29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:

Bijdrager
    paternoster

Totale backup harddisk niet mogelijk onder X.

Ingelogd als beheerder lukt het mij onder systeem X niet een totale backup van een schijf te maken. Ik krijg dan een melding dat hij een bestand niet kan benaderen vanwege onvoldoende rechten.
    Het lukt mij alleen als root gebruiker een totale backup te maken.
    Mijn powerbook G4/500 is net volledig opnieuw ingericht. Dus met evt. verkeerd staande rechten kan het m.i. niet te maken hebben.
    :?

Bijdrager
    JeePee

Heb je je permissies al hersteld? Die kunnen na een verse installatie al verkeerd staan!:D

Bijdrager
    EdMac

Hoe maak je die BackUp dan? Via de ‘sleur en pleur’ methode kan dit nog wel eens lastig worden. Bovendien zijn er makkelijkere manier, waardoor je ook een bootable BackUp kan maken. Kijk eens naar dit programma!

Suc6

Bijdrager
    Tjerker
    ”EdMac”

Hoe maak je die BackUp dan? Via de ‘sleur en pleur’ methode kan dit nog wel eens lastig worden. Bovendien zijn er makkelijkere manier, waardoor je ook een bootable BackUp kan maken. Kijk eens naar dit programma!

Suc6

Bij mijn weten is carbon copy cloner idd de enige methode om alles te kunnen kopieren. Op die manier heb ik het complete OS weten te verhuizen van een powerbook naar een ibook.

Bijdrager
    paternoster

Ik heb mijn powerbook aan een imac gehangen, en de powerbook opgestart met de T ingedrukt zodat je via de firewireverbinding op de imac een extra schijf te zien krijgt. De powerbook laat dan zelf geen besturingssysteem.
    De backup is uitgevoerd met Dejavu van Toast 6

Bijdrager
    Tjerker

Als je wel op beide systemen wilt kunnen werken kun je ook een firewire netwerk maken. Kabel in je machines, en dan via netwerk in sys voorkeuren – toon – configuratie netwerkpoorten FireWire als poort toevoegen. Configureren met een IP adres en voila: klaar is je toch wel snel netwerkje…

Bijdrager
    JeePee

Je kunt overigens ook met de Panther-installatie-CD klonen :P

Gewoon in Schijfhulpprogramma voor Restore kiezen, Schijven en/of DMG’ selecteren of aanmaken en gaan met die ban…. 8)

Bijdrager
    DESMEV

2 Mac’s d.m.v. een firewire kabel met elkaar verbinden. Kan dat dan zonder problemen? Krijg je dan geen gebakken Firepoort?

Bijdrager
    DESMEV

Heb inmiddels het 1 en ander nageplozen. Cool. Zijn er ook nog nadelen/beperkingenaan het gebruik van een firewire netwerk. Zal haast wel, anders zit toch niemand meer te emmeren met utp kabels e.d. (even afgezien van de max kabellengtes). En hoeven we ook niet moeilijk te doen over 10/100/1000/etc netwerken.

Bijdrager
    paternoster

Een firewirenetwerk heeft qua snelheid en eenvoud alleen maar voordelen.
    Je kunt firewire op 2 manieren gebruiken.
    Zoals ik al eerder beschreef via de T optie. De ene machine wordt dan gezien als een harddisk. De snelheid hiervan is bijzonder hoog.
    Als mijn CD productie klaar is (ong. 740 Mb) kopieer ik dit in ong. 10 minuten of nog korter naar een andere mac. Met de 10mbit ethernet verbinding deed ik hier 45 minuten over.
    Als je het als netwerk wil gebruiken heb je soms aanvullende software nodig voor gebruik op systeem 9 (o.a. unibrain levert dit). Dan gebruik je het op dezelfde manier als een ethernet-netwerk. Ook mijn oudere mac’s 9600 e.d. (met firewirekaart) zijn hiermee opgenomen in het firewirenetwerk.

Een nadeel kan zijn als je ook een netwerkprinter hebt en een router, die zijn meestal voorzien van een ethernet aansluiting (10 of 100mbit).
    Heb je mac’s die ver van elkaar af staan (meer dan 4,5 meter) onderling dan heb je bij de 400 versie van firewire een repeater nodig.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

Ik heb gisteren een G4 quicksilver aan m’n G5 verbonden met firewire, de g4 opgestart met ‘T’ ingedrukt, en hopla, de HD van de G4 verschijn op de desktop van m’n G5. Werkt eenvoudig en snel, inderdaad.
    andersom werkte ook , alleen draaiden de ventilatoren van m’n G5 in Firewire-modus continu op volle toeren. stil is anders…. :sealed:
    Ook vroeg ik me af of een Mac in Firewire-modus alleen met de powerbutton herstart kan worden?

Bijdrager
    paternoster

Voor zo ver ik weet kan je de computer die je in de “T” modus hebt opgestart alleen beeindigen door hem te herstarten of uit te zetten.

Bijdrager
    JeePee

Trouwens, SuperDuper! is een goed programma, heb het nu een week en het werkt perfect!:lol:

Bijdrager
    els
    ”JeePee”

Trouwens, SuperDuper! is een goed programma, heb het nu een week en het werkt perfect!:lol:

Ziet er inderdaad goed uit. Kun je er ook backups mee maken die je oude backups overschrijven?

Bijdrager
    JeePee

Ja hoor, van compleet wissen en opnieuw backuppen tot en met de backup updaten, wat natuurlijk een boel tijd scheelt. Smart Update heet dat en kan alleen met een geregistreerde (betaalde) SuperDuper!, het programma kan overigens ook klonen/backuppen in demo-mode, maar alle extra’s zijn pas beschikbaar na betalen.

SuperDuper! kan nog iets heel gaafs, je hebt hier wel een extra partitie of schijf voor nodig met tegen de 10 GB. Het kan een ‘Safety Clone’ maken, een kloon met verwijzingen naar plekken. Het start hier daarna van op en je kunt dan updates en installaties uitvoeren, mocht er iets niet goed zijn, dan start je gewoon weer op van je originele schijf en alles is weer zoals het was toen je de Safety Clone maakte. Lees voor meer en duidelijkere informatie de gebruiksaanwijzing die erbij zit.

Ik ben nu bijna klaar met een volledig fris systeem met alle updates en instellingen voor een familielid van mij. Die zet ik om in een DiskImage (kan ook op een partitie, maar m.b.v. DiskImages kan ik er meer opzetten. Ik maak dus een kloon met SuperDuper! en zet die in een DMG. Dan ga ik naar haar toe en kloon die DMG via UTP/netwerkkabel (ze heeft geen firewire) binnen 10 minuten m.b.v. SuperDuper! op haar iMac. Dan nog even de laatste dingen checken en klaar is kees!:P Gaaf spul!

Bijdrager
    Deskman

CCC doet het ook. OSx is iets anders gestructureerd dan OS9 en ouder. Dat is ook veel beter, maar heeft het door jou genoemde effect als bijwerking: je kunt met de finder niet alles kopiëren.
    Via de terminal kun je met het ‘ditto’ commando ook alles kopiëren.

Bijdrager
    hans dorsman

Voor zover ik weet kun je met tar ook de hele harde schijf kopieren. Welke opties je dan nodig heb weet ik echter niet.

Hans

Bijdrager
    Tomaat

Ik heb SuperDuper gedownload..en ziet er idd erg mooi uit:)

Nu heb ik wel aardig wat ervaring met dit soort technieken (lees: Norton Ghost in een netwerk omgeving). Maar heb ik toch een paar vraagjes:

Ik wil een nieuwe HD in m’n iMac zetten. Zit nu een 13GB in, die een beetje vol begint te raken. Nu heb ik een 80GB die ik er voor in de plaats wil zetten.
    Maar ik wil niet mijn systeem opnieuw installeren zodat ik al mijn software, instellingen, enz kwijt ben. Hier kom SuperDuper dus om de hoek kijken;)

– Kan ik de image gewoon maken van de HD waar mijn systeem nu op draait? Of moet ik dit op een andere manier doen?
    Lijkt mij niet echt een optie om een image van een draaiend systeem te maken (lees: open bestanden e.d.). Hoe gaat dit in z’n werk?

– Als ik de image heb gemaakt, dan zal deze ongeveer 13GB zijn. Wat voor problemen kan ik verwachten als ik deze op die 80GB HD zet? Ik wil dus niet een partitie van 13GB krijgen en daarachter dan nog eens de resterende GB’s van de 80GB die de schijf rijk is..
    Of zou ik die 13GB partitie dan kunnen vergroten naar 80GB (zoals Partition Magic dit op een PC kan).

Reacties graag:)

Bijdrager
    JeePee

Volgens mij kan SuperDuper! gewoon van je draaiende systeem een DMG maken. Die kun je dan klonen naar je 80 GB HD en je krijgt dan geen partitie van 13 GB. Ik zit nu op mijn werk, dus kan het eerste niet testen (het tweede weet ik zeker), maar volgens mij heb ik dat zelf ook een paar keer met succes gedaan. Ik wil het wel even proberen, zodra ik thuis ben. Weet echter niet of me dit vandaag nog lukt.

Overigens kun je ook een email met vragen naar de developer sturen, heb ik ook gedaan voordat ik het programma aanschafte. Hij reageert heel snel en neemt alle vragen en problemen zeer serieus! 8)

Het gaat er dus puur om dat je die kloon op je andere schijf krijgt… Doe je dat via je iPod?

Bijdrager
    Tomaat
    ”JeePee”

[…] Doe je dat via je iPod?

Via m’n iPod….geweldig id!:D

Ik dacht er zelf aan om die .dmg via het netwerk op een server te zetten, maar via m’n iPod gaat nog veel sneller!

Zou het mogelijk zijn m’n HD naar m’n iPod te kopieeren en dan vanaf m’n iPod booten? Dat al m’n mp3’s dan weg zijn boeit niet zoveel, want die staan ook nog op m’n fileserver:)

Bijdrager
    Tomaat

Gelukt!!:D

– Opgestart met de install cd van Panther (iPod aangesloten).
    – Disk Utility opgestart
    – Restore kiezen
    – Als Source m’n Mac Os X volume
    – Als Destination m’n iPod, ik had ook een .dmg file naar m’n iPod kunnen schrijven, maar daar had ik geen zin….achteraf gezien had ik dat beter wel kunnen doen. Want het hele process van de iPod weer MP3 capable maken duurde toch wat langer:P
    – Op de mooie blauwe knop met het woordje Restore klikken en een biertje open trekken:P (duurde 2 uur ofzow…)

Middels een guide die ik met Google gevonden had, m’n iMac open geschroeft (tray loading iMac’s zijn makkelijker te openen..) en de HD vervangen.
    Toen het zelfde process als hierboven herhaalt, partities aangemaakt, en gerestored..maar dan als Source m’n iPod en als Destination m’n Mac Os X volume natuurlijk;)
    Zoo, weer 67GB extra opslag ruimte voor al mijn _werk_;):P

Mission Succeeded:)

Bijdrager
    JeePee

Gaaf!!! 8)

Hoelang duurde het overigens om de kloon vanaf je iPod op je nieuwe HD te klonen? Ook 2 uur? 10 minuten?

Bijdrager
    Tomaat
    ”JeePee”

Gaaf!!! 8)

Hoelang duurde het overigens om de kloon vanaf je iPod op je nieuwe HD te klonen? Ook 2 uur? 10 minuten?

Ook een uur of 2 ja..

Bijdrager
    Aiko

Tjonge… even zeuren, maar wel aardig wat spelfouten ontdekt bij Carbon Copy Cloner.

Ik ben er nu even mee bezig om te testen over het hoe en wat. Ik heb al een angstig en fataal neerstortmoment meegemaakt van mijn computer (door niets meer dan dom geluk ben ik nagenoeg niets van groot belang kwijtgeraakt) en ik heb de afgelopen maanden al diverse enge OSX mededelingen mogen ontvangen die mij deed vermoeden van het ergste. Gelukkig was een ferme herstart voldoende… Maar ik zou toch rustiger leven als ik mijn gehele schijf op mijn externe schijf zetten kon. Afijn, ik ben benieuwd…

Bijdrager
    Tomaat

Dat kan je dus ook met Disk Utility doen..zoals hierboven beschreven staat:)

P.s. Je moet je avatar nog aanpassen;):P

Bijdrager
    Deskman
    ”Tomaat”

P.s. Je moet je avatar nog aanpassen;):P

Wanted, dead or alive:

Aiko, de man die sneller schrijft dan zijn schaduw!
    :roll:

Bijdrager
    JeePee
    ”Tomaat”

Ook een uur of 2 ja..

Met SuperDuper! doe je dat in 10 minuten, laatst deed hij het in 5 meen ik. Maar dat zal liggen aan de grootte van de kloon. Verder heeft het mogelijk te maken met het opstarten van CD. Wat ik van Micromat begreep is het bij het opstarten vanaf CD niet mogelijk om RAM of virtueel geheugen te gebruiken, weet even niet meer wat precies was…:? SuperDuper! start je niet vanaf CD, dus wellicht helpt dat ook…:)

Bijdrager
    studiormk

Weet iemand ook of ik met disk utility een dmg file van een OS9 computer kan herstellen?

Het volgende is het geval: ik heb een iBook met OS9 via Firewire op mijn G5 aangesloten. Heb via disk utility een dmg file gemaakt van de Harddisk.

Nu wil ik het terugzetten via de knop Herstellen, maar ik krijg op mijn G5 de melding dat het hulpprogramma is gestopt… Waar zit het probleem in?

Ik heb nu de dmg file geopend en alle bestanden handmatig naar de iBook gesleept, maar deze ziet nu geen opstartschijf bij opstarten (in OS9 welteverstaan).

Zijn er mensen die weten hoe het wel moet?

Bijdrager
    michelvdb

Silverkeeper van LaCie is een goed en gratis backup-programma.

Q:  Why doesn’t LaCie make me pay for SilverKeeper?

A:  Everyone has some reason why they don’t do even simple Backups. We all should do something to preserve our important data and document files in case of disaster. With today’s enormous hard drives, it is even more important to do something.

External hard drives such as LaCie’s PocketDrive, d2, and desktop Studio Drives are inexpensive and convenient to use. They are much faster than any tape backup, and more convenient to use. The drives can be used with your primary computer as well as with another computer without any special driver software.

We hope that providing you with freeware SilverKeeper will remove that last excuse for not performing Backups.

Many of you are probably just like us – our Backups are simply copying a few important folders from our internal hard drive to another external hard drive. SilverKeeper automates this operation, and hopefully with regular use, you won’t have to worry about losing important data or document files.

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.