8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    TheWhizz

Top 3 Videocamera’s met Hard Disk

Ik heb nu nog een Sony DCR-TRV22E ( http://asia.cnet.com/reviews/digitalcameras/0,39005881,39128617-39013905p,00.htm ) die opneemt op miniDV en wil gaan switchen naar een camera die op HD opneemt. De eis is uiteraard dat deze camera niet alleen goede kwaliteit moet bieden maar ook naadloos moet samenwerken met de Mac.

Deze leek mij namelijk interessant maar hij blijkt niet te werken met een Mac: http://asia.cnet.com/reviews/videocams/0,39050560,39268241p,00.htm

Iemand goede ervaring met camera’s tot +- een maximum van 900-1000 euro?

Moderator
    Koen van Tongeren

Lol, de twee eisen die je stelt maken het al onmogelijk om een harddisc recorder te nemen, want die zijn namelijk zonder uitzondering:
    – slecht tot niet compatible met iMovie
    – slechte qua videokwaliteit dan mini-DV omdat het beeld zwaar gecomprimeerd wordt
    Ik kan zo nog wat andere redenen ophoesten waarom filmen op harddisk (nog) een slecht idee is, maar daar gaat dit topic niet over.

Bijdrager
    TRML

Volgens mij werkt geen enkele harddisk camera geweldig met een mac ! Het formaat waarmee opgenomen word is namelijk verkeerd voor iMovie en FCP en bovendien hebben die camera’s alleen een usb aansluiting, en voor de mac heb je een firewire aansluiting nodig (voorlopig dan wel)

Bijdrager
    Dick de Roos

Je vraagt volgens mij te veel.
    De camera’s die ik ken (met name degenen die er achter staan) hebben nog nimmer een goede kwaliteitsfilm gemaakt.
    Ten eerste is het een heel gedoe om de beelden goed op de Mac (en de PC) te krijgen, ten tweede is het laden van de beelden in een fatsoenlijk programma nog meer gedoe, ten derde is de kwaliteit van deze beelden minder dan vanaf de DV. Vanaf de camera zal het er best goed uitzien, daar gaat het even niet over.
    Groot voordeel is natuurlijk dat de beelden op de HD overal te benaderen zijn.
    Maar dan heb je de beelden nog niet in FCP of in iMovie, of vergelijkbare programma’s.

Hoewel Apple op z’n site een programma promoot om beelden van de cam-HD te kunnen verwerken overigens.

Mijn advies: blijf bij DV.

En als iemand mijn idee kan ondergraven: brand maar los!
    En als er meer zijn; Brandt maar los!
    (aanvoegende wijs meervoud)

8)

[EDIT:] Koen 1980 en TRML waren mij voor, maar de strekking lijkt mij duidelijk.

Bijdrager
    computer space

Dat HD formaat is ook op Windoos nauwelijks te verwerken BTW.
    Nog een dik nadeel aan HD:
    Je kunt niet voor een paar euro een tapeje bijhalen wanneer de HD vol is. Je bent steeds verplicht het spul over te pompen naar een computer. Een tape daarentegen blijft x jaar goed en kun je na het fimen zo een tijd in de kast kunnen laten liggen, terwijl je morgen al weer iets nieuws kunt filmen. Ook is DV veel lichter voor de processor om mee te werken (sneller dus).

Moderator
    Koen van Tongeren

Overigens is er een GOED (maar duur) harddisk alternatief: de Firestore.

Kan op vrijwel elke consumenten- en pro-camera aangesloten worden en kan direct als HD aan je Mac gekoppeld worden. Echt ideaal!

Bijdrager
    TheWhizz

Kijk daar heb ik wat aan….wellicht dus maar eens kijken naar een goede nieuwe miniDV camera met hogere CCD resolutie.

Dank!

Bijdrager
    kevlar

Ik heb ervaring in de sony hd-sr1.
    De fimpjes bekijken van de camera gaat makkelijk en snel, je hoeft niet te spoelen.
    Maar op de mac in het niet compatible, de formaat is .MTS
    Op Windwos XP gaan de ventilatoren voluit draaien, het gaat hakkelen.
    Het software van sony is alleen maar voor de pc.
    Daarna moet het op de pc geformateert naar mpeg-2 dus geen High-definition.
    Mpeg-2 kan de mac wel lezen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.