30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:

Bijdrager
    RobinZwama

Tokio, Japan – City of the Future

[/list:u:266dbd7bac][/list:u:266dbd7bac][/list:u:266dbd7bac][/list:u:266dbd7bac][/list:u:266dbd7bac]
              Ik heb laatst weer eens wat boeken open geslagen over Japan en wat documontaires erover opgezocht.
              Een collega van m’n vader was laatst ook in Japan geweest en heeft er veel over verteld.

Een paar van de dingen die het meeste opvalt:
              – Het is er enorm schoon, zelf in de grootste steden is haast geen kauwgommetje op de straat te zien. Kijk dit filmpje eens en zie hoe schoon er alles is: http://www.youtube.com/watch?v=y2uoBhHvSrM
              – Er is nauwelijks tot geen vandalisme.
              – Ze lopen jaren vooruit op de technologie!
              Je kunt in Japan ook niet bellen met je eigen telefoon, omdat ze in Japan een eigen netwerk hebben dat anders dan de rest van de wereld. Als je in Japan komt kun je bij het vliegveld een telefoon huren en die kun je dan gebruiken met je eigen nummer. Als je dan weer weg gaat, lever je de phone gewoon weer in!
              – Heel, heel erg punctueel: die collega zij dat al het openbaar vervoer er zo op tijd is dat het gewoon eng is. In Tokio vertrekken en komen er tientallen treinen met minuut per station. Als er al een vertraging is, is de maximale tijd daarvoor een seconde of 5: je kunt bij de ingang een zitplaats reserveren: treinnummer: tijd, wagonnummer, zitnummer, want je trein staat er toch wel!
              De mensen daar hebben ook erg veel ‘respect’ voor elkaar: het woord ‘arigato’ krijg je wel honderd keer per dag te horen.

Als je op internet zoekt naar beelden en info over de grotere steden in Japan, dan lijkt het net Back to the Future 2. Hier kan de rest van de wereld nog wel wat van leren dacht ik zo.

Ik wou het even kwijt:)

Bijdrager
              Rickje

Ik geloof je.
              Ben het ook helemaal met je eens.

Bijdrager
              trabant

Die schone schijn legt wel een geweldige druk van het collectief op iedereen. Of de Europeaan ook zover te krijgen is? Alles heeft een prijs.

Bijdrager
              Begbie

Een sterke rol van de overheid is goed voor schone trottoirs en treinen die op tijd rijden. De vele Japanse jongeren die sinds 1990 werkloos zijn gebleven en mensen die hun baan zijn verloren door de crisis (stagnatie en zelfs depressie) die de Japanse economie sinds 1990 in zijn greep hield (gaat beter nu) zullen daar iets minder van onder de indruk zijn. Dit ietwat gedateerde artikel (Engels) geeft wat achtergronden.

Bijdrager
              972937
              ”RobinZwama”

- Heel, heel erg punctueel: die collega zij dat al het openbaar vervoer er zo op tijd is dat het gewoon eng is. In Tokio vertrekken en komen er tientallen treinen met minuut per station. Als er al een vertraging is, is de maximale tijd daarvoor een seconde of 5: je kunt bij de ingang een zitplaats reserveren: treinnummer: tijd, wagonnummer, zitnummer, want je trein staat er toch wel!

Als is er maar 2 seconden vertraging roepen ze dat al om. Dat zie ik de NS niet doen die roepen pas om als er meer dan 5 minuten vertraging is.

Bijdrager
              Tjeerd

Haha.. ik zelf zou best naar Azië toe emigreren. Hong Kong en Tokyo spreken mij erg aan!

Bijdrager
              Turbanus

Als je alles goed en veilig automatiseert, kom je een heel eind me het hele treinenbestel op tijd te laten komen. De snelheid niet laten bepalen door de machinist, maar door de sensoren bij de rails, die snelheid en tijdstip met elkaar vergelijken en de treinen precies aansturen. Wat zoiets betreft zitten we hier nog in het kolenschoptijdperk.

Bijdrager
              RobinZwama

Precies wat ik bedoel!

Bijdrager
              Nietzman

Ja kek, vergeet alleen niet dat het een van de meest prestatiegerichte en onpersoonlijke samenlevingen op de planeet is en iedereen er met een verneukte seksuele moraal rondloopt. :’).

Leuk voor een reisje, maar zou er van m’n leven niet willen wonen.

Bijdrager
              vogel

Verneukte seksuele moraal… Nee, ik ga niet uit de school klappen. :)

Bijdrager
              Turbanus

De treinen netjes op tijd, maar zitten helemaal volgepropt en de dames worden letterlijk en figuurlijk op hun hoedanigheden getest……

Bijdrager
              Rail
              ”Achtung
              ”RobinZwama”

- Heel, heel erg punctueel: die collega zij dat al het openbaar vervoer er zo op tijd is dat het gewoon eng is. In Tokio vertrekken en komen er tientallen treinen met minuut per station. Als er al een vertraging is, is de maximale tijd daarvoor een seconde of 5: je kunt bij de ingang een zitplaats reserveren: treinnummer: tijd, wagonnummer, zitnummer, want je trein staat er toch wel!

Als is er maar 2 seconden vertraging roepen ze dat al om. Dat zie ik de NS niet doen die roepen pas om als er meer dan 5 minuten vertraging is.

Dat willen de bobo’s van NS ook. Er zijn een aantal werkgroepen op pad gestuurd in Europa en ook een naar Japan.
              Alleen… ze vergeten dat de mentaliteit van de gemiddelde nederlander er een is van opzij opzij, ik was eerst. Zelfs uitstappen is af en toe een toer omdat het gepeupel zodra de deuren opengaan massaal naar binnen wil stormen.
              Dan heb je nog het fenomeen 10 man bij zes deuren en 80 bij één want dan hoeven ze niet zover te lopen. En als klapstuk mag iedereen zich straks door vijf toegangspoortje wurmen… zie je het voor je? 1500 man door vijf klaphekjes en dan nog 200 meter lopen voordat je een plekje hebt in de trein?

Bijdrager
              AppleFlap

Over die schone straten, dat valt me in de VS en Canada ook op, en het water is daar ook zo mooi schoon, nie te geloven;) (kijk deze foto maar eens). Ook daar hebben ze veel meer respect voor elkaar.

Dit van die schone straten enzo komt denk ik ook heel veel door het feit dat de Amerikanen echt HEEL trots zijn op hun land en ze willen het denk ik heel graag schoon houden. Ik weet niet of dit in Japan ook het geval is. Misschien komt het ook omdat er in de VS heel veel prullenbakken staan..

”Tjeerd”

Haha.. ik zelf zou best naar Azië toe emigreren. Hong Kong en Tokyo spreken mij erg aan!

Kies ik toch de VS, dan versta ik het tenminste.. ook al spreken veel Japanners Engels.

Bijdrager
              Begbie

Goed verzorgde publieke ruimte is nou niet iets wat ik in de VS heb kunnen ontdekken. En als er al sprake van is (meestal in de CBD’s*) komt dat doorgaans doordat burgers en/of bedrijven zelf de handen uit de mouwen steken (lees: ervoor willen betalen). Zoals het hoort. Canada lijkt qua politiek-economisch model meer op West-Europese verzorgingsstaten.

* Central Business District

Bijdrager
              AppleFlap
              ”Begbie”

Goed verzorgde publieke ruimte is nou niet iets wat ik in de VS heb kunnen ontdekken. En als er al sprake van is (meestal in de CBD’s*) komt dat doorgaans doordat burgers en/of bedrijven zelf de handen uit de mouwen steken (lees: ervoor willen betalen). Zoals het hoort. Canada lijkt qua politiek-economisch model meer op West-Europese verzorgingsstaten.

* Central Business District

CBD is dus Downtown? Okay, maar ik ben ook in een woonwijk geweest (mijn oom woonde daar), het was geen arme buurt, maar ook niet echt een rijke. Daar was het ook zeer schoon. En openbare gebouwen zijn ook goed verzorgd, voor zover ik ze gezien heb.

Bijdrager
              Tjeerd

In Amerika heb ik in de steden ook niet veel schoons zien rondlopen. Ben niet veel in de steden geweest maar wat ik heb gezien.

Bijdrager
              Begbie
              ”AppleFlap”

CBD is dus Downtown? Okay, maar ik ben ook in een woonwijk geweest (mijn oom woonde daar), het was geen arme buurt, maar ook niet echt een rijke. Daar was het ook zeer schoon. En openbare gebouwen zijn ook goed verzorgd, voor zover ik ze gezien heb.

Oh jawel, slecht verzorgd is het meestal ook niet. Vaak zijn ‘betere buurten’ in steden afzonderlijke bestuurlijke eenheden (simpelweg andere gemeenten). Vanwege hun hogere belastinginkomsten en minder hoge sociale uitgaven (inwoners zijn welvarender) kunnen die meer uitgeven aan de publieke ruimte. In Detroit zijn die verschillen bijvoorbeeld zeer goed te zien vanwege het enorme verschil in welvaart tussen de centrale stad en aangrenzende gemeenten; soms zijn daar rijke suburbs (type Bloemendaal +) slechts door een straat gescheiden van de verpauperde centrale stad. Heel apart om te zien. Nu gemeenten in Nederland ook meer op hun eigen belastinginkomsten zijn aangewezen zie je die verschillen ook hier toenemen. Deels teniet gedaan door fuserende gemeenten.

Bijdrager
              AppleFlap
              ”Begbie”
              ”AppleFlap”

Oh jawel, slecht verzorgd is het meestal ook niet. Vaak zijn ‘betere buurten’ in steden afzonderlijke bestuurlijke eenheden (simpelweg andere gemeenten). Vanwege hun hogere belastinginkomsten en minder hoge sociale uitgaven (inwoners zijn welvarender) kunnen die meer uitgeven aan de publieke ruimte. In Detroit zijn die verschillen bijvoorbeeld zeer goed te zien vanwege het enorme verschil in welvaart tussen de centrale stad en aangrenzende gemeenten; soms zijn daar rijke suburbs (type Bloemendaal +) slechts door een straat gescheiden van de verpauperde centrale stad. Heel apart om te zien. Nu gemeenten in Nederland ook meer op hun eigen belastinginkomsten zijn aangewezen zie je die verschillen ook hier toenemen. Deels teniet gedaan door fuserende gemeenten.

Ja, en Detroit, da’s heel veel industrie (auto-industrie), dus daar wonen inderdaad minder welvarende mensen, maar ik had daar een tussenlanding toen ik van Chicago naar Toronto (Canada) vloog, zag ik toen we niet meer hoog vlogen inderdaad heel arme buurten.

En over die afzonderlijke gemeenten in één stad: nu snap ik waarom er in Google Earth al die namen staan in LA, Chicago, en meer grote steden, zijn dat allemaal afzonderlijke besturen?

Bijdrager
              AppleFlap
              ”Tjeerd”

In Amerika heb ik in de steden ook niet veel schoons zien rondlopen. Ben niet veel in de steden geweest maar wat ik heb gezien.

Bedoel je schone mensen? Welke steden dan :)?

In de grote steden waar ik ben geweest (San Francisco, LA, Las Vegas, Chicago) was het heel schoon en ik ben lang niet alleen in het centrum geweest.

Bijdrager
              PietjePuk

Waar mijn nonkel woont in Houston Texas zijnen de wijken ook ongeloofelijk netjes. Gewoon prachtig.

Bijdrager
              Begbie
              ”AppleFlap”

Ja, en Detroit, da’s heel veel industrie (auto-industrie), dus daar wonen inderdaad minder welvarende mensen…

Daar zat veel auto-industrie. De fabricage van auto’s vindt nu veelal plaats in zogenaamde ‘Greenfield locaties’ in staten als Kentucky, Tennessee etc. waar voorheen geen industrie zat en dus de lonen lager zijn mede door een gebrek aan sterke vakbonden. Assemblage is vaak nog verder verplaatst naar locaties in Mexico (docht dichtbij de Amerikaanse grens). De hoofdkantoren van GM, Ford zijn wel in Detroit gebleven, maar de relatief hoger geschoolde arbeiders zijn vertrokken en de stad is qua inwonertal dan ook gehalveerd sinds de jaren ’80. En dat is goed te zien; een klein verouderd zakendistrict met daaromheen een brede ring van verpauperde en deels verdwenen arbeiderswijken (alsof er gebombardeerd is zo lijkt het af en toe). Wat verder weg liggen vervolgens de rijkste suburbs van de VS zoals Grosse Point en Farmington Hills. Toen ik er was in 2001 bestond Google Earth nog niet maar de verschillen zijn vanaf de grond het beste te zien (vooral veel verpaupering en leegstand). Een typische ‘Rustbelt’ stad.

”AppleFlap”

En over die afzonderlijke gemeenten in één stad: nu snap ik waarom er in Google Earth al die namen staan in LA, Chicago, en meer grote steden, zijn dat allemaal afzonderlijke besturen?

Vaak wel ja. Voorbeeld in Nederland is bijvoorbeeld agglomeratie Rotterdam: Schiedam, Vlaardingen, Capelle a/d Ijssel, Krimpen a/d Ijssel etc. horen ook niet bij Rotterdam zelf, maar zijn wel vastgegroeid aan de centrale stad (en andersom).

Bijdrager
              vogel

Mogen we weer even terug naar Japan?

Bijdrager
              Viva
              ”trabant”

Die schone schijn legt wel een geweldige druk van het collectief op iedereen. Of de Europeaan ook zover te krijgen is? Alles heeft een prijs.

Haha, ja hier is men zo geweldig druk met graaien dat “het collectief” erbij inschiet. En zelfs mensen aan de linkerzijde kijken vooral naar het collectief met jalouzie als voornaamste drijfveer.

(sorry hoor, ik heb een tijdje terug m’n eerste huis gekocht. Als ik 1 Euro kreeg voor elke keer dat ik een oplichter/ sjoemelaar tegenkom in de bouw- en aanverwante industrie is m’n huis inmiddels afbetaald;-) )

… terug naar Japan… graag, ben er nog niet geweest.

Bijdrager
              RobinZwama

Leuke website ontdekt:

http://www.uchiyama.nl/

[/list:u:bee08102b5]

^^

Bijdrager
                GIJay
                ”Viva”
                ”trabant”

Haha, ja hier is men zo geweldig druk met graaien dat “het collectief” erbij inschiet. En zelfs mensen aan de linkerzijde kijken vooral naar het collectief met jalouzie als voornaamste drijfveer.

(sorry hoor, ik heb een tijdje terug m’n eerste huis gekocht. Als ik 1 Euro kreeg voor elke keer dat ik een oplichter/ sjoemelaar tegenkom in de bouw- en aanverwante industrie is m’n huis inmiddels afbetaald;-) )

Op je 12 een huis… god, ten was ik nog met de lego aan het spelen en dacht ik nog niet aan bakstenen :D.

Bijdrager
                Nisei
                ”RobinZwama”

De mensen daar hebben ook erg veel ‘respect’ voor elkaar: het woord ‘arigato’ krijg je wel honderd keer per dag te horen.

Aardig doen en aardig zijn zijn 2 verschillende dingen. Je minderwaardig opstellen en honderd keer dankjewel zeggen zit in de Aziatische cultuur ingebakken. Ik kan me er iedere keer weer over verbazen dat iemand die 1 jaar jonger is dan degene waarmee hij/zij spreekt diegene als meerdere moet behandelen.

Bijdrager
                vogel

Ik heb een dik jaar geleden een Japanse vakantieliefde gehad en precies dat soort dingen heb ik haar uit proberen te leggen. Ik kan niet met dat soort “aardigheid” leven, daar word ik knettergek van. Begreep ze natuurlijk helemaal niks van. Het zit er zo ingebakken, dat ik het haar niet eens kwalijk kan nemen, dat ze mijn onvrede hierover niet begrijpt. Het werd mij op dat moment wel heel serieus met de liefde, dus moest ik het hierover hebben. Doordat we uiteindelijk helemaal niks van elkaar snapten, is het stuk gegaan.
                Maar ik wil nog wel een keer naar Japan, gewoon om te kijken of ik echt nooit iets van Japanners zal begrijpen.

Bijdrager
                Nisei

Dat red je niet in 1 vakantie:)
                Ik heb al lange tijd meerdere Aziatische vrienden en vriendinnen maar je blijft tegen misverstanden aanlopen die af en toe heel erg vervelend zijn. Je went er wel aan maar cultuur en opvoeding zitten zo diepgeworteld (voor ons en hun) dat je jaren nodig hebt om daar een balans in te vinden.

Bijdrager
                Ludo

Een paar van de dingen die het meeste opvalt:
                – Het is er enorm schoon, zelf in de grootste steden is haast geen kauwgommetje op de straat te zien.
                – Er is nauwelijks tot geen vandalisme.
                – Ze lopen jaren vooruit op de technologie!
                – Heel, heel erg punctueel: die collega zij dat al het openbaar vervoer er zo op tijd is dat het gewoon eng is.
                Als je op internet zoekt naar beelden en info over de grotere steden in Japan, dan lijkt het net Back to the Future 2. Hier kan de rest van de wereld nog wel wat van leren dacht ik zo.
                Ik wou het even kwijt:)

Wel jammer dat zo’n 32.000 japanners per jaar er blijkbaar niet zoveel aanvinden en “seppukku” plegen.

Bijdrager
                Viva
                ”GIJay”
                ”Viva”
                ”trabant”

Op je 12 een huis… god, ten was ik nog met de lego aan het spelen en dacht ik nog niet aan bakstenen :D.

Je moet niet alles geloven wat je leest op internet;-)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.