25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:

Bijdrager
    astra

Torx TR6

Nou dacht ik zelf m’n macmini (de nieuwe eind 2014) versie wel te kunnen upgraden met een SSD en ik heb heel veel Torx inbusjes, maar die gaan maar tot TR8 en die ***schroefjes in de macmini zijn TR6. Het gaat om de Tamper proof versie met nog een extra gaatje in het midden, niet de standaard T6 ‘ster’.

Iemand enig idee waar ze (online) te bestellen zijn met een redelijke levertijd/administratiekosten verhouding? Ik heb wat online zitten zoeken, maar het is of niet de tamper versie , of niet op voorraad, of (lang) wachten uit de VS met kans op douanegeneuzel voor een schroevendraaier van 6-10 dollar.

Bijdrager
    Targaryen

Geen idee of er een Action is bij jou in de buurt. Ik heb daar vorig jaar voor een gelijksoortige klus een klein doosje gekocht voor 3,- euro met alle benodigde schroevendraaiers. De Torx en de kleine kruisschroevendraaier gebruik ik het meest voor het openen van MacBooks. Heel goedkoop en ze werken nog steeds uitstekend.

Bijdrager
    Vroegah

Tamper=sabotage toch?
    Fijn van Apple dat ze de MM 2014 sabotageproef hebben gemaakt toch ?:-)
    Haha ik zag in het teardown filmpje van ifixit dat zij na lang zoeken in hun gereedschapskist zo’n tamperproof T6 hadden gevonden…
    Jij hebt zeker de aanbieding bij iCentre gekocht?
    Zelf een gaatje boren in die T6-inbus is zeker geen optie?
    Zou niet weten waar je die in NL kan kopen.
    Succes.

Bijdrager
    Brombeer

Misschien dat dit geintje met een platte schroevendraaier lukt, hoewel het allemaal erg klein is.

De Mini werd te populair bij de tweakende zelfsleutelaars en controlefreak Apple Inc. reageerde door de quadcores eruit te gooien en de machine minder toegankelijk te maken. Tevens verdwenen de geheugensloten; het RAM zit (net als eerder bij de Bookjes en de instap-iMac) nu direct op het moederbord vast gesoldeerd. Je wordt geacht braaf voor alles te betalen en daarna je bek te houden en er met je tengels af te blijven…

iFixit vond het ook wel heel erg toevallig dat Apple een maat securitiy torx koos, die zelfs zij niet in de uitgebreide bitset hadden. Dus alle computermonteurs die niet door Apple werden voorzien, moesten een maand geleden halsoverkop een security TR6 bestellen, vandaar dat ze momenteel nergens te krijgen zijn.

Overigens kun je natuurlijk ook de gok wagen, de nodige voorbereidingen treffen en met een kolomboor die drie pinnetjes wegboren…

Edit: iFixit heeft hem wel: 8 dollar voor de schroevendraaier en 8,50 voor de verzending, dan zou je hem de tweede helft van december moeten krijgen.
    Edit2: scroll even door naar beneden, want dichterbij is het goedkoper…

Bijdrager
    Vroegah

Thnx Brombeer ! Platte schroevendraaier tip is het proberen waard.

Bijdrager
    Targaryen

Ah, ik zie net dat het een speciale editie van torx is. Jammer!

Bijdrager
    koenvisser

Even opheldering over het “douanegeneuzel”. Onder de €24,- heb je geen last van de douane.
    Dus ik zou hem zeker bij iFixit bestellen, hier haal ik ook altijd mijn spulletjes vandaan.

Bijdrager
    THX-1138

Gewoon even op Bol kijken..

Bijdrager
    Shmoo

@thx-1138,

Het gaat niet om een Torx 6 maar om een Torx TR6 dat is een speciale versie van de al speciale Torx set.

Bijdrager
    astra

koenvisser: Dat van die 24 euro grens van de douane wist ik niet. Dan ga ik hem in ieder geval ook daar bestellen.

Gaatje boren in een T6: als ik een professionele draai/werkbank had dan zou ik het misschien proberen, maar het is allemaal zo iene mini dat ik het er nog niet probeer.

De platte schroevendraaier-methode, ik zal het proberen, maar ik heb al eens eerder koppen gemold met een niet helemaal passende schroevendraaier en dan ben je verder van huis. Al moest ik wel erg lachen om de tandenborstelverwarmtruk achter dezelfde link als de platte schroevendraaier. Ik ga ‘m denk ik nog proberen ook.

Dank voor all reacties in ieder geval !

Bijdrager
    sedikit

Brombeer’s geintje met een platte schroevendraaier is mij al sinds de invoering van de ordinaire kruiskop-schroef al jaren bekend. Als ik de kruiskop-schroevedraaier niet zo snel bij de hand heb, gebruik ik altijd even een (passende) platte schroevendraaier(tenminste als de schroef niet te vast zit….)In dit geval zou ik het ook zo geprobeerd hebben.

Bijdrager
    Shmoo

Dan wil ik denk ik ook niet kijken naar hoe al jouw koppen van de schroeven uitzien he..

Dat zijn geintjes die moet je niet aan mensen overlaten die in het dagelijkse leven nooit schroeven indraaien.

Bijdrager
    sedikit

@shmoo,
    Natuurlijk forceer ik niet meteen. Maar soms is de nood aan de man! Ik heb in mijn leven al heel wat schroeven in- en uitgedraaid.

En in sommige gevallen verwijderde ik de onwillige schroef met een setje waarvan ik de naam niet zo snel weet:
    -je boort met een ijzerboor(tje) een gat(gaatje) in de kop van de schroef
    -daar draai je (met dat gereedschap-onderdeeltje waarvan ik de naam niet weet) in dat gat (gaatje) een tegengestelde schroefdraad.
    -in dat zelgemaakte schroefgat zet je een (gemakkelijker) eigen schroef
    -die schroef draait zichzelf kloksgewijs vast
    -en kun je de originele schroef via de “geimplanteerde” schroef er op de normale manier eruit draaien ( als het gaat tenminst… ;) )
    -en wil je de boel weer monteren, zet je er een nieuw schroefje in.
    -hè hè (is het toch nog een vermoeiende zondagmiddag geworden.. ;) )

Bijdrager
    Shmoo

:)

Ik begrijp heel goed dat sommige mensen heel handig zijn en dit allemaal kunnen maar de meeste mensen kopen denk ik liever voor 8,- de juiste schroevendraaier omdat wanneer je uitschiet uit pure lompigheid je vaak meer schade aanricht dan je lief is.

Natuurlijk moet iedereen voor zichzelf bepalen welke stappen ze nemen.

Bijdrager
    curryhano

Ifixit heeft tegenwoordig ook een Europese site. Geen gedoe met douane dus. Gewoon kijken op nl.ifixit.com.

Moderator
    Night

Ja, daar zijn ze uitverkocht (zie bovenstaande reden)!

Maar kijk eens hier:
    https://www.distrelec.nl/elfa3~nl_nl/elfa/init.do?item=80-315-43&toc=19067
    og hier:
    http://www.printtec.nl/contents/en-uk/d487.html

Bijdrager
    computer space

douanegrens is ONDER 22€. 21.99 dus max. 27$ ex verzendkosten momenteel. Ga je eroverheen, moet je ook heffingen over de verzendkosten betalen, ook al is dat dubbelkrom: a omdat verzendkosten hier btw vrij zijn, b omdat het gros van de verzendkosten een activiteit behelst die buiten de EU plaatsvindt.

Bijdrager
    jf
    Vroegah op 30 november 2014

Tamper=sabotage toch?

Nee: ergens aan zitten waar iemand anders niet van wil dat je eraan zit, ergens aan knoeien. Apple wil blijkbaar niet dat je de schroefjes lost maakt. En dan komt het verhaal van Brombeer, waar ik het van harte mee eens ben.

Bijdrager
    Vroegah

Ben ik even (meer) blij met mijn late 2012 i7 ! Haha voor mij geen TR6 (bestel)stress met de feestdagen, en dus ook geen angst voor de MM2014-griep:-)
    Apple zou zich toch eens achter hun oren kunnen krabben om het feit dat een bepaalde schroevendraaier die nodig is om de MM te openen, is uitverkocht!
    Of… ze zouden een speciale Apple TR6-kit in de store kunnen dumpen, verkrijgbaar in verschillende hippe kleurtjes en verpakt in een mini-MM doosje met apple-logo? En dat dan uiteraard voorzien van een schrikbarend prijskaartje van 10x de normale prijs…

Bijdrager
    Mr Macintosh

Dan heb je t niet begrepen. Het boeit ze juist geen ene ruk dat TR6 nergens te verkrijgen is. Ze willen juist dat die machines dicht blijven. Anders hadden ze wel Philips schroeven erin gedraaid.

Bijdrager
    Shmoo

Precies..

Het is gewoon dat het te duur was om een nieuw ontwerp te maken voor de Mac mini zodat ze hem helemaal dicht konden lijmen.

Bijdrager
    astra

Night: dank voor de tip, printtec had ze nog op voorraad.

Minimum bestelgrootte daar was alleen wel 50 euro netto. Veel anders interessants (behalve de TR5 t/m TR10 hadden ze niet wat ik op dat moment nodig had, dus laten we zeggen dat ik voorlopig vooruit kan:twisted:

Bijdrager
    Brombeer

Je had met zulk prijsverschil t.a.v. iFixit een handeltje op kunnen zetten, al zijn ze bij printtec momenteel ook op.

Bijdrager
    Shmoo

Dat handeltje komt vanzelf wel langs op dit soort forums.

OMT is de problemen

Bijdrager
    Obi

Hier zomaar een idioot idee, misschien dat Apple niet wil dat (onwetende)
    eindgebruikers zomaar in z’n computers en apparatuur gaat zitten sleutelen.
    En de originele TORX schroeven werden gebruikt om in geautomatiseerde
    productie processen zgn schroefverbindingen met hetzelfde aanhaalmoment
    konden worden gemaakt zonder beschadiging aan de verbinding. Iets wat toen niet mogelijk
    was met een normale binnen-zeskant (inbus) verbinding.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.