15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Ingmar

Toetstoewijzing voor sluimerstand en opstarten Firefox

Ik heb vanmiddag mijn eerste Mac (Imac) in gebruik genomen en mijn eerste Mac ervaring opgedaan.

Nu twee vragen. Hoe kan ik functietoetsen toewijzen aan verschillende commando’s bv. ik wil een toets (F18) toewijzen om Firefox te starten. Hoe doe ik dat? Tevens wil ik een toets toewijzen om sluimerstand in te laten gaan. idem?

Bij het typen van dit bericht liep ik gelijk tegen een volgende vraag aan. Stel dat ik tijdens het typen 3 woorden terug wil. In windows druk je dan op ctrl en 3x pijltje naar links. Hoe doe je dit op de Mac?

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Alvast bedankt.

Groeten,

Ingmar

Bijdrager
    Josebo.

De toetsen kan je instellen in Systeemvoorkeuren –> Toetsenbord en Muis –> Toetsencombinaties. De rest spreekt denk ik wel voor zich. Als je woorden terug wilt gaan gebruik je bij je in Mac OSX de alt-knop en het pijltje naar links!:wink:

Best makkelijk toch?

Bijdrager
    darh

Gefeliciteerd met je Mac!

Een woord verder(of terug): option(alt)+pijltje naar links/rechts
    Sluimeren: option(alt)+command+eject(helemaal rechtsboven op je toetsenbord)

De andere dingen kan je aanpassen in systeemvoorkeuren -> Toetsenbord en muis -> Toetscombinaties

edit: Josebo was me net ietsjes voor:wink:

Bijdrager
    Ingmar

Bedankt voor de snelle reacties!

Ik had al begrepen dat ik de toetscombinaties onder ‘Systeemvoorkeuren’ kon veranderen, maar ik begrijp niet hoe ik dan kan instellen dat Firefox moet opstarten.

Als ik een toetscombinatie toe wil voegen zie ik:
    – Programma (daar selecteer ik neem ik aan Firefox)
    – Menunaam (wat vul ik hier in, zodat ik daadwerkelijk Firefox opgestart krijg?)
    – Toetscombinatie (spreekt natuurlijk voor zich;) )

Alvast bedankt,

Ingmar

Bijdrager
    Josebo.

Menunaam maakt opzich niet zoveel uit. Is alleen voor jezelf dat je het kan herkennen. Dus gewoon Firefox inderdaad!

Bijdrager
    Ingmar

Ik heb het nu een paar keer geprobeerd, maar ik krijg Firefox niet met een toetscombinatie opgestart.
    Het liefst wil ik hem met F18 laten opstarten, maar hij past hem dan steeds automatisch aan naar 8 ipv F18.

Ook met andere toetscombinaties (ctrl + cmd + 5 oid) start hij niet op.

Bijdrager
    Oppie

Beter nog: als FF jouw browser is, laat je ‘m gewoon aanstaan. Iets wat je met alle regelmatig gebruikte app-jes op een Mac doet.
    Het elke keer uitzetten van een app is iets uit de pc wereld; afleren dus.

Bijdrager
    Josebo.

Dat is inderdaad denk ik de beste optie. Je stelt gewoon in dat bij het opstarten van je Mac Firefox automatisch wordt opgestart, dan kan je FF de rest van de tijd gewoon open laten staan!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat werkt dus ook niet op de manier die je wilt.

Met “Toetscombinaties” in het Toetsenbord en muis regelpaneel kun je alleen een toetscombinatie maken voor een bestaand menu van een bepaald programma.
    Je kunt er géén programma’s mee opstarten (kijk maar in Apple Help, klikken op het vraagteken in dit regelpaneel)

Ik gebruik zelf het programma Spark omdat wat jij wilt volgens mij standaard niet in Mac OS-X zit.

Bijdrager
    sypie

Maar met Leopard kun je heel snel een applicatie starten:
    * Zet de applicatie in het Dock
    of
    * Appeltje + spatie (=SpotLight) en begin FireFox in te tikken. Tegen de tijd dat jij bij de “r” bent heeft SpotLight al de siggestie gegeven voor FireFox.

EDIT: Laat FireFox niet open staan als je wilt dat je Mac automatisch in slaap valt. FireFox 3 bevat namelijk nog een foutje waardoor je Mac wakker blijft.

Bijdrager
    1984
    ”Ingmar”

Hoe kan ik functietoetsen toewijzen aan verschillende commando’s bv. ik wil een toets (F18) toewijzen om Firefox te starten. Hoe doe ik dat?

Xkeys

Tevens wil ik een toets toewijzen om sluimerstand in te laten gaan.

[command] [option] Eject

Bijdrager
    Ingmar

Oké, hartelijk bedankt voor de antwoorden. Ik zal vanmiddag eens naar beide programma’s kijken.:)

Ingmar

Bijdrager
    Oppie

Tot Apple met een update/upgrade weer e.e.a. wijzigt, en jij met een vreemd conflict zit…
    Het grote nadeel van derde partij handigheidjes (die vaak bedoeld zijn om OS 7/8/9 of Windows mensen te laten doen alsof er niks verandert is).

Bijdrager
    Ingmar

Aangezien ik enigszins onnodig vond om een heel nieuw topic te starten, heb ik hier nog een laatste vraag:

Klopt het dat het in Mac OSX niet mogelijk is naar een ander account te gaan zonder uit te loggen (en op die manier lopende applicaties te behouden)?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat kan wel degelijk.

Ga naar Systeemvoorkeuren -> accounts (:apple: menu)
    klik op het hangslot en voer je wachtwoord in.
    klik nu op “inlogopties”
    En vink “activeer snelle gebruikersoverschakeling” aan.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.