk als dat nog niet actief is.

Klik dit aan en kijk wat er onderaan in dat venster komt te staan.

Ga ook eens proberen of je hetzelfde probleem ondervindt als je een nieuwe gebruiker (voor de test) aanmaakt. Dat doe je in Systeemvoorkeuren / Systeem / Gebruikers en groepen.
    Als het hangslot open is, klik dan op dat plusje en maak dan een standaard gebruiker aan. Log met die gebruiker even in en ervaar of je verschil ziet. Ga geen programma’s verder af, alleen Safari.

Bijdrager
    Nana

‘Toon statusbalk’ staat bij mij niet bij de mogelijkheden. Ik heb Mac OS X versie 10.5.8.
    Sorry, ik voel me nu helemaal een groentje…

Bijdrager
    Hansi2124

Ah, geeft niet. Dan kan je zonder problemen dat ene stukje overslaan en verder gaan met lezen bij “en kijk wat er onderaan in dat venster staat”.
    Misschien iets andere bewoordingen in Systeemvoorkeuren, maar de basis is hetzelfde.

Bijdrager
    IBram15

Misschien kan je een andere browser proberen, als je dan geen problemen hebt, ligt het aan safari. Is hij nog steeds traag ligt het of aan je internetverbinding, of aan je Macbook. Je kan natuurlijk altijd je systeem opnieuw installeren.

Bijdrager
    Lauwrence

Safari is nog wel eens geneigd wat geheugen op te peuzelen. Met het op het rode balletje klikken sluit je de applicatie niet, maar minimaliseert deze naar het dock, Safari gaat zo gewoon door met geheugen gebruiken.

Kijk dus eens onder de Activity Monitor (Finder > Go > Utilities) om te bezien wat het geheugen gebruik is. Even zoeken wat de NL benamingen zijn, ik gebruik uitsluitend Engelstalig OS X ˆˆ.

Bijdrager
    KarelWillem

Heb je deze al eens geprobeerd?

Sluit Safari
    Kijk in
    gebruiker > Bibliotheek > Caches > com.apple.safari
    verwijder
    Cache.db
    Herstart Safari

Bijdrager
    Oppie

KW: niet makkelijker via menubalk Safari>Verwijder cachebestanden…?!

Bijdrager
    Nana

Ok, bedankt voor alle reacties! Cachebestanden opruimen werkt niet. Ik zie nu wel waar het aan ligt:

In gebruik: 102,70 GB
    Beschikbaar: 8,77 GB

Volgende vraag: wat kan ik dan het beste opruimen? Wat kost er zoveel geheugen?

Bijdrager
    Hansi2124

Dat kan jij zelf het beste beoordelen. Heb je veel films, grote filmprojecten, grote downloads of complete cd’s op je hd staan?
    Met Whatsize (free trial) kan je kijken hoe groot de bestanden allemaal eigenlijk zijn.

Bijdrager
    Nana

Hm, Whatsize (dank voor de tip) wijst vooral bestanden aan waarvan ik niet weet wat het is. Wel een groot aantal muziekbestanden en een paar verdwaalde films verwijderd, dat scheelt al. Bedankt voor alle hulp.

Bijdrager
    Oppie
    Nana op 03 september 2011

Ik zie nu wel waar het aan ligt:
    In gebruik: 102,70 GB
    Beschikbaar: 8,77 GB

Ik zie niet aan deze getallen waar het dan aan zou liggen…
    Hoe doet e.e.a. het in een andere, nieuw aangemaakte gebruiker?
    Reset Safari geprobeerd?

Bijdrager
    Nana

Oh. Ik nam aan dat het interne geheugen bijna vol is en dat hij daarom zo traag is. Is dat niet zo dan?

Met een nieuw aangemaakte gebruiker leek Safari nog wel trager!

Hoe moet je Safari resetten?

Bijdrager
    Oppie

Menubalk Safari>Stel Safari opnieuw in…
    (Maar dat zal dan waarschijnlijk niet helpen, als de andere gebruiker ook het probleem gaf.)

Laat Activiteitenweergave (in hulpprogramma’s) eens draaien -op Alle processen- en kijk of er iets ‘aanloopt’ zoals Lauwrence al heeft genoemd.

Anders zoek eens op ‘trage Mac’ op dit forum of google, vind je nog veel tips. O.a. hoe je je HD checkt, want die zou aan het sterven kunnen zijn, en dit daarmee veroorzaken.

Bijdrager
    KarelWillem
    Oppie op 03 september 2011

KW: niet makkelijker via menubalk Safari>Verwijder cachebestanden…?!

Makkelijker wel. Alleen in Lion helpt dat nogal weinig.

Handmatig verwijderen van die cache, helpt echter wel prima.

Bijdrager
    Hansi2124
    Nana op 03 september 2011

Oh. Ik nam aan dat het interne geheugen bijna vol is en dat hij daarom zo traag is. Is dat niet zo dan?

Jawel, daarom gaf ik je ook die tip. Het is echter geen garantie dat daarmee dan ook jouw probleem gelijk niet meer bestaat. Dus als het nog steeds traag is, moeten we verder zoeken.
    Wat nu even belangrijk is: heb je een recente back up van je hd? Zo nee, dan is dat nu eerst even waar je mee aan de slag moet gaan.

Bijdrager
    Soedjono84

Cache legen lijkt mij ook de beste optie.
    Je hebt dan na het legen weer wat RAM.

Bijdrager
    Nana

Hij lijkt iets sneller, maar niet wonderbaarlijk veel.
    Ik heb idd een recente backup (zei ze blij).

Bijdrager
    Nana

Hij is nog steeds traag. In het activiteitenvenster zie ik niet veel bijzonders (al weet ik niet zeker waar ik op moet letten). Hoe kom ik erachter of de hd aan het sterven is?

Bijdrager
    Hansi2124

Dit is een van de symptomen.
    Een andere indicatie is dat de Mac moeite krijgt met opstarten: hij start soms wel en soms niet op. En vervolgens start hij helemaal niet meer op…. Dus maak zo regelmatig mogelijk een back-up voor het geval dat.

In Activiteitenweergave zet je de tab op CPU en kijk je welk programma op dat moment het meeste %CPU gebruikt. Dat wisselt steeds, maar als het foute boel is, dan zie je daar meestal wel iets wat helemaal aan kop blijft staan.

Bijdrager
    Nana

Wat betekent CPU eigenlijk? En ‘root’? Hoe komt het dat de meest energie-vretende activiteiten niet onder mijn eigen gebruikersnaam plaatsvinden, maar onder ‘root’?

/uploads/community/33861d281b49aa7d421eefccea285a93e09c8c17_0.png

Bijdrager
    Nana

Bijdrager
    SunKeeper

CPU is de processor. Die voert alle taken uit, zodat je Mac kan werken. Vergelijk het met een hart in een mens. (hardware)

root (ook wel kernel, dat is ongeveer hetzelfde) is Mac OS X zelf. Er draait een systeem, en daarin draait een account (jouw naam). Al jouw programma’s en vensters staan in jouw account, alles wat er voor nodig is om Mac OS X te draaien is de root. (waar kernel het eerste stukje software is wat de hardware aanstuurt) en root de software die daar op draait)
    Root betekent overigens ook je harde schijf, en dan met name de plaats waar de mappen ”Bibliotheek”, ”Gebruikers”, ”Programma’s” en ”Systeem” staan. (het begin van de schijf)

Hopelijk is het een beetje te begrijpen, veel simpeler kan ik het niet uitleggen.

Bijdrager
    Nana

Duidelijk. Dank je wel.
    Niks vreemds dus te zien in dit venster?

Inactief
    Anoniem

Wanneer je op CPU sorteert ipv van Werkelijk, kun je zien hoeveel de CPU belast wordt, dat geeft vaak een beter idee of er iets mis is.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.