9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Magnek

toewijzen maximale schijfruimte per gebruiker

Op de nieuwe iMac van mijn vriendin willen we enkele accounts aanmaken. Om er voor te zorgen dat de schijf niet binnen no-time vol is met downloads van de kinderen (die hebben elk een eigen externe HD) willen we een limiet stellen aan de maximale hoeveelheid schijfruimte per gebruiker.

De bestanden die de gebruikers echt nodig hebben kunnen zo op de normale HD worden bewaard (inclusief een backup door Time Machine), en de gedownloade films etc gaan dan niet de normale HD (en de TM) doen vollopen. Voor gezamelijk gebruik zal er een openbare map gemaakt worden

De vraag is dus hoe je de schijfruimte per gebruiker maximeert.

Sleutelbeheerder
    Night

Volgens mij kan dat alleen met OSX Server…:?

Bijdrager
    Art-art

Zou het helpen als je de externe HD in verschillende partities verdeelt en elk van de gebruikers een andere partitie (en dus virtuele schijf) geeft? Met het variëren van de partitiegrootte kan je de ruimte beperken, zo lijkt me.
    Verder schijf je:

De bestanden die de gebruikers echt nodig hebben kunnen zo op de normale HD worden bewaard (inclusief een backup door Time Machine)

Volgens mij heeft het niet veel zin de backup van Time Machine op HD van de machine zelf te zetten en staat TM dat ook niet toe. Deze backup zal dus sowieso ergens anders gestald moeten worden.

Sleutelbeheerder
    Night

Je kunt wel een aparte partitie aanmaken voor TM

Bijdrager
    michelvdb

Een back-up-partitie maken op dezelfde schijf waarop de bron op staat is niet echt wat ik een goed idee kan noemen… Op een andere gepartioneerde schijf echter wel.

:wink:

Moderator
    unSOUND

Op zich is het prima te doen, TimeMachine kan dan immers nog steeds beschermen tegen elke softwarematige fout, per ongeluk verwijderde bestanden en andere zaken. Het enige waar het niet tegen beschermt is een hardwarematige fout… Het is dus al een stap beter dan helemaal niet backuppen. Maar een extra harde schijf puur voor TimeMachine is verreweg de veiligste optie.

Als ieder kind zijn eigen externe HD heeft zorg je er gewoon voor dat bij ieder account de iTunes library, iPhoto library en de downloads op hun eigen schijf worden bewaard.

Bijdrager
    Michel2010
    Bijdrager
    Magnek

Hier de TS,

Voordat er een misverstand over komt, de TM gaat wel degelijk op een externe HD. De rest van de reacties ga ik eens rustig bekijken. ZIt nu nog op de boot te genieten:)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het lijkt erop dat OS X de Unix-commando’s quota en bijbehorende ondersteunt, waarmee zou moeten kunnen wat je wilt. Hier een uitleg over hoe dit in te stellen is, maar dat artikel lijkt een paar jaar oud te zijn, dus of het ook nog precies zo werkt onder (Snow) Leopard weet ik niet.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.