12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

TP-Link AC1200 Whole Home Mesh WiFi dinges – goede aankoop?

Ik zie via Tweakers deze aanbieding bij Mediamarkt.

Twee stuks voor 88 euro. Nu gebruik ik een eerste generatie Time Capsule dat ik ooit in 2008 heb geïnstalleerd en functioneert nog steeds. Ik hoop eigenlijk dat mijn internet (WiFi) iets sneller wordt met deze nieuwe TP-Link dingen.

De bedoeling is wel dat ik ze los ga gebruiken. Dus één in huis A en de andere in huis B. Het hoeft voor mij niet gekoppeld te staan want met de oude Time Capsule had ik ook al overal internet in mijn huis. Ik neem aan dat nieuwere producten wel iets meer bereik hebben, op z’n minst hetzelfde.

De HDD in de Time Capsule heb ik ook al zeker zes jaar niet meer gebruikt dus dat is ook niet iets dat een vereiste is.

En als laatste, misschien kan ik vanwege deze nieuwe hardware een abonnement lager gaan zitten bij Ziggo. Betaal nu bijna 75,- per maand aan Ziggo voor een beetje fatsoenlijk internet en 8007 HD digitale zenders die ik amper kijk. Ik vind dat allemaal zo vreselijk zonde van het geld want de kosten zijn in verhouding zo vreselijk hoog voor de kwaliteit dat je er voor terugkrijgt. Zo’n Mediabox van Ziggo dat is bij elkaar ook allemaal 11,- aan hardware en 7,- aan plastic laat staan de software dat op die kastjes draait.

Bijdrager
    TheBigZ

Ziet er leuk uit. Ook per 3 verkrijgbaar.

https://www.tp-link.com/nl/www.decowifi.nl/

https://nl.hardware.info/reviews/9209/2/tp-link-deco-m4-review-hoe-de-m4-kwam-zag-en-overwon-testopstelling

TP-Link maakte ruim een jaar geleden indruk met de zijn budget mesh-systeem, de Deco M5. Dit was lang het goedkoopste multiroom wifi-systeem op de markt, maar presteerde in onze tests steevast zo goed dat het de no brainer-keus was voor wie een betaalbaar mesh-syteem zocht. We spreken hier in de verleden tijd, maar dat is niet helemaal terecht. Nog steeds spreken de prestaties van de M5 tot de verbeelding. Het geval wil alleen dat het systeem er een serieuze concurrent heeft bijgekregen.

De Deco M4 biedt bij zowel de mesh- als de doorvoertest zeer vergelijkbare prestaties. Bij de beide praktijktest doet de M5 het net iets beter, evenals verschillende aanzienlijk duurdere concurrenten. Met een prijs van 169 euro voor een 3-pack (120 euro voor een 2-pack) weet TP-Link zodoende met de Deco M4 opnieuw een haast ongekende prijs-prestatieverhouding te bieden. De Great Value award is dan ook dik verdiend.

Bijdrager
    TheBigZ

Shmoo op 15 juni 2019 om 14:04
    De bedoeling is wel dat ik ze los ga gebruiken. Dus één in huis A en de andere in huis B.

Dat is niet de bedoeling van een mesh-systeem. De afzonderlijke apparaten zetten gezamelijk één ‘net’ op.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mesh_networking

Bijdrager
    Shmoo

Oké jammer. Ik dacht het gewoon twee WiFi stations waren die je toevallig ook aan elkaar kunt koppelen voor beter bereik.

Bijdrager
    boerke

<p class=”cite”>Shmoo op 15 juni 2019 om 19:59</p>
    Oké jammer. Ik dacht het gewoon twee WiFi stations waren die je toevallig ook aan elkaar kunt koppelen voor beter bereik.

Dat is ook precies wat het zijn. (heb ze ook gehaald)

Ze zijn beide los aan te sluiten en als accespunt te gebruiken.
    Snelheid (op telefoon) plm 160 Mbps (heen en weer) 1 verdieping onder
    de TP-link, betonnen plafond.

Ik gebruik ze wel als mesh, die snelheid is nu door het hele huis.
    (10 x zo snel als de t-mobile modem/router)

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden geleden door  boerke.

Bijdrager
    csteelooper

<p class=”cite”>boerke op 16 juni 2019 om 08:51</p>

Dat is ook precies wat het zijn. (heb ze ook gehaald)

Ze zijn beide los aan te sluiten en als accespunt te gebruiken.
    Snelheid (op telefoon) plm 160 Mbps (heen en weer) 1 verdieping onder
    de TP-link, betonnen plafond.

Ik gebruik ze wel als mesh, die snelheid is nu door het hele huis.
    (10 x zo snel als de t-mobile modem/router)

off-topic, @boerke: lees ik dat nou goed? Heb jij T-Mobile Thuis? Hoe bevalt het? In welke regio woon je? Ik ben ook aan het nadenken over T-Mobile Thuis. Vandaar…

On-topic: Als je die dingen gebruikt zoals ze bedoeld zijn (Zie Boerke) dan zal het ongetwijfeld werken. Ik heb echter mijn twijfels of dat óók zo is als je ze in het scenario van Shmoo gaat inzetten. Want juist het feit dat ze met elkaar communiceren zorgt voor het grotere bereik. Zie TheBigZ…

Bijdrager
    fred44nl

lijkt me een goede aankoop.

komt redelijk overeen met de laatste versie AE

afhankelijk van de fysieke opstellingsmogelijkheden, zou je de wifi van de bestaande TC kunnen uitschakelen. dan kun je de router van het modem blijven gebruiken.

je kunt het modem ook in bridge zetten en de 1e TP-Link als router gebruiken.

kortom, mogelijkheden te over:)

Bijdrager
    boerke

mogelijkheden te over:)

Klopt. Je kan deze dingetjes als router gebruiken, dan moet je er wel een switch achter zetten wegens gebrek aan aansluitingen(slechts 1).

Je kan ze los van elkaar gebruiken, of aan elkaar “meshen”
    de Wifi is een stuk beter dan die van mijn t-mobile modem (draytek)
    die me een snelheid geeft van hooguit 20 Mbps als ik er al naast sta.
    nadeel: de instellingen gaan alleen via een mobiele app.
    Je kan portforwarding etc instellen, maar verwacht geen geavanceerde router.

Leuk is wel dat ik zelfs als ik niet thuis ben een notificatie krijg als er een nieuw apparaat inlogt, en kan zien dat zoontjelief om 4 uur ’s nachts data verbruikt, (en hem kan afsluiten)

@csteelooper

Ik ben in het Amsterdam – glasvezelgebied, dus de 750 Gb glasvezel.
    Die snelheid haal je ’s nachts, echter op zelfs hele drukke tijden is het toch wel altijd 400Gb (bidirectioneel)
    (net even gemeten, nu 375Gb, terwijl er 3 TV streams in huis lopen, waarvan 1 4K (14:00u zondag) en 2 kinderen met laptops)

Om 9 uur smorgens:

net (zondag 14:00):

Nu: (iedereen is weg, geen tv (15:00)

t-mobile bevalt me prima, nog geen enkele storing gehad sinds installatie. (precies 1 jaar geleden)

Uiteindelijk goedkoper (ik kwam van UPC 200/20) van plm. 70 euro naar 60 euro nu,
    plus natuurlijk 1e 6 maanden korting, en 2e tv kastje en zo.
    Een nadeel was dat het huis-netwerk tot die tijd bestond uit allerlei plm. 100Mb kabels (action en zo) en een goedkope 2ehands switch, dus die hele bekabeling moest vervangen worden
    Nu allemaal Gbit verbindingen (met cat 6a, zodat de 10Gbit stap simpel te maken zou moeten zijn door het vervangen van 2 switches)
    (was uiteindelijk met tiental kabels/ 2 x managed switch zo’n 150 euro)
    2e nadeel is dat de tv-aansluitingen via een eigen netwerk gaan,
    dat was in mijn geval geen probleem, daarvoor kon ik die oude 100Gb kabels en switch weer gebruiken.

Naar aanleiding van je 2e opmerking:

On-topic: Als je die dingen gebruikt zoals ze bedoeld zijn (Zie Boerke) dan zal het ongetwijfeld werken. Ik heb echter mijn twijfels of dat óók zo is als je ze in het scenario van Shmoo gaat inzetten. Want juist het feit dat ze met elkaar communiceren zorgt voor het grotere bereik. Zie TheBigZ…

Na het aansluiten van de eerste unit was mijn totale huis eigenlijk al gedekt…(hoi, baby huisjes)

die 2e heb ik er eigenlijk maar bijgezet omdat hij er toch was, en misschien iets meer verbinding gaf op 2 hoog.

Laatste opmerking:
    (over de tp-link duo)
    Misschien is dat die hele beam forwarding blabla toestand.

ik merk dat als ik op mijn telefoon na enige offline tijd een speedtest doe, ik in eerste instantie plm. 15-30Gb haal, maar dat dat na 2-3 seconden oploopt naar die uiteindelijke 160Gb.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden geleden door  boerke.

Bijdrager
    csteelooper

@boerke bedankt voor je uiteg en uitgebreode info aangaande je verbinding. Jammer genoeg is glasvezel hier nog niet beschikbaar voor particuliere aansluitingen. Er ligt wel glasvezel in de straat maar dan moet je als kleinzakelijk gebruiker toch al snel even €4000 euro ophoesten om het bij je binnen te laten schieten (’s-Hertogenbosch West). De omringende gemeenten krijgen nu glasvezel en ook bepaalde delen van de stad komen aan de beurt (als in beschikbaar voor particulier gebruik) dus wie weet komt het voor mij ook dichter bij. Ik durf nog niet te hard te hopen. Heb je toevallig ook kennis van/ervaring met T-Mobile Thuis over ADSL?

Naar aanleiding van jouw “laatste opmerking”: Ja, dat fenomeen wordt inderdaad veroorzaakt door de ‘beam forming’. Pas als goed duidelijk is waar jij (als in je apparaat) je bevindt, kan de maximaal haalbare snelheid worden bereikt.

Bijdrager
    fred44nl

en, werkt het een beetje ??

Bijdrager
    MrBelloNLD

prijs staat nu op 129,-:-( inderdaad benieuwd naar de ervaringen…

Bijdrager
    TheBigZ

MrBelloNLD op 20 juni 2019 om 13:17

prijs staat nu op 129,-:-(

Dan kun je beter de set van 3 kopen (€139).

https://azerty.nl/product/tp-link/3791204/deco-m4-wifi-systeem-3-routers-maas

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.