16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Zout

Tomcat (JSP) op OSX

Weet iemand of het mogelijk is om Apache Tomcat op MacOSX te draaien??? Ik weet dat het op java gebaseerd is, dus zou het op elk platvorm moeten kunnen draaien.

Bijdrager
    Bert

Kijk eens op serverlogistics

Bijdrager
    Deckard

M.i. wel, zit in server 10.3 een instelling voor.

Bijdrager
    barbar25

Dit is het adres van de apache/tomcat site : http://jakarta.apache.org/tomcat/index.html
    Als je bij apple onder support tomcat intikt krijg je vanzelf de nodige links om tomcat onder macos X te draaien.

Bijdrager
    Zout

begrijp ik goed dat webobjects gewoon JSP is? En dat JSP alleen beschikbaar is voor OSX server?

Die losse heb van server logistics ben ik nu aan het downloaden. ben benieuwd.

Bijdrager
    macpro

Nee hoor, je kunt JSP pagina’s ook gewoon onder OS X draaien.
    Heb zelf Oracle Containers for Java (OC4J) gedraaid onder Panther.
    Daarmee heb ik zelf een JSP applicatie gedraaid op m’n iMac.

Bijdrager
    nowhere girl

Ik gebruik ook Tomcat voor m’n jsp pagina’s,
    samen met netBeans( bij installatie wordt ook Tomcat geïnstalleerd ).

Werkt nu perfect.:)

Succes ermee.

Bijdrager
    Zout

Ik ben al heel erg ver met PHP (al wat portals en winkels op m’n naam staan), en ben nu JSP aan het leren, ik merk dat het echt heel anders is.

Wat zijn nou de voordelen boven PHP? Ik leest steeds de voor en tegens tussen ASP en JSP, maar PHP wordt nergens genoemd.

heb het intussen aan de praat trouwens. M’n eerste “Hello word” scriptjes heb ik al gedraait :D

Bijdrager
    June
    ”Zout”

Ik ben al heel erg ver met PHP (al wat portals en winkels op m’n naam staan), en ben nu JSP aan het leren, ik merk dat het echt heel anders is.

Wat zijn nou de voordelen boven PHP? Ik leest steeds de voor en tegens tussen ASP en JSP, maar PHP wordt nergens genoemd.

heb het intussen aan de praat trouwens. M’n eerste “Hello word” scriptjes heb ik al gedraait :D

daar ben ik ook benieuwd naar, de voordelen van JSP tegen over PHP.
    @zout: waarom wil je JSP leren, gewoon om nog een taal bij te leren of omdat PHP beperkt is voor jou of???

ASP vind echt een klote en omslachtig taal, verschrikkelijk!

Bijdrager
    mrt_r

worden jsp pagina’s niet vaak gebruikt om een front te maken voor (enterprise) java beans en servlets? Die worden voor zo ver ik weet vaak gebruikt als logica gedeelte en dan jsp pagina’s die een webfront maken voor die logica?

Het voordeel is dat servlets en jsp dus goed communiceren en op dezelfde serverapplicatie draaien… terwijl php weer apart moet draaien en niet alle zware javashit goed/makkelijk kan koppelen? Om eerlijk te zijn waarom zou je jsp willen leren als je geen servlets en beans te koppelen hebt?

edit: php en jsp zijn scripttalen jsp is de scripttaal van java en werkt verassend genoeg dus makkelijk(?!?!) met andere java-onderdelen?

Bijdrager
    Zout

PHP kan dus niet koppelen aan live applicatie’s, behalve dan op windows door middel van de COM. Maar verder ia het niet mogelijk om bijvoorbeeld elke nacht de mailing list de deur uit te doen, dat kan JSP wel omdat er ook JAVA software achter draaid. Dit soort beperkingen vind ik vervelend.

Ook zou ik graag een grote portal site opzetten, maar dit moet koppelen aan allerelei bestaande systemen. Java kan vaak koppelen aan allerlei systemen en draait naar mijn weten op alle platvormen.

En JSP is als ik het goed begrijp geavanceerder omdat het dus de koppeling heeft aan live applicatie’s, dat heeft PHP weer niet, maar ASP weer wel, die kan best wel veel in combinatie met Active X.

Dat is wat ik weet, maar ik ken de conclusie dus nog niet…

Bijdrager
    June
    ”Zout”

PHP kan dus niet koppelen aan live applicatie’s, behalve dan op windows door middel van de COM. Maar verder ia het niet mogelijk om bijvoorbeeld elke nacht de mailing list de deur uit te doen, dat kan JSP wel omdat er ook JAVA software achter draaid. Dit soort beperkingen vind ik vervelend.

Ook zou ik graag een grote portal site opzetten, maar dit moet koppelen aan allerelei bestaande systemen. Java kan vaak koppelen aan allerlei systemen en draait naar mijn weten op alle platvormen.

En JSP is als ik het goed begrijp geavanceerder omdat het dus de koppeling heeft aan live applicatie’s, dat heeft PHP weer niet, maar ASP weer wel, die kan best wel veel in combinatie met Active X.

Dat is wat ik weet, maar ik ken de conclusie dus nog niet…

Een mailing automatiseren kan je zeker met php of door middel van een cron job. Maar een direct connectie met live apps is inderdaad iets beter ja.
    Platform onafhankelijk en koppelingen met ander systemen en progies is wel een goed voordeel om JSP te gebruiken.

hmmm misschien word het tijd dat ik ooit in JSP ga verdiepen.

Moderator
    Adriaan Mol
    ”June”

Een mailing automatiseren kan je zeker met php of door middel van een cron job. Maar een direct connectie met live apps is inderdaad iets beter ja.
    Platform onafhankelijk en koppelingen met ander systemen en progies is wel een goed voordeel om JSP te gebruiken.

hmmm misschien word het tijd dat ik ooit in JSP ga verdiepen.

Inderdaad, je kunt dat met cron-jobs doen. Maar waarom niet via een aparte applicatie? Heel simpel toch? Gewoon die Applicatie een HTTP request laten doen naar jouw PHP script met daarbij de behorende variabelen zoals “subject”, “body”, etc.

Dus, kom maar met je voordeel van JSP. Ben ik wel benieuwd naar.

Bijdrager
    Zout

Ja de chron jobs truuk kende ik idd. Ik ben nu druk JSP aan het leren, omdat ik moet… Dus binnenkort zal ik even kijken of ik een lijstje met voor-na delen kan maken.

Het is in ieder geval een stuk complexer dan PHP…

Bijdrager
    sctemme
    ”Zout”

Weet iemand of het mogelijk is om Apache Tomcat op MacOSX te draaien??? Ik weet dat het op java gebaseerd is, dus zou het op elk platvorm moeten kunnen draaien.

Jahoor, download gewoon de binary van Apache download site. Je wil waarschijnlijk Tomat 4.1.30 hebben, de gangbare release versie. Uitpakken op de command line met gnutar -xzf jakarta-tomcat-4.1.30.tar.gz , en dan vanuit de tomcat dir doe je bin/startup.sh om hem op te starten. De documentatie rept over de JAVA_HOME environment variable, maar het script weet waar Java uithangt op MacOSX, dus daar hoef je je niet druk om te maken.

Bijdrager
    rrogerr
    ”Adriaan

Dus, kom maar met je voordeel van JSP. Ben ik wel benieuwd naar.

Volgens mij zijn de voordelen van JSP de volgende:

1) Compileren: als je een jsp-pagina voor het eerst laadt, wordt het gecompileerd (wat relatief lang duurt), maar bij volgende keren laadt het veel sneller omdat het omgezet is naar pure java. Voorzover ik weet wordt PHP iedere keer opnieuw gecompileerd, wat dus meer processortijd kost (maar ik kan me vergissen).

2) Data-typing (of hoe heet het: je moet variabelen declareren en ze mogen niet van type veranderen) maakt het programmeren op zich wat lastiger dan bij PHP, maar bij complexe zaken kan dit een groot voordeel zijn, omdat je gedwongen wordt netter te werken. (En dit kun je dus ook zien als een nadeel.)

3) JSP is Java, dus als je java al kent, is de overstap makkelijk. En zoals hierboven al werd gezegd, als je veel java-applicaties hebt, dan is de samenwerking daarmee natuurlijk relatief makkelijk.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.