14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    e.abrahamse

Toptip: Airfoil 5.6.4 naar Chromecast Audio

Rogue Amoebe biedt een prachtig programma Airfoil ($29) aan, dat sinds versie 5.5 ook kan casten naar elke Google Chromecast (Audio). Tot nu toe gebruikte ik het programma om een vooraf op de Mac klaargezette speellijst in de tuin op mijn iPad af te luisteren.

Maar ja, de Kerstman heeft een Chromecast Audio onder de boom gelegd. Deze werkt inmiddels prima met andere apps. Als ik Airfoil in de nieuwste versie aan zet ziet deze de Chromecast Audio als één van de speakers in huis. Op zichzelf al fantastisch, maar nu komt het pas.

In Airfoil vang je de audiobron per programma af. Zo cast ik nu mijn verliesvrije muziekbestanden vanuit iTunes via de audiobron van Audirvana Plus in 24/96 naar mijn versterker in de huiskamer (2 verdiepingen lager!!). Je begrijpt dat ik op dit moment als een spinnende kater van mijn Petrus (2005) zit te genieten. Zometeen uiterst tevreden aan de kachel om het Kerstdiner te bereiden. Het zal zeker gaan smalen.

“Komt allen te samen” heeft deze Eerste Kerstdag 2017 een zeer gelukkige, smaakvolle én uiterst muzikale wending gekregen.

Fijne feestdagen aan alle leden/medewerkers van OMT

https://rogueamoeba.com/airfoil/mac. Er is ook een testversie!

• Dit onderwerp is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  e.abrahamse.

Bijdrager
    nnsa

Leuke tip ?

Bijdrager
    Shmoo

Ik wist niet eens dat er ook een Chromecast Audio bestond.

Moderator
    Night

Ja de familie wordt steeds verder uitgebreid. Had je eerst alleen de Chomecast, deze is inmiddels opgevolgd door de versie twee en dan heb je nog de Ultra voor streamen van 4K media en HDR en de Chromecast Audio, die voorzien is van een mini audio Jack, die je gewoon achterin de AUX van je stereo of rechtstreeks in sommige speakers kan pluggen en bovendien beschikt over multi-room technologie.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  Night.

Bijdrager
    sjonnie

Perfect apparaatje! Ik dacht hier de missende optical out van de AppleTV mee te vervangen maar er is één groot nadeel: Je kunt er geen Apple Music stream mee afspelen! Dit houdt Apple tegen. Erg jammer!

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, ik gebruik dit al een flinke tijd i.c.m. de Chromecast Ultra.
    Werkt uitstekend.

Bijdrager
    Leander

Is de overdracht van Mac naar Chromecast werkelijk volledig in 24/96? Is de beperkende factor niet het Airport protocol? Ik dacht dat dat gelimiterd was tot 16 bits 44,1 of 48 Kilohertz

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

@sjonnie dat kan wel, met Airfoil.

@leander Airplay is inderdaad maximaal 16 bits, maar Chromecast doet geen Airplay.
    Volgens mij is de Chromecast op de Mac ook niet 24 bit, er is weinig bewijs over te vinden.

Bijdrager
    Leander

Chromecast doet geen Airplay? Leg uit.

Airfoil op de Mac maakt gebruik van Airplay, de Chromecast ontvangt dit signaal.
    Ik zou overigens heel graag willen dat Airplay 24 bits 96 kHz zou gaan ondersteunen.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  Leander.

Bijdrager
    KarelWillem

AirPlay is transmitting “CD quality” audio (16bit / 44.1kHz). This can easily be verified with the Audio Midi Setup tool that is located in the Utilities folder in your app directory.

For streaming content Apple is using the in-house Apple Lossless Audio Codec (ALAC). Here data density is permitted for up to 120 megabit per second. No matter what format the audio originally coded, your Mac or iOS gadget will turn it into a lossless audio stream. Only so-called “Hi-Res” Audio formats used by pros and audiophiles with higher resolution (e.g. 24 Bit / 192kHz) will be down-sampled to 16 Bit / 44.1kHz.

Bijdrager
    e.abrahamse

Hallo allemaal,

De Chromecast Audio heeft in haar kleine disc-vormige omhulsel een AKM 4430 DAC-chip ingebouwd. Deze is in staat tot 24 bits audio met een sampling rate van 192KHz te verwerken. De Google Chromecast Audio maakt gebruik van het ‘cast’ streaming protocol van Google. Airfoil ondersteunt dit protocol sinds versie 5.5. Aangesloten CC’s worden direct in het netwerk herkend. Airport Express is beperkt tot 16 bit/44.1 sampling rate (CD kwaliteit).

Ik heb de bovengenoemde opzet inmiddels getest met verschillende 16 en 24 bits versies van dezelfde CD’s in uiteenlopende sampling rates van 48/88.2/96/176/192. Conform wat Google op haar CC support pagina meldt is er in ieder geval support voor 24/96. En dat was de reden van dit experiment: om via de Chromecast Audio 24/96 content via een coaxiale Cinch verbinding naar een oudere versterker te streamen. Bij Instellingen voor de Chromecast Audio (via Google Home app per CCA in te stellen) is het aan te raden ‘volledig dynamisch bereik’ (onderaan!) aan te vinken

In alle gevallen krijg ik een spatzuivere reproductie van het origineel. Dit heb ik met muziek die ik erg goed ken ook nageluisterd op de versterker via één van de allerbeste koptelefoons die er bestaan: Sennheiser’s HD800.

Helaas vindt Audirvana de koppeling en aansturing (via iTunes Remote!?!) nog niet helemaal oké. Deze sluit soms onverwacht af. Dit zal hopelijk in een toekomstige versie wel worden opgelost. Daar kijk ik naar uit!!!

Ik start 2018 in ieder geval met één goed voornemen minder. Hoop dat jullie ook van jullie eigen oplossingen gaan genieten.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  e.abrahamse.

Bijdrager
    Leander

E.abrahamse, Dank voor de heldere uitleg. Als ik het goed begrijp maakt Chromecast dus geen gebruik van Airplay maar van een eigen draadloos protocol (tot 24/96) wat door Airfoil ondersteund wordt. Dat is zeer zeker interessant. Ik gebruik ook Audirvana Plus (iTunesbibliotheek als bron) en ik heb ook Airfoil op mijn iMac geïnstalleerd. Maar ik gebruik nu een optische kabel tussen iMac en externe DAC die op een buizenversterker aangesloten is.

(Vraag: in de Chromecast zit een DAC ingebouwde. Bezit de Chromecast – naast de analoge uitgang – ook een digitale uitgang, waardoor aansluiting op een externe, hoogwaardige(re) DAC mogelijk is?)
    Met een Toslink-kabel is dat mogelijk zie ik nu.

Bijdrager
    e.abrahamse

@leander

In de CCAudio kun je zowel een analoge 3,5mm > cinch (tulp) als een digitale kabel zoals Toslink gebruiken om deze met de versterker te koppelen.. Vooral wanneer je een AVR met een oudere interne DAC gebruikt, kun je voordeel hebben. Regel ook een goede Toslink kabel om de kwaliteit oZo optimaal mogelijk door te geven. Echt hoogwaardige DAC’s zijn best prijzig, terwijl je al behoorlijk kunt genieten van deze verbinding met je muziek.

Bijdrager
    Leander

Een grote tegenvaller wel is dat Apple Music niet afspeelt via de Chromecast Audio:-x

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.