4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    low-d

TOS – SPDIF uitwisselbaar?

MacPro aangeschaft, RME Multiface kaart onbruikbaar geworden. Reden: geen PCI meer in de Apple maar PCI Express. Da’s pech hebben…

RME levert nog geen PCI-Express kaartje ter vervanging maar wil straks natuurlijk de Apple-users niet kwijtraken, effe wachten dus.

Kan ik tot die tijd gebruik maken van de SPDIF aansluitingen op de RME kaart? Is dit aan te sluiten op de TOS-aansluitingen (Optical audio) van Apple? Ik wil het wel proberen maar als zo’n kabel uit de verpakking is geweest neemt de Applestore hem vast niet meer terug.

Wie weet het antwoord…

Bijdrager
    8lux

Toslink en SPDIF zijn niet zomaar op elkaar aan te sluiten. De ene werkt nml optisch en de andere via koper. Er bestaan wel adapters voor een paar tientjes die de boel heen en weer kunnen converteren.

Bijdrager
    computer space
    ”8lux”

Toslink en SPDIF zijn niet zomaar op elkaar aan te sluiten. De ene werkt nml optisch en de andere via koper. Er bestaan wel adapters voor een paar tientjes die de boel heen en weer kunnen converteren.

SPDIF is het protocol, en kan zowel over TOSLINK (optisch) of RCA jack (coaxiaal) lopen. Deze opmerking snijdt dus weinig hout. Hoe ziet de SPDIF aansluiting er op je muziekkaart uit? Zo’n zwart vierkantje met een beschermplaatje? Daar kan apple’s poort via een kabeloplossing op aangesloten worden.

Bijdrager
    low-d

Ik heb SPDIF/ADAT nog nooit gebruikt vandaar de vraag. Ik weet inderdaad niet eens wat het betekend. Tot nu toe ging bij mij alles gewoon analoog/midi…

De aansluitingen op de Mac en op de RME breakbox zijn hetzelfde (optisch, rood).
    Ik haal wel zo’n kabel en ga het gewoon proberen.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.