16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    sedikit

"Toon info" Programma's instellen "Delen en bevoegdheden"

Klein probleempje:
    In het Findervenster van “Programma’s” was gisteren plotseling in de knoppenbalk het icoon “Nieuwe map” niet meer te activeren. In “Toon info” van “Programma’s” heb ik toen de twee onderste opties van “Delen en bevoegdheden” ook op “Lezen en schrijven” gezet. Het icoon “Nieuwe map” is nu weer te selecteren.
    Vraag: klopt het dat de twee onderste opties beiden op “Lezen en schrijven” gezet moesten worden? Hoe is de correcte stand?
    Alvast mijn dank!

Bijdrager
    PowerMacje

Bij mij staat bij Everyone ‘Alleen lezen’.

Bijdrager
    sedikit

Als ik “everyone” op “Alleen lezen” zet,dan kan ik de “Nieuwe map” niet selecteren.

Geblokkeerd
    Anoniem

Dan is er aan de ownership van je applicaties map gerommeld, of aan de Unix groups van jouw user account..

Je wilt absoluut niet dat “everyone” kan schrijven in die map, omdat het dan triviaal wordt voor trojans om je applicaties aan te passen.

Bijdrager
    Oppie
    sedikit op 16 september 2010

Klein probleempje: In het Findervenster van “Programma’s” was gisteren plotseling in de knoppenbalk het icoon “Nieuwe map” niet meer te activeren.

Lijkt me niet dat dit probleempje met de rechten te maken heeft.
    Deed die ‘Nieuwe map’ het wel in een ander venster? Heb je ‘m er al eens uitgesleept een weer opnieuw ingezet, etc…

Bijdrager
    sedikit

@Oppie,
    In andere vensters zoals de submappen in “Programma’s”, de thuismap e.d. kan ik wèl in de knoppenbalk een “Nieuwe map” aanmaken. Ik heb ook al contact met Applecare gehad, maar die zeggen dat “Delen en bevoegdheden” voor “everyone” dan maar op “lezen en schrijven” moet blijven staan. Schiet ik ook niet zo veel mee op dus. Dit lijkt mij eerlijk gezegd niet zo veilig.
    Edit: misschien een beetje paranoïde, maar ik krijg zojuist een pop-up venstertje van Firefox (mijn standaardbrowser) dat ik meteen een veiligheids-update uit moet voeren in Firefox. Meteen gedaan…..Misschien iets mee van doen?

Bijdrager
    Oppie

Is het probleem nu over?
    En als je in die Programma map in de knoppenbalk eens opnieuw de knop ‘Nieuwe map’ aanmaakt?!

Bijdrager
    sedikit

@Oppie,
    Het probleem blijft, ondanks Firefox veiligheid-update, nieuwe map aangemaakt in knoppenbalk, bevoegdheden hersteld, HD hersteld (installatie DVD met c-toets). Zou TimeMachine iets kunnen betekenen? Ga vanmiddag toch nog eens met AppleCare bellen. Die móéten toch dit kunnen oplossen vind ik.

Bijdrager
    Pascalvilt

Probeer te achterhalen of het een user/systemwide probleem is door een nieuwe gebruiker aan te maken.Als het in de nieuwe gebruikers allemaal goed is , dan kun je proberen om het bestand ~/Bibliotheek/Preferences/com.apple.finder.plist eens weg te halen en dan uit/inloggen . Als het systemwide is , en het herstellen van de bevoegdheden niet heeft geholpen dan kun je opstarten vanaf de dvd , vervolgens onder hulpprogramma’s de optie kiezen “Zet terug vanaf reservekopie”

Dan wordt de hele Macintosh HD gewist en overschreven met de data zoals het op dat moment was. Kan wel lang duren overigens.

Bijdrager
    sedikit

@Pascalvilt,
    Bedankt voor je reactie. Ik heb de com.apple.finder.plist al een keer tevergeefs weggegooid.
    Vraag:
    -moet ik die com.apple.finder.plist weggooien en dàn in- en uitloggen? of
    -moet ik in- en uitloggen, na het weggooien van de .plist in de oorspronkelijke account?
    -“dan kun je opstarten vanaf de dvd , vervolgens onder hulpprogramma’s de optie kiezen “Zet terug vanaf reservekopie”.
    -waar zit die reservekopie dan? bedoel je de eservekopie op TimeMachine?

Bijdrager
    Pascalvilt

– Eerst plist file weggooien , dan uitloggen en weer inloggen.

– Als je een reservekopie met Time Machine hebt gemaakt via bijvoorbeeld een externe usb schijf of Time Capsule kun je die vanuit de hulpprogramma’s op de dvd terugzetten naar de Macintosh HD.

– Controleer eerst of er überhaupt wel een back-up is gemaakt via de systeemvoorkeuren » Time Machine

Bijdrager
    sedikit

@Pascalvilt,
    Bedankt! Ik ben op dit moment met MacScan alles aan het scannen. Als dat klaar is, zal ik je raad opvolgen. TimeMachine is redelijk goed bijgehouden. Ik aarzel alleen nog even met het terugzetten. Lijkt me behoorlijk langdurig en eerlijk gezegd een beetje eng….

Bijdrager
    Pascalvilt

MacScan ? Gebruik dat soort programma’s liever niet ! Daar krijg je juist de problemen van. Al genoeg mensen die op dit forum met problemen komen na programma’s zoals CleanMyMac , OnyX en IceClean. Een Mac is vrijwel onvatbaar van virussen/spyware tenzij je de problemen zelf gaat opzoeken en een Mac onderhoudt zichzelf wat betreft tijdelijke bestanden en defragmentatie.

Bijdrager
    sedikit

Ik geloof dat ik het maar laat zoals het is. Dus in “Toon info” van “Programma’s” het Delen en bevoegdheden” bij “everyone” laten staan op “lezen en schrijven”. Het is volgens AppleCare niet onveilig. Ik wacht met de back-up gebruiken van TimeMachine als er zich nòg een (ernstiger) probleem zou voordoen. Ik betrap me erop dat bij mij een soort overdreven mate van hang naar perfectie dreigt….

Bijdrager
    michelvdb

Het is volgens AppleCare niet onveilig.

Omdat ze niet verstaan wat achter everyone kan zitten? Een ‘Odysseus’ met zijn Trojaans Paard bvb. zoals cailin vroeger schreef. Everyone moet op Alleen lezen staan.

Je configuratie heeft waarschijnlijk deugd om de volumebevoegdheden te herstellen want dat gedrag is niet normaal. Schijfhulpprogramma > SchijfEHBO > Herstel volumebevoegdheden.

Bijdrager
    sedikit

@michelvdb,
    Die onveiligheid zit mij ook niet lekker, maar wat kan ik er aan doen? Ik heb volgens mij al het mogelijke al gedaan. En de complete back-up e.d. doen vind ik te drastisch (op dit moment). Wat ik al gedaan heb:
    -EHBO-Volumes hersteld
    -HD hersteld met de ostart DVD, c-toets etc
    -Applecare gebeld, 3x op één dag

Ga toch vandaag nogmaals bellen, en de vraag op het net stellen aan Apple-support.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.