9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    jornt

Toshiba External HD 160 Gig op Ibook

Heb nu een Toshiba 160 GB HD. Heb eerst mijn Windows pc leeggehaald met bestanden op die HD om ze vervolgens te kunnen gebruiken op mijn Ibook. Dit lukt, echter ik kan ze alleen lezen, niet verwijderen.
    Tevens kan ik geen bestanden van mijn Ibook naar de HD sturen.

De HD is fat32 geformateerd. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik wel via mijn Ibook bestanden kan bewaren op die HD en oude bestanden kan verwijderen?

Volgens Toshiba (althans de verpakking) werkt het alleen met windowssystemen. Maar Apple vertelt dat de Ibook hier wel mee overweg kan!

Heeft iemand een heldere verklaring?

Bijdrager
    Nietzman

FAT32 zou een iBook inderdaad gewoon op moeten kunnen schrijven. Weet je zeker dat ‘ie niet stiekem toch in NTFS is?

Sleutelbeheerder
    Night

Wat zijn je ‘ownership en permissions’ op die harddisk? Als die op ‘read-only’ staat, is het logisch dat je geen bestanden kunt verwijderen.

Bijdrager
    jornt

Ben wel ergens NTFS tegen gekomen, wat wil dat zeggen dan als het idd NTFS is, dat ie niet compatibel is met de apple? Of is er een manier waarop ik dat kan wijzigen?

Ben nergens eens menuutje tegengekomen waar ik ‘read-only’ zou kunnen wijzigen. Ook de overgenomen bestanden zijn niet beveiligd tegen verwijderen.

Bijdrager
    Freek.

Klik op het HD icoon op je buroblad, dan ‘ :apple: i’. In het venster dat verschijnt bij ‘Eigenaar en bevoegdheden’ het driehoekje bij ‘Details’ openklikken en daar eventueel eea aanpassen.

Bijdrager
    Nietzman
    ”jornt”

Ben wel ergens NTFS tegen gekomen, wat wil dat zeggen dan als het idd NTFS is, dat ie niet compatibel is met de apple? Of is er een manier waarop ik dat kan wijzigen?

Dat zou betekenen dat je er op een mac alleen vanaf kunt lezen.

Dan zou je je schijf opnieuw als Fat32 moeten formatteren, of converteren met een tool als partition magic voor Windows. Maar zelfs dan nog is het aan te raden om je data eerst te backuppen, aangezien dat converten niet altijd probleemloos gaat. Ik ben er in ieder geval wel eens 80GB aan data door kwijtgeraakt. :{.

(De kortste klap is dus je data gewoon even op een van je machines wegschrijven, formatteren naar fat32 en je data terugzetten.)

Bijdrager
    jornt

Maakt het dan nog uit of ik hem op de Mac formateer of op een Windows pc?

(Ik kon niks aanpassen bij de preferences van de HD)

Sleutelbeheerder
    Night

Nee hoor.

PC volumes, aangemaakt op een Mac, kunnen op een PC prima gelezen worden.

Bijdrager
    jornt

Krijg de HD niet geformatteerd op de Ibook? Althans ik zie niet waar ik dat kan of zou moeten doen!

niet met :apple:, ieder geval of :apple:i

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.